T Titagurgi skrev:
Spelar ingen roll.nu kan jag fuska mig över 2000kw varje månad..
Inte underligt att vi betalar så hög skatt i detta land med alla bidragsfuskare.
 
  • Haha
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
S Srixon skrev:
Inte underligt att vi betalar så hög skatt i detta land med alla bidragsfuskare.
Där tänker du fel.
Jobbat sen jag var 19 och betalat hederlig skatt.

Vrf ska jag ej få ngt av kakan?
 
  • Gilla
Mathias01
  • Laddar…
Magnus E K
Det adminstrativt enklaste sättet att lösa detta på måste vara att tillfälligt ändra energiskatten från normala 35,6 öre till minus 44,4 öre för förbrukning upp till 2000 kWh. Inkl. moms blir det exakt 2000 kr vid förbrukning på 2000 kWh. Typ av abonnemang har då ingen som helst betydelse. Blir hela elnätsfakturan negativ så räknas det av efterföljande månader.
 
  • Gilla
vik_tor och 3 till
  • Laddar…
Jag hoppas ju verkligen att ersättningen blir differentirad i pariyet med skillnaden på priserna i de olika elområden som vi har
Det är ju stor skillnad i pris om vi jämför område 1 och4
 
  • Gilla
karra
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det adminstrativt enklaste sättet att lösa detta på måste vara att tillfälligt ändra energiskatten från normala 35,6 öre till minus 44,4 öre för förbrukning upp till 2000 kWh. Inkl. moms blir det exakt 2000 kr vid förbrukning på 2000 kWh. Typ av abonnemang har då ingen som helst betydelse. Blir hela elnätsfakturan negativ så räknas det av efterföljande månader.
Nej vrf då?

Regeringen har redan löst problemet på ett alldeles utmärkt sätt.
 
  • Gilla
Mika_A
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det adminstrativt enklaste sättet att lösa detta på måste vara att tillfälligt ändra energiskatten från normala 35,6 öre till minus 44,4 öre för förbrukning upp till 2000 kWh. Inkl. moms blir det exakt 2000 kr vid förbrukning på 2000 kWh. Typ av abonnemang har då ingen som helst betydelse. Blir hela elnätsfakturan negativ så räknas det av efterföljande månader.
Håller med, varför krångla till det mer än nödvändigt.
 
kom precis under 2000 kWh för december, får slå på elementet på max effekt i gäststugan så jag når 2000 kWh för januari!
 
J Jimmy_cykel skrev:
kom precis under 2000 kWh för december, får slå på elementet på max effekt i gäststugan så jag når 2000 kWh för januari!
Ja vrf inte?

Klimatpolitik när den är som bäst.
 
Magnus E K
T Titagurgi skrev:
Nej vrf då?

Regeringen har redan löst problemet på ett alldeles utmärkt sätt.
Ok, hur då? Det enda jag hittar är "Hur stort stöd hushåll med lägre förbrukning kan få är ännu oklart."
 
Hade förslaget varit optimalt skulle det utgