S skogaliten skrev:
Är du rädd för hästar?

Hästskit är prima gödsel, behöver inte brinna före användning.
Varför ska de gödsla vägarna? För mig personligen så vill jag helst inte ha växter på väggarna men alla är vi olika.

S skogaliten skrev:
Vad menar du att hästar skulle förstöra?
Hästbajs som sätter sig över allt, blir dyrt när man får ringa ut saneringsfirma för att avlägsnas bajset samt extra biltvättskostnaderna och tvättkostnader.

egentligen borde man kunna fakturera hästägaren för detta om man har bildbevis på nedskräparen

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E Ennazus skrev:
Hästskit är ofarligt att äta så länge inte nån av hästarna fått medicin, snuspåsar är INTE bra för valpar.
Valpen riskerar att få mask av att äta skit.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P Pilis skrev:
Varför ska de gödsla vägarna? För mig personligen så vill jag helst inte ha växter på väggarna men alla är vi olika.

Hästbajs som sätter sig över allt, blir dyrt när man får ringa ut saneringsfirma för att avlägsnas bajset samt extra biltvättskostnaderna och tvättkostnader.

egentligen borde man kunna fakturera hästägaren för detta om man har bildbevis på nedskräparen
Saneringsfirma för en hög hästskit? Biltvättsfirma?
Hästskit är den snällaste och mest lätttvättade djurskiten som finns, inga ämnen, parasiter eller sjukdomar som går på människa heller.

Det är ju bara att soppa upp det i en skovel, och lägga bollarna på rosorna.

Du måste tänka på hundskit.

Eller så har du helt enkelt ingen koll, vilket nog är troligast.

T Troberg skrev:
Valpen riskerar att få mask av att äta skit.
Nej, det gör den inte.

Hund delar inte parasiter med vare sig häst eller idisslare.

Gris eller räv är troligare källor till parasiter på hund.

T Troberg skrev:
Man kanske inte vill ha den på tomten. Den drar till exempel till sig flugor och annan ohyra, den luktar, och den är inte så trevlig att trampa i.

Feck, någon har inte plockat upp efter sin häst utanför vår tomt nu, vilket gör att vår valp vill springa ut på vägen (för en valp är hästskit väldigt, väldigt intressant), och vi vill inte att vår valp ska få för sig att det är OK att springa utanför tomten, speciellt inte på vägen.
Nu var ju poängen att "tomten" alltså gårdsplan i det här fallet, inte ingår i hemfridszonen.

Det här handlar inte om hästar på villatomter.

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
E Ennazus skrev:
När hästarna skiter hos oss så skiter de ju typ 8 meter från vår gavel och bredvid garaget och vid brevlådan och där vi går ur bilen och vår valp som gärna vill äta hästskit, sen så är det någon som spottar ut portionssnuspåsar. Hästskit är ofarligt att äta så länge inte nån av hästarna fått medicin, snuspåsar är INTE bra för valpar. Ingen av dessa som rider in på gårdsplanen har nånsin kommit tillbaka och plockat upp utan det är jag som flyttar på hästskiten. Det har varit så mycket hästskit på vår ifart och över gårdsplanen så en kärring på byn som brukar gå här anmälde at det ligger hästskit på vägen och kommunen ville veta om jag har hästar och hur jag gör mig av med stallavfall!
Det är mycket osannolikt att några hästar som passerar någon gång då och då, skulle ge upphov till så stora mängder hästskit.

Vet du, jag tror inte på dina rövarhistorier, om stora mängder hästskit, anmälningar till kommunen med mera.

Du har hakat upp dig mentalt på ett litet problem, eftersom du vill slippa träffa på folk.

Hur är det nu, vad står på lantmäteriets sidor om fastigheten och vägen och deras status?

Är du ägare till fastigheten går det snabbt och enkelt att logga in och läsa.

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Saneringsfirma för en hög hästskit? Biltvättsfirma?
Hästskit är den snällaste och mest lätttvättade djurskiten som finns, inga ämnen, parasiter eller sjukdomar som går på människa heller.

