12 428 läst · 85 svar
12k läst
85 svar
Företag flyttar fakturorna till kivra - Lagligt?
Jag har aldrig haft Kivra eller haft behov av Kivra.
(Har minmyndighetspost.)
Jag får räkningar från många håll. De kommer via autogiro (ett fåtal) e-faktura (många) och mejl (många). Samt genom betalningstjänster som Klarna m fl.
Och ett fåtal via pappersfaktura i brevlådan.
Skulle bli väldigt förvånad om någon krävde att jag använde Kivra.
(Har minmyndighetspost.)
Jag får räkningar från många håll. De kommer via autogiro (ett fåtal) e-faktura (många) och mejl (många). Samt genom betalningstjänster som Klarna m fl.
Och ett fåtal via pappersfaktura i brevlådan.
Skulle bli väldigt förvånad om någon krävde att jag använde Kivra.
Det finns väl en annan tråd om en som skaffade Kivra och hade dålig koll på vad som skickades dit. Tror han råkade illa ut av någon anledning pga dålig bevakning. Har du Kivra kommer väldigt mycket dit, och det gäller att ha koll på inboxen.
/Höghus
/Höghus
Redigerat:
Hade jag tillåtits banka 10.000 gånger på "gilla knappen" så hade jag gjort det utan att blinka.C cpalm skrev:Så är det. Du behöver även ett avtal med en bank för att kunna betala fakturan (du kan inte betala elektroniskt med kontanter), ett avtal med en internetoperatör, kanske ett avtal för e-legitimation för att kunna logga in på banken, ett avtal med Microsoft eller Apple för den nödvändiga programvaran, osv.
Det är enligt min mening den stora bristen med vart samhället är på väg. Storföretagens våta dröm börjar gå i uppfyllelse när varje medborgare (indirekt) enligt lag är tvingade till att vara kund hos dem på deras villkor. Kampen för att undvika detta är i princip redan förlorad, inte minst pga att det är så få som ser problemet.
Just detta fenomen har jag predikat om och försökt förklara vikten av bland vänner o bekanta i säkert 15-20år...
Samtliga bara viftar bort allt som trams och försvarar sig med att "det är ju så smidigt" o "det är ju gratis"...
Ingen förstår hur jag t.ex kan vara förbannad på att min kommun sen några år tillbaks kräver att man använder en "app" (som enbart går att få tag på genom Apple eller Google) för att kunna nyttja barnomsorgen...
För att förtydliga så är det frågan om sophämtningen och jag har varit kund i 18år… så att byta leverantör går inte.
Det verkar ju enl tidigare inlägg vara uppförsbacke för dem att tvinga mig till kivra och även besvärligt att ta ut en faktura avgift.
De har hållit på med lite sådana här utskick genom åren där man måste ta ställning till A eller B (där bägge inneburit en prisökning). Jag har inte svarat alls och legat kvar i det gamla till samma pris.
Misstänker att det är samma visa den här gången. Nog lyckas de lura in några i kivra skulle jag tro
Det verkar ju enl tidigare inlägg vara uppförsbacke för dem att tvinga mig till kivra och även besvärligt att ta ut en faktura avgift.
De har hållit på med lite sådana här utskick genom åren där man måste ta ställning till A eller B (där bägge inneburit en prisökning). Jag har inte svarat alls och legat kvar i det gamla till samma pris.
Misstänker att det är samma visa den här gången. Nog lyckas de lura in några i kivra skulle jag tro
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 657 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 657 inlägg
Du kan behöva aktivera på nytt i din internetbank. Var något företag som ändrade, minns inte vilket, och fick meddelande om att jag behövde göra det igen. Minns jag rätt hade det med byte av pg/bg att göra.N Nalleman64 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 749 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 749 inlägg
Fortfarande i början av året gick det utmärkt att i Kivra ställa in att man vill att Kivra inte ska ta emot post från vissa företag.N Nalleman64 skrev:
Autogiro har jag personligen aldrig använt mig av.
Hela konceptet känns för mig otroligt fel i grunden.
För mig är det fullständigt otänkbart att ge företag rätten att gå in på mitt konto o ta för sig den summan som de anser att jag är skyldig för någon tjänst eller produkt jag köpt.... Sen blir det upp till mig att reda ut härvan i efterhand om jag anser att något inte stämmer och kräva mina pengar tillbaka.
Med E-faktura så fungerar det ju som med en vanlig hederlig faktura, dvs företaget skickar ett underlag till mig där de specificerar. Sen är det upp till mig att säga att det är ok, detta ser rätt ut, ni kan få de pengar ni begär.
Skillnaden i principen mellan dessa alternativ är som natt och dag för mig.
Att någon alls känner sig bekväm med autogiro är för mig förbluffande, det måste grunda sig i lättja och likgiltighet?
Eller ännu värre så är folk så naiva och godtrogna att de litar på att alla fakturor som kommer in är rätt?
Hela konceptet känns för mig otroligt fel i grunden.
För mig är det fullständigt otänkbart att ge företag rätten att gå in på mitt konto o ta för sig den summan som de anser att jag är skyldig för någon tjänst eller produkt jag köpt.... Sen blir det upp till mig att reda ut härvan i efterhand om jag anser att något inte stämmer och kräva mina pengar tillbaka.
Med E-faktura så fungerar det ju som med en vanlig hederlig faktura, dvs företaget skickar ett underlag till mig där de specificerar. Sen är det upp till mig att säga att det är ok, detta ser rätt ut, ni kan få de pengar ni begär.
Skillnaden i principen mellan dessa alternativ är som natt och dag för mig.
Att någon alls känner sig bekväm med autogiro är för mig förbluffande, det måste grunda sig i lättja och likgiltighet?
Eller ännu värre så är folk så naiva och godtrogna att de litar på att alla fakturor som kommer in är rätt?
Autogiro fanns långt tidigare än e-faktura därav lever den fortfarande kvar hos många som tidigare givit sitt godkännande. Har själv haft det tidigare så inget konstigt med det, saker förändras över tid, har även skickat in betalningar i kuvert till banken varje månad.K Kasken skrev:
Har man dessutom e-faktura med autobetalning så behöver man inte godkänna något för varje faktura, det mesta är ju återkommande betalningar, åtminstone för oss. Även med autobetalning kan man stoppa en betalning.
Brukar i princip bara titta på samlingssidan över kommande betalningar i Internetbanken och månadens kostnader.
Jag har postlåda vid tomtgränsen som funkar utmärkt, jag är dessutom Vice Generalsekreterare i VSVVK(Vi Som Vågar Vägra Kivra).....B Bert Karlsson4 skrev:Wow, vilken intressant inställning. I min värld är Kivra inget annat än en brevlåda där min post kommer, får brev från alla myndigheter där och brev från vården och allt möjligt. Att ”säga upp” Kivra är som att säga upp brevlådan. Du kommer att bli intvingad dit mer och mer i takt med att posten drar ner sin utdelning och fler och fler företag och myndigheter inte erbjuder något annat. Det är ju liksom åt det hållet utvecklingen går.
Jag hade påpekat att de utan mitt medgivande hade dragit beloppet i förtid både för min bank och för försäkringsbolaget och krävt återbetalning omgående och gjort mitt planerad byte av bolag.M Mannhem skrev: