K Kasken skrev:
Autogiro har jag personligen aldrig använt mig av.
Hela konceptet känns för mig otroligt fel i grunden.
För mig är det fullständigt otänkbart att ge företag rätten att gå in på mitt konto o ta för sig den summan som de anser att jag är skyldig för någon tjänst eller produkt jag köpt.... Sen blir det upp till mig att reda ut härvan i efterhand om jag anser att något inte stämmer och kräva mina pengar tillbaka.

Med E-faktura så fungerar det ju som med en vanlig hederlig faktura, dvs företaget skickar ett underlag till mig där de specificerar. Sen är det upp till mig att säga att det är ok, detta ser rätt ut, ni kan få de pengar ni begär.

Skillnaden i principen mellan dessa alternativ är som natt och dag för mig.
Att någon alls känner sig bekväm med autogiro är för mig förbluffande, det måste grunda sig i lättja och likgiltighet?
Eller ännu värre så är folk så naiva och godtrogna att de litar på att alla fakturor som kommer in är rätt?
Ja, lättja eller som i min 86-åriga mammas situation ett sätt att underlätta. Hon har nämligen inga digitala hjälpmedel utan kör på med kontanter, kort, giroblanketter och just autogiro. Min pappa skötte nämligen om alla betalningsrutiner tills han gick bort för snart 4 år sedan. Han var inte heller digital men inte lika "kinkig"med att ifrågasätta varje faktura som dök upp varje månad och skulle betalas i slutet på varje månad. Så när han avled och min mamma för första gången i sitt dryga 80-åriga liv skulle börja med en ny rutin och inte var "van med" större summor att betala så blev det så att vi hjälpte henne att lägga in mycket av dom återkommande utgifterna på just autogiro. Det var för övrigt ett råd från en banktjänstemän då vi annars ständigt hade dessa ändlösa diskussioner om hur dyrt allting är eller har blivit. Man "gömmer" helt enkelt bort standardutgifterna för hus och hem då dom ändå är ett sorts "nödvändigt ont" för att hon ska kunna bo kvar i sitt hus. Hon har för övrigt inte en enda krona i skulder och en ganska hyfsad pension enligt mig så det går ingen ekonomisk nöd på henne.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nu jobbar jag inom "branchen" med fakturaförmedling så jag har lite insikt...
1. Som privatperson i Sverige har du inga skyldigheter att göra något för att ta emot en faktura. Det är leverantörens ansvar att se till att du får fakturan.

2. Företaget har skyldighet, som sagt, att leverera fakturan till dig, punkt slut.
Har du företag finns andra regler och lagar. Är leverantören inom offentlig sektor har de rätt att använda Peppol (Peppol.eu) som fakturaformat och leverans.

3. I övrigt så får en fakturaavgift vara "rimlig", men det finns ingen gräns, men har bedömts vara mellan 20-40 kr så över 40 kr kan man i princip klaga på.
Påminnelseavgift får vara max. 60 kr per påminnelse, men då ingen fakturaavgift.
Detta är mycket intressant info för mej som hjälper en anhörig med ett dödsbo och vi har just nu en konflikt med ett inkassoföretag som tog 19 dagar på sej att leverera en påminnelse och anser att det är dödsboets sak att reklamera detta till Postmord, kan du tala om var man hittar lagstöd för dessa tre punkter så är jag mycket tacksam.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag har allt som går på E-faktura och kombinerat med autogiro.

Kivra har jag för post från t.ex. Skatteverket, Regionen o.s.v. Det tycker jag fungerar utmärkt. Ju mindre post i brevlådan desto bättre.

Mina fakturor får jag i internetbanken UTOM när det gäller Länsförsäkringar som envisas med att skicka dem till Kivra trots att jag påtalat att jag vill ha dem till min internetbank (vilket jag även fick tidigare från Länsförsäkringar innan de självsvåldigt började skicka till Kivra istället).
Du går själv in i inställningarna hos kivra och ändrar detta, min sambo blev lurad av sin arbetsgivare att skaffa kivra för att få sitt lönebesked så jag har fått plocka bort en jäkla massa företag som började att skicka ut sina fakturor den vägen, nu är anställningen avslutad och så fort som slutlönen har anlänt så kommer kivra att avslutas.

Jag kan lägga till att om kivras system hade haft ett annat upplägg än att så snabbt som möjligt fylla sin kassa med så många utskick som möjligt så hade jag gärna anslutit mej till dem.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
schnyggve schnyggve skrev:
För att förtydliga så är det frågan om sophämtningen och jag har varit kund i 18år… så att byta leverantör går inte.

Det verkar ju enl tidigare inlägg vara uppförsbacke för dem att tvinga mig till kivra och även besvärligt att ta ut en faktura avgift.

De har hållit på med lite sådana här utskick genom åren där man måste ta ställning till A eller B (där bägge inneburit en prisökning). Jag har inte svarat alls och legat kvar i det gamla till samma pris.
Misstänker att det är samma visa den här gången. Nog lyckas de lura in några i kivra skulle jag tro
Sophämtarna är i mitt område ett kommunägt mygelbolag som försöker att lägga mycket ansvar för hämtningen på kunden men tji fick de för något år sedan när jag bestred deras faktura pga missad tömning och hänvisade till konsumenttjänstlagen.....

• Gilla
Sjöbod
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag hade påpekat att de utan mitt medgivande hade dragit beloppet i förtid både för min bank och för försäkringsbolaget och krävt återbetalning omgående och gjort mitt planerad byte av bolag.
Detta har lärt mig att aldrig använda autogiro. Vid nästa huvudförfallodag byter jag bolag.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag har postlåda vid tomtgränsen som funkar utmärkt, jag är dessutom Vice Generalsekreterare i VSVVK(Vi Som Vågar Vägra Kivra).....
Ät det just Kivra eran rörelse är emot eller är det all form av "digital brevlåda".

C
K Kasken skrev:
Eller ännu värre så är folk så naiva och godtrogna att de litar på att alla fakturor som kommer in är rätt?
Eller så har de inte mer pengar på kontot än att det räcker till att betala fakturan... 😂

• Haha
Dilato
  • Laddar…
RoTe
Kan inte annat än förundras över alla problem ni råkar ut för. Har själv använt autogiro i mer än 20 år utan problem samt Kivra i över fem och tycker det fungerar smidigt.

• Gilla
Kakelugnen566 och 4 till
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
Detta har lärt mig att aldrig använda autogiro. Vid nästa huvudförfallodag byter jag bolag.
Jag har autogiro på elen och de har aldrig felfakturerat på snart 20 år, det kommer en pappersfaktura i postlådan någon vecka innan det ska dras från kontot.

Jag kan tillägga att jag kommer att flytta mera till autogiro inom en ganska snar framtid pga längre och återkommande utlandsvistelser.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Ät det just Kivra eran rörelse är emot eller är det all form av "digital brevlåda".
Kivras dåliga system har gjort att vi startade detta, vi ska snart starta underavdelningar som kommer att vara emot tex Klarna och deras uppgiftshantering.

M maxmsm skrev:
Detta är mycket intressant info för mej som hjälper en anhörig med ett dödsbo och vi har just nu en konflikt med ett inkassoföretag som tog 19 dagar på sej att leverera en påminnelse och anser att det är dödsboets sak att reklamera detta till Postmord, kan du tala om var man hittar lagstöd för dessa tre punkter så är jag mycket tacksam.
Det finns två delar av det... Dels har du som beställare/köpare skyldighet att beta för den tjänst eller vara du har beställt och fått levererad. Om du vet att du har betalningsskyldighet så är du enligt lag tvungen att betala men företaget måste utställa en tydlig och korrekt (moms t.ex.) sammanfattning (som inte behöver vara en faktura egentligen) och leverera den till dig som betalare.

Det blir lite tvetydigt här enligt lagen, dels har du ju skyldighet att betala, oavsett om du har fått fakturan eller inte, men samtidigt måste du ha fått information om vad du ska betala så företaget måste då kunna bevisa att du tagit del av informationen, samt haft vetskap om beställningen och betalningsskyldigheten.

Dödsbo brukar ha lite andra regler och i princip hanteras som ett företag, snarare än en privatperson... Jag känner tyvärr inte till de reglerna i detalj....

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Kivras dåliga system har gjort att vi startade detta, vi ska snart starta underavdelningar som kommer att vara emot tex Klarna och deras uppgiftshantering.
Hoppas att ni inte ställer till problem för oss som är nöjda med Kivra.
Kivra har trots allt 6 miljoner användarkonton för personer och 175 000 företag, etc.
Finns alltid de som inte är nöjda.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det finns två delar av det... Dels har du som beställare/köpare skyldighet att beta för den tjänst eller vara du har beställt och fått levererad. Om du vet att du har betalningsskyldighet så är du enligt lag tvungen att betala men företaget måste utställa en tydlig och korrekt (moms t.ex.) sammanfattning (som inte behöver vara en faktura egentligen) och leverera den till dig som betalare.

Det blir lite tvetydigt här enligt lagen, dels har du ju skyldighet att betala, oavsett om du har fått fakturan eller inte, men samtidigt måste du ha fått information om vad du ska betala så företaget måste då kunna bevisa att du tagit del av informationen, samt haft vetskap om beställningen och betalningsskyldigheten.

Dödsbo brukar ha lite andra regler och i princip hanteras som ett företag, snarare än en privatperson... Jag känner tyvärr inte till de reglerna i detalj....
Jag har förstått det som så att om ett företag du har betalningsskyldighet till inte skickar en faktura åt dig så måste du kontakta dom och fråga efter din faktura. Då har du uppfyllt din skyldighet. Möjligt det inte stämmer.

A AndersS skrev:
Hoppas att ni inte ställer till problem för oss som är nöjda med Kivra.
Kivra har trots allt 6 miljoner användarkonton för personer och 175 000 företag, etc.
Finns alltid de som inte är nöjda.
Du missade nog betydelsen av vårt namn VSVVK.

M maxmsm skrev:
Jag har autogiro på elen och de har aldrig felfakturerat på snart 20 år, det kommer en pappersfaktura i postlådan någon vecka innan det ska dras från kontot.

Jag kan tillägga att jag kommer att flytta mera till autogiro inom en ganska snar framtid pga längre och återkommande utlandsvistelser.
Det som störde mig var att de drog hela årsavgiften 26 dagar före förfallodag, vilket innebar att jag inte hann jämföra med andra försäkringsbolag. Hade ingen aning vad det var för tusenlappar som drogs från mitt bankkonto och banken visste inte heller. Dessutom drogs det genom ett bulvanföretag, så det tog lite tid att reda ut vem som dragit pengarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.