Det är ju bara att soppa upp det i en skovel, och lägga bollarna på rosorna.

Du måste tänka på hundskit.

Eller så har du helt enkelt ingen koll, vilket nog är troligast.
Eller har vi olika referensramar, för mig är det obra oavsett vilket djur som bajsar på min uppfart.

samt varför ska jag som markägare utföra saneringsarbete efter andras bajsande djur?
Om det är så enkelt att ta upp varför fixar inte ryttarna det själv?

P Pilis skrev:
Eller har vi olika referensramar, för mig är det obra oavsett vilket djur som bajsar på min uppfart.

samt varför ska jag som markägare utföra saneringsarbete efter andras bajsande djur?
Om det är så enkelt att ta upp varför fixar inte ryttarna det själv?
Exakt. Det är ändå hans mark, varför ska andra dumpa avfall där?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
S skogaliten skrev:
Det är mycket osannolikt att några hästar som passerar någon gång då och då, skulle ge upphov till så stora mängder hästskit.

Vet du, jag tror inte på dina rövarhistorier, om stora mängder hästskit, anmälningar till kommunen med mera.

Du har hakat upp dig mentalt på ett litet problem, eftersom du vill slippa träffa på folk.

Hur är det nu, vad står på lantmäteriets sidor om fastigheten och vägen och deras status?

Bortsett från din allmänt oförskämda attityd så verkar du blanda ihop Ennazus med TS.

S skogaliten skrev:

Ja, du, det kom brev från kommunen där de ville veta hur många hästar vi har och hur vi tar hand om hästskiten. Min man höll på at gå i taket. Jag ringde dom och sa som det är.
Jag älskar att träffa folk men inte ryttare som ser ut som om dom käkat taggtråd blandat med syra och tycker dom ska rida förbi vår gavel.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
litet sidospår men om nu tomten är hyffsat stor kan det ju vara en ide att sätta upp lite högtalare och spela musik som varken hästar eller ryttare uppskattar förutsatt att det inte stör grannarna. Alternativt en såndär pryl som bönder använder för att skrämma bort fåglar som låter som att någon skjuter.
Sen en massa med skyltar om att hela området är kameraövervakat och att det är en privat tomt.
jag tvivlar på att nån som är normalt funtad inte fattar att om man har en tomt med två infarter så räknas det inte som allmän väg

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter som att den gamla allévägen är mycket inbjudande i och med att den drar till sig så mycket folk och trafik. Dags att sätta upp grind eller bom nere vid vägen så att den blir mindre inbjudande och ej framkomlig med bil?

Att instruera alla som råkar åka förbi eller göra besök i trakten är ju inte görligt.
Ja det går säkert bra med ett hinder ni bygger själva iom att vägen inte används

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
litet sidospår men om nu tomten är hyffsat stor kan det ju vara en ide att sätta upp lite högtalare och spela musik som varken hästar eller ryttare uppskattar förutsatt att det inte stör grannarna. Alternativt en såndär pryl som bönder använder för att skrämma bort fåglar som låter som att någon skjuter.
Sen en massa med skyltar om att hela området är kameraövervakat och att det är en privat tomt.
jag tvivlar på att nån som är normalt funtad inte fattar att om man har en tomt med två infarter så räknas det inte som allmän väg
Hur många gånger ska det behöva upprepas:

I det aktuella fallet, är det inte en "tomt" i betydelsen "villatomt", utan en gammal väg på en jordbruksfastighet som leder över en gårdsplan, och relativt nära jordbruksfastighetens bostadshus.

• Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
E Ennazus skrev:
Ja, du, det kom brev från kommunen där de ville veta hur många hästar vi har och hur vi tar hand om hästskiten. Min man höll på at gå i taket. Jag ringde dom och sa som det är.
Jag älskar att träffa folk men inte ryttare som ser ut som om dom käkat taggtråd blandat med syra och tycker dom ska rida förbi vår gavel.
Låter så väldigt osannolikt.

Har du en källa på det?

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.