B Bert Karlsson4 skrev:
Hur gammal är du? Bara nyfiken fråga.
Hur så, hur gammal är du själv?

anders07 anders07 skrev:
Skulle tro att du har svårt att hitta något företag som erbjuder e-faktura som har under en halv miljard i omsättning... Så utesluter den stora majoriteten av företag i Sverige...

Finns säkert några undantag för företag som har kopplingar till IT och/eller bankväsendet...
Nja, där tror jag allt du fått fel uppfattning.

E-faktura hantering går att få hos samtliga av de stora bokföringsprogrammen som även småföretagare använder sig av, typ Hoogia, Fortnox eller Visma....

Mindre företag med låg omsättning som jobbar mot konsument och säljer varor/tjänster för mindre summor använder sig väl av Swish?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Nja, där tror jag allt du fått fel uppfattning.

E-faktura hantering går att få hos samtliga av de stora bokföringsprogrammen som även småföretagare använder sig av, typ Hoogia, Fortnox eller Visma....

Mindre företag med låg omsättning som jobbar mot konsument och säljer varor/tjänster för mindre summor använder sig väl av Swish?
Du ska inte blanda ihop e-faktura för företag och "e-faktura" för privatpersoner. För privatpersoner är det till bank man menar med e-faktura.
För företag är e-faktura elektronisk faktura i form av Peppol eller SveFaktura t.ex.

Bokföringsprogram är oftast riktade mot företag, så inte e-faktura mot bank för privatpersoner alltså (även om det också säkert förekommer)

M maxmsm skrev:
Hur så, hur gammal är du själv?
Undrar för att försöka utröna om ebrevlådeskepticismen är en generationsfråga ;) jag är 40 år.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Du ska inte blanda ihop e-faktura för företag och "e-faktura" för privatpersoner. För privatpersoner är det till bank man menar med e-faktura.
För företag är e-faktura elektronisk faktura i form av Peppol eller SveFaktura t.ex.

Bokföringsprogram är oftast riktade mot företag, så inte e-faktura mot bank för privatpersoner alltså (även om det också säkert förekommer)
Jag är på inga sätt vaken insatt eller erfaren gällande detta.

Men vid en snabb internetsökning får jag uppfattningen att iaf de allra flesta bokföringssystem klarar av att hantera fakturering även mot privatperson med e-faktura.
Kostnaden verkar inte heller vara speciellt hög, det listas runt 3,50:- eller 5:- per transaktion?

Jag undrar dock fortfarande vilka företag specifikt du syftade på när du menade att inga företag alls med en omsättning under en halv miljard skulle erbjuda e-faktura mot privatpersoner.
Vi kanske rör oss i helt olika kretsar och har med helt olika företag att göra, men jag har hittills inte kommit i kontakt med något.

B Bert Karlsson4 skrev:
Hur tusan gör man för att få ”väldigt mycket” i Kivra? Jag har i snitt två brev per månad. Vad mer ska man drunkna i??
https://kivra.se/sv/privat/sa-funkar-det/alla-som-skickar

"tiotusentals anslutna företag"
Samt myndigheter och organisationer.

/Höghus

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
B Bert Karlsson4 skrev:
Undrar för att försöka utröna om ebrevlådeskepticismen är en generationsfråga ;) jag är 40 år.
Ok, jag har inget minne av man saknade humor då.
Jag föredrar att hålla det väsentliga i pärmar i hyllan och jag är inte sugen att hålla på och skriva ut en massa papper, när det kan skötas av företag och myndigheter.

K Kasken skrev:
Jag är på inga sätt vaken insatt eller erfaren gällande detta.

Men vid en snabb internetsökning får jag uppfattningen att iaf de allra flesta bokföringssystem klarar av att hantera fakturering även mot privatperson med e-faktura.
Kostnaden verkar inte heller vara speciellt hög, det listas runt 3,50:- eller 5:- per transaktion?

Jag undrar dock fortfarande vilka företag specifikt du syftade på när du menade att inga företag alls med en omsättning under en halv miljard skulle erbjuda e-faktura mot privatpersoner.
Vi kanske rör oss i helt olika kretsar och har med helt olika företag att göra, men jag har hittills inte kommit i kontakt med något.
Njä, det du hittar priset för är e-faktura till företag, alltså SveFaktura eller Peppol. Fortnox t.ex. erbjuder att få betalt via e-faktura och autogiro från bank men jag tror inte att de erbjuder det för kundfaktura.

Problemet där är att det krävs ett avtal mellan leverantören och banken och sen ett avtal med ett faktura utställar id (FUI) som måste kopplas via en CTD eller en Servicebyrå (något som Fortnox, Billo, etc. inte är) för att leverera kundfakturor till banken. Det är rätt många manuella steg med tester och uppsättningar så jag skulle vara förvånad om Fortnox etc. tillhandahåller den tjänsten...

anders07 anders07 skrev:
Det är ju just det som är problemet i det här landet, kostnaden och komplexiteten för att få e-faktura till bank. Det hindra de flesta företag från att ha den tjänsten.

Tittar vi på våra grannländer så är de decennier före Sverige när det gäller att erbjuda bekväma (och billiga) betallösningar för sina medborgare.
Så länge bankerna i Sverige kan fortsätta mjölka både företag och offentlig sektor på hisnande avgifter för att ta emot betalningsunderlag så kommer ingen förändring att ske, tyvärr...
Vad är det våra grannländer har som är bättre och billigare?

G gaidin skrev:
Vad är det våra grannländer har som är bättre och billigare?
Ett välfungerande banksystem till att börja med där alla banker använder SWIFT standarden och har ett och samma system för överföringar.
I Norge finns Vipps som har en gemensam "hubb" för betalningar/fakturor och Finland bygger upp ett gemensamt system i Mobile pay.

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
schnyggve schnyggve skrev:
Det är så att ett företag som jag får mina fakturor ifrån skall sluta att skicka ut dessa och hänvisar till att faktuorna i framtiden kommer till kivra. Jag har inte kivra, vill inte ha kivra och tycker att det är ett elände med fakturor dyker upp på 4 olika ställen idag (hallmattan, internetbanken, mailen och på SMS).

Är det lagligt att sluta skicka ut fakturor och sedan förvänta sig att kunden skapar ett avtal med ett 3je företag för att kunna göra rätt för sig? Tänker även att det nog kan finnas en del kunder som varken har dator eller smartelefon också...
Använd kivra som brevlåda inget annat och styr fakturor till E-faktura i stället.
Betala fakturor med kivra är skit då inte alla företag är anslutna till kivra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.