11 610 läst · 85 svar
12k läst
85 svar
Företag flyttar fakturorna till kivra - Lagligt?
Ok, jäkla svineri, jag hade bytt bolag även om de var billigast i Sverige efter en sådan grej.M Mannhem skrev:Det som störde mig var att de drog hela årsavgiften 26 dagar före förfallodag, vilket innebar att jag inte hann jämföra med andra försäkringsbolag. Hade ingen aning vad det var för tusenlappar som drogs från mitt bankkonto och banken visste inte heller. Dessutom drogs det genom ett bulvanföretag, så det tog lite tid att reda ut vem som dragit pengarna.
Det stämmer, i princip... Har det gått "orimligt" lång tid och du inte har fått uppgifter för betalning så ska du höra av dig och fråga... Sen är inte "rimlig" tid egentligen fastställd så exakt vad det är får man själv avgöra då...N Niq skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 915 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 915 inlägg
Har inte Kivra, får och skickar alla fakturor via mail. Har man inget elektroniskt så får de skicka med snigelposten, det är den som skickar brev som ansvarar för att brevet kommer fram, inte posten. Sen har man ett eget ansvar, väntar man en faktura och fakturan dröjer ska man kontakta företaget och efterfråga fakturan.schnyggve skrev:Det är så att ett företag som jag får mina fakturor ifrån skall sluta att skicka ut dessa och hänvisar till att faktuorna i framtiden kommer till kivra. Jag har inte kivra, vill inte ha kivra och tycker att det är ett elände med fakturor dyker upp på 4 olika ställen idag (hallmattan, internetbanken, mailen och på SMS).
Är det lagligt att sluta skicka ut fakturor och sedan förvänta sig att kunden skapar ett avtal med ett 3je företag för att kunna göra rätt för sig? Tänker även att det nog kan finnas en del kunder som varken har dator eller smartelefon också...
Det borde självklart finnas ett alternativ till "digital brevlåda" som drivs i statlig regi, inte privat.
Vi har ju redan "min myndighetspost" dit man kan välja att få alla sina utskick från myndigheter. Varför inte öppna den så man kan ta emot digital post från alla avsändare?
Vi har ju redan "min myndighetspost" dit man kan välja att få alla sina utskick från myndigheter. Varför inte öppna den så man kan ta emot digital post från alla avsändare?
Problemet i det här landet är bankerna och banksystemet. Ska man kunna erbjuda en tjänst behöver det vara "betalbara" fakturor så man kan betala i appen direkt, men det går inte att lösa mot en statligt driven tjänst.K Kasken skrev:
Eller går gör det ju, men det finns ganska stora kostnader mot bankerna.
Jag är inte så sugen på att bankerna ska få skattepengar för varje faktura de tar emot från en statligt driven app.
Tar man Skolplattformen i Stockholm som exempel så är jag tveksam till att staten ska driva någon App överhuvudtaget!
Nu tänker jag inte enbart i banor kring fakturor.... Av det jag mottager i min Kivra idag så är nog inte ens 5% fakturor.anders07 skrev:
Jag har själv aldrig, inte en endaste gång, hittills betalat någon faktura genom Kivra. Om just det är problemet så kan jag lätt leva utan den tjänsten.
Jag vill ha digital post till min digitala brevlåda. Alltså brev, meddelanden.
Digitala fakturor skall skickas direkt in till min bank genom e-faktura.
Det är ju just det som är problemet i det här landet, kostnaden och komplexiteten för att få e-faktura till bank. Det hindra de flesta företag från att ha den tjänsten.K Kasken skrev:Nu tänker jag inte enbart i banor kring fakturor.... Av det jag mottager i min Kivra idag så är nog inte ens 5% fakturor.
Jag har själv aldrig, inte en endaste gång, hittills betalat någon faktura genom Kivra. Om just det är problemet så kan jag lätt leva utan den tjänsten.
Jag vill ha digital post till min digitala brevlåda. Alltså brev, meddelanden.
Digitala fakturor skall skickas direkt in till min bank genom e-faktura.
Tittar vi på våra grannländer så är de decennier före Sverige när det gäller att erbjuda bekväma (och billiga) betallösningar för sina medborgare.
Så länge bankerna i Sverige kan fortsätta mjölka både företag och offentlig sektor på hisnande avgifter för att ta emot betalningsunderlag så kommer ingen förändring att ske, tyvärr...
Du har säkert rätt.anders07 skrev:
Men personligen får jag samtliga mina fakturor som e-faktura, kommer inte ihåg när jag betalade något på annat vis.
Undantaget är enbart när man startat nått nytt, då brukar man få ta första på papper för att sedan anmäla e-faktura.
Kan du ge några exempel på alla dessa "flesta företag" som man inte kan anmäla sig för e-faktura hos?
Skulle tro att du har svårt att hitta något företag som erbjuder e-faktura som har under en halv miljard i omsättning... Så utesluter den stora majoriteten av företag i Sverige...K Kasken skrev:Du har säkert rätt.
Men personligen får jag samtliga mina fakturor som e-faktura, kommer inte ihåg när jag betalade något på annat vis.
Undantaget är enbart när man startat nått nytt, då brukar man få ta första på papper för att sedan anmäla e-faktura.
Kan du ge några exempel på alla dessa "flesta företag" som man inte kan anmäla sig för e-faktura hos?
Finns säkert några undantag för företag som har kopplingar till IT och/eller bankväsendet...
Hur tusan gör man för att få ”väldigt mycket” i Kivra? Jag har i snitt två brev per månad. Vad mer ska man drunkna i??Höghus skrev:
Jag ser gärna att staten gör detta, och väldigt gärna även ett E-id istället för storbankernas skräp.K Kasken skrev: