29 373 läst · 300 svar
29k läst
300 svar
Föreslår stöd till hushåll med hög elräkning
Min poäng är att de använder ordet över i ett sammanhang där de borde använt ett uttryck i stil mer lika eller större än 2000 kWh. Alla rusar nu omkring och antar att 2000pix startar vid 2000 kWh men det skulle inte vara första gången denna pandemi vad som normalt är hårklyveri slutar med något som inte utger sig vara det som först utlovatsStefflo skrev:Har du en förbrukning över 2000kWh per månad under dec, jan och feb så får du 2000kr i bidrag.
Ingen vet än så länge hur trappan neråt kommer se ut men jag anser att 2000kr är för lite om man nu plötsligt fått en elräkning på 20000kr istället för 6000kr.
Har man då två liknande monsterräkningar att vänta så blir det inte så kul.
Bidraget kommer heller inte betalas ut nu utan till våren då det inte hinner med innan dess.
Idiotin når nya höjder!
Varför inte bara dela ut 2000 kr till alla istället så blir det rättvist.
Men jag anser att man inte skall betala ut något alls. Det skall inte vara statens huvudsyssla att betala folks räkningar. Har man inte en buffert bör man se till att skaffa en snarast.
Att inte leva över sina tillgångar borde vara en huvudregel.
Men jag anser att man inte skall betala ut något alls. Det skall inte vara statens huvudsyssla att betala folks räkningar. Har man inte en buffert bör man se till att skaffa en snarast.
Men det är ju så. 2000kr börjar vid 2000kWh. Det är helt korrekt. Jag tycker mig ha sett samma sak under pandemin. Korrekt information tolkas fel och påstås sedan vara fel.M myrstack skrev:Min poäng är att de använder ordet över i ett sammanhang där de borde använt ett uttryck i stil mer lika eller större än 2000 kWh. Alla rusar nu omkring och antar att 2000pix startar vid 2000 kWh men det skulle inte vara första gången denna pandemi vad som normalt är hårklyveri slutar med något som inte utger sig vara det som först utlovats
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 036 inlägg
Så blir det lätt om man inte är extra tydlig under den muntliga framställningen och i synnerhet om budskapet inte upplevs stämma med den skriftliga inlagan.D Daniel 109 skrev:
För att uppnå någon slags samsyn hade det räckt med några tydliga exempel så hade vi sluppit den här diskussionen. Men eftersom det inte tagits några definitiva beslut misstänker jag att man tillvidare vill ha det någorlunda öppet tills den slutgiltiga lösning är på plats.
Så sant så, man ska inte ha villa utan buffert. (Och om man inte har det så får man väl åtminstone se till att ha ett bundet elavtal så att man undviker tillfälliga pristoppar.) Och det rådande läget är ingen extraordinär situation, det är en helt logisk konsekvens av den förda energipolitiken i kombination med vädret.A Arne_Planka skrev:Idiotin når nya höjder!
Men, men, med lite bidrag så kan nog läget sopas under mattan fram till valet och det är väl det som räknas.
Lugn nu. Det här är bara ett förslag än så länge. Som regeringen kommit på i all hast, därav de sedvanligt luddiga formuleringarna i förslaget.
Innan vi får något "stöd", eller återbäring på elräkningen (om vi nu får någon) så kommer man ha ändrat i förslaget, haft en utredning om ändringen och infört en s.k. "stödavgift", det vill säga skatt på återbäringen.
Innan vi får något "stöd", eller återbäring på elräkningen (om vi nu får någon) så kommer man ha ändrat i förslaget, haft en utredning om ändringen och infört en s.k. "stödavgift", det vill säga skatt på återbäringen.
Vi hade 1991 kWh i december. Undrar hur mycket jag fått betalt för att använda 9 till...?
Får hålla koll på januari helt enkelt. Trappa eller ej, ligger man precis under så lönar det sig inte att spara på elen.
Gissar att representanterna från elbolagen fick en blandning av huvudvärk och dollartecken i ögonen på dagens möte med regeringen.
Får hålla koll på januari helt enkelt. Trappa eller ej, ligger man precis under så lönar det sig inte att spara på elen.
Gissar att representanterna från elbolagen fick en blandning av huvudvärk och dollartecken i ögonen på dagens möte med regeringen.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 349 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 349 inlägg
Det blir väl precis som med familjeveckan som svetsarn slängde in två veckor innan valet sist som valfläsk... Vansinnigt förslag, men personligen hade jag inte tackat nej till en vecka ledigt!Keiller skrev:Lugn nu. Det här är bara ett förslag än så länge. Som regeringen kommit på i all hast, därav de sedvanligt luddiga formuleringarna i förslaget.
Som jag förstår så är maxtaket 2000 kr och troligtvis får du 1991 kr i kompensation så troligtvis bra att du ändå snålade Hörde ikväll om detta på nyheterna och det lät som att alla upp till 2000 kWh med hushåll kommer få ersättningen men 2000 är max för att inte gynna storförbrukarna.
Sydsvenskan gör sitt för att förklara läget
”Som mest kan ett hushåll med en elförbrukning på minst 2000 kWh/månad kompenseras med 2000 kr/mån. Det kommer finnas en trappa där den som konsumerar mer får högre kompensation”
Det verkar vara fullständigt kaos i tolkningen av dagens besked
”Som mest kan ett hushåll med en elförbrukning på minst 2000 kWh/månad kompenseras med 2000 kr/mån. Det kommer finnas en trappa där den som konsumerar mer får högre kompensation”
Det verkar vara fullständigt kaos i tolkningen av dagens besked
Troligen kommer det förtydligas inom kort.
Aha, gött. Jag har fastpris, betalar 89 öre allt som allt, så jag får alltså 11 öre betalt för varje kWh jag använder upp till 2000 st? Då gäller det verkligen att maxa upp till taket.D Daniel_2022 skrev:
(Nee, jag har inte fastpris, betalade 200 öre/kWh totalt i november. Men scenariot är intressant.)
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 348 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 348 inlägg
Förslaget är som att kasta ut en livboj till någon som fallit överbord, men grundproblemet finns ju kvar (man sitter i sjön).
Finns inget som talar för att vi kommer se lägre elpriser nästa vinter, speciellt inte när tyskarna stänger sina sista reaktorer. Här måste till en långsiktig lösning också.
Finns inget som talar för att vi kommer se lägre elpriser nästa vinter, speciellt inte när tyskarna stänger sina sista reaktorer. Här måste till en långsiktig lösning också.