948 läst · 18 svar
948 läst
18 svar
Förstärka bjälklag med tvärgående limträbalkar
Då skulle jag köra ett spiralborr med spets på och borra en rad hål som ligger "kant i kant" eller något överlappande för att sen ta ett brett stämjärn och hugga ner de små kanterna som blir kvar. Du kan med fördel tvinga fast en bit trä som anhåll längs spåret så att du får lodräta sidor och det inte drar iväg.
Ett annat alternativ om du har ett 8mm stämjärn eller lockbettel så stämmer du ur hela hålet. Du kommer ju ha en öppen sida så det är ganska enkelt att få ur spånor.
Om spåren skulle gått rakt igenom hela bjälken så skulle jag sågat två spår och sen huggit bort spillet, men jag gissar att ni vill ha spåret från ovansidan och inte genomgånde.
Ett annat alternativ om du har ett 8mm stämjärn eller lockbettel så stämmer du ur hela hålet. Du kommer ju ha en öppen sida så det är ganska enkelt att få ur spånor.
Om spåren skulle gått rakt igenom hela bjälken så skulle jag sågat två spår och sen huggit bort spillet, men jag gissar att ni vill ha spåret från ovansidan och inte genomgånde.
Tackar för tipsen Testarn!
På de gamla bjälkarna kommer jag nog bli tvungen att köra igenom hela då den nya balken förs in underfrån med balkhållarna monterade.
En annan utmaning inser jag nu, är att det kommer bli trångt att komma åt mellan de gamla bjälkarna för att göra uttaget från sidan. Får nästan köra underfrån om det ska gå. 🤔
På de gamla bjälkarna kommer jag nog bli tvungen att köra igenom hela då den nya balken förs in underfrån med balkhållarna monterade.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En annan utmaning inser jag nu, är att det kommer bli trångt att komma åt mellan de gamla bjälkarna för att göra uttaget från sidan. Får nästan köra underfrån om det ska gå. 🤔

Ja, på de gamla bjälkarna får du nog gå underifrån som du visar.
Ett tips är ju att om du sågar bort en bit av bjälken så kan du använda bitar av det materialet för att limma tillbaka i spåret under beslaget så "döljer" du det hyfsat.
Använder du dessutom en bit från ytan så kommer det knappt att synas.
Ett tips är ju att om du sågar bort en bit av bjälken så kan du använda bitar av det materialet för att limma tillbaka i spåret under beslaget så "döljer" du det hyfsat.
Använder du dessutom en bit från ytan så kommer det knappt att synas.
Det var ett riktigt bra tips, det ska jag definitivt göra! 👍
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden