A AndersS skrev:
Håller helt med, det är här jag samlar det som annars skulle hamna i papper, mejl, behöva besöka x sajter, osv. Det är betydligt mera än enbart få några få fakturor för mig.
Det flesta fakturor hamnar för övrigt direkt i internetbank med autobetalning, autogiro har jag i de flesta fallen avvecklat då det ger sämre kontroll.
Vad innebär autobetalning?
 
Sjöbod Sjöbod skrev:
Vad innebär autobetalning?
Fakturan hamnar hos internetbanken och betalas på förfallodagen, utan något extra godkännande. Jag kan stoppa betalning om det finns något oklart. Man får aktivera det för de företag, myndigheter, etc, man önskar använda autobetalning för.
Standard är annars att man måste godkänna varje faktura, sätta betalningsdatum, etc, dvs lite handpåläggning.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fakturan hamnar hos internetbanken och betalas på förfallodagen, utan något extra godkännande. Jag kan stoppa betalning om det finns något oklart. Man får aktivera det för de företag, myndigheter, etc, man önskar använda autobetalning för.
Standard är annars att man måste godkänna varje faktura, sätta betalningsdatum, etc, dvs lite handpåläggning.
Tack för upplysningen.
 
B Bert Karlsson4 skrev:
Wow, vilken intressant inställning. I min värld är Kivra inget annat än en brevlåda där min post kommer, får brev från alla myndigheter där och brev från vården och allt möjligt. Att ”säga upp” Kivra är som att säga upp brevlådan. Du kommer att bli intvingad dit mer och mer i takt med att posten drar ner sin utdelning och fler och fler företag och myndigheter inte erbjuder något annat. Det är ju liksom åt det hållet utvecklingen går.
Jag är enig med trådskaparen.
Jag har inte kivra och kommer inte att skaffa.
Min myndighetspost fungerar för mig och det räcker.
Pappersfakturor första gången och därefter e-faktura direkt till banken räcker.
Kivra är ett privat bolag där ingen vet vilken väg det tar i framtiden.
 
  • Gilla
Lazzeman och 5 till
  • Laddar…
C
schnyggve schnyggve skrev:
Är det lagligt att sluta skicka ut fakturor och sedan förvänta sig att kunden skapar ett avtal med ett 3je företag för att kunna göra rätt för sig? Tänker även att det nog kan finnas en del kunder som varken har dator eller smartelefon också...
För att adressera trådens frågeställning... Momslagen innehåller en paragraf att elektronisk faktura bara får utfärdas bara om mottagaren godkänner det (17 kap. 20 §).

Frågan är i vilken mån det hjälper TS...

Finns några intressanta frågetecken här.
Vad har avtalats?
Går det att skicka fakturor till Kivra om mottagaren inte har något Kivra-konto?
Om företaget inte kan skicka fakturan (i Kivra) går det knappast att hävda att fakturan är avsänd eller att den kommit mottagaren till handa (Räntelagen). Om den däremot ligger där och väntar på att TS skall skapa ett Kivra-konto är det lite mer svårbedömt.

Men magkänslan säger rent spontant att om inget annat avtalats är det för mycket begärt att TS skall tvingas in i ett avtal med en tredje part för att kunna ta del av sina fakturor.

Pragmatiskt sett - de kan inte skicka fakturan på vanlig epost?
Jag har alla fakturor på epost och det löser problemet med att få alla fakturor elektroniskt samlade på ett och samma ställe samtidigt som det går att vidarebefordra dem, skriva ut dem, komma åt dem utan särskilda avtal med tredje part, osv. Det är ett alternativ som så gott som alltid verkar vara tillgängligt, även om det inte alltid skyltas med det. Antagligen är det många viktiga företagskunder som helt enkelt kräver epostfaktura pga. automatiserad fakturahantering.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nu jobbar jag inom "branchen" med fakturaförmedling så jag har lite insikt...
Som privatperson i Sverige har du inga skyldigheter att göra något för att ta emot en faktura. Det är leverantörens ansvar att se till att du får fakturan.

Om man använder en leverantör för digital brevlåda, t.ex. Kivra, så levererar man fakturadata till dem och de förmedlar fakturan till rätt adress, deras tjänst, epost eller brev. Oftast då genom ytterligare en tjänsteleverantör för förmedling om det inte finns digital brevlåda.
Det kostar ju pengar för leverantören att få ut sin faktura, och brev är ju dyrast så de försöker få så många som möjligt till digitala kanaler.

Samma med e-faktura till bank, eller autogiro (som egentligen är samma som e-faktura), där måste leverantören ha ett avtal med sin bank och en CTD eller Servicebyrå (som kan förmedla fakturorna till banken) så där finns kostnader för leverans, lägre än brev, men högre än digital brevlåda.

Företaget har skyldighet, som sagt, att leverera fakturan till dig, punkt slut.
Har du företag finns andra regler och lagar. Är leverantören inom offentlig sektor har de rätt att använda Peppol (Peppol.eu) som fakturaformat och leverans.

I övrigt så får en fakturaavgift vara "rimlig", men det finns ingen gräns, men har bedömts vara mellan 20-40 kr så över 40 kr kan man i princip klaga på.
Påminnelseavgift får vara max. 60 kr per påminnelse, men då ingen fakturaavgift.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nu jobbar jag inom "branchen" med fakturaförmedling så jag har lite insikt...
Som privatperson i Sverige har du inga skyldigheter att göra något för att ta emot en faktura. Det är leverantörens ansvar att se till att du får fakturan.

Om man använder en leverantör för digital brevlåda, t.ex. Kivra, så levererar man fakturadata till dem och de förmedlar fakturan till rätt adress, deras tjänst, epost eller brev. Oftast då genom ytterligare en tjänsteleverantör för förmedling om det inte finns digital brevlåda.
Det kostar ju pengar för leverantören att få ut sin faktura, och brev är ju dyrast så de försöker få så många som möjligt till digitala kanaler.

Samma med e-faktura till bank, eller autogiro (som egentligen är samma som e-faktura), där måste leverantören ha ett avtal med sin bank och en CTD eller Servicebyrå (som kan förmedla fakturorna till banken) så där finns kostnader för leverans, lägre än brev, men högre än digital brevlåda.

Företaget har skyldighet, som sagt, att leverera fakturan till dig, punkt slut.
Har du företag finns andra regler och lagar. Är leverantören inom offentlig sektor har de rätt att använda Peppol (Peppol.eu) som fakturaformat och leverans.

I övrigt så får en fakturaavgift vara "rimlig", men det finns ingen gräns, men har bedömts vara mellan 20-40 kr så över 40 kr kan man i princip klaga på.
Påminnelseavgift får vara max. 60 kr per påminnelse, men då ingen fakturaavgift.
På vilket sätt är autogiro samma som e-faktura?

Det sjuka är att den som begär pengarna via autogiro kan sätta ett frivilligt maxbelopp per dragning men inte personen som det ska dras från. Det har hänt ett par gånger att kunder fått hela deras konto länsat för att underlaget blivit fel och då givetvis när alla andra räkningar ska betalas …

Dessutom dras så mycket av beloppet de kan så även om du bara har tusen kronor på kontot och de begär en miljon så dras det så att kontot blir tömt. Då ska man stå utan några pengar i minst ett par bankdagar för att företaget ska korrigera och skicka tillbaka pengarna…

Nej tack till autogiro säger jag …
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
På vilket sätt är autogiro samma som e-faktura?
Som ett distributionssätt för leverantören pratade jag om. Leverantören har samma kostnad för att leverera e-faktura som autogiro. Det är samma tekniska lösning.
 
N
Jag har allt som går på E-faktura och kombinerat med autogiro.

Kivra har jag för post från t.ex. Skatteverket, Regionen o.s.v. Det tycker jag fungerar utmärkt. Ju mindre post i brevlådan desto bättre.

Mina fakturor får jag i internetbanken UTOM när det gäller Länsförsäkringar som envisas med att skicka dem till Kivra trots att jag påtalat att jag vill ha dem till min internetbank (vilket jag även fick tidigare från Länsförsäkringar innan de självsvåldigt började skicka till Kivra istället).
 
C cpalm skrev:
För att adressera trådens frågeställning... Momslagen innehåller en paragraf att elektronisk faktura bara får utfärdas bara om mottagaren godkänner det (17 kap. 20 §).

Frågan är i vilken mån det hjälper TS...

Finns några intressanta frågetecken här.
Vad har avtalats?
Går det att skicka fakturor till Kivra om mottagaren inte har något Kivra-konto?
Om företaget inte kan skicka fakturan (i Kivra) går det knappast att hävda att fakturan är avsänd eller att den kommit mottagaren till handa (Räntelagen). Om den däremot ligger där och väntar på att TS skall skapa ett Kivra-konto är det lite mer svårbedömt.

Men magkänslan säger rent spontant att om inget annat avtalats är det för mycket begärt att TS skall tvingas in i ett avtal med en tredje part för att kunna ta del av sina fakturor.

Pragmatiskt sett - de kan inte skicka fakturan på vanlig epost?
Jag har alla fakturor på epost och det löser problemet med att få alla fakturor elektroniskt samlade på ett och samma ställe samtidigt som det går att vidarebefordra dem, skriva ut dem, komma åt dem utan särskilda avtal med tredje part, osv. Det är ett alternativ som så gott som alltid verkar vara tillgängligt, även om det inte alltid skyltas med det. Antagligen är det många viktiga företagskunder som helt enkelt kräver epostfaktura pga. automatiserad fakturahantering.
Du har ju ett avtal med din E-post leverantör.
 
N Niq skrev:
Du har ju ett avtal med din E-post leverantör.
e-post faktura (med bifogad PDF) räknas inte som elektronisk faktura. Det jämställs med pappersfaktura.
 
C
N Niq skrev:
Du har ju ett avtal med din E-post leverantör.
Den avgörande skillnaden är så klart att de avtalsrelationer som ingåtts för att kunna ta emot e-post är något man sannolikt redan har sedan tidigare och har valt själv, för ett väsentligt bredare syfte.

Den som bor i en hyresrätt har ju också ett avtal med hyresvärden som äger brevinkastet eller postfacket, om man skall vara sån.
 
C cpalm skrev:
Den avgörande skillnaden är så klart att de avtalsrelationer som ingåtts för att kunna ta emot e-post är något man sannolikt redan har sedan tidigare och har valt själv, för ett väsentligt bredare syfte.

Den som bor i en hyresrätt har ju också ett avtal med hyresvärden som äger brevinkastet eller postfacket, om man skall vara sån.
Jo visst är det så. Men det är ändå ett avtal med en tredje part. Som man idag nästan inte klarar sig utan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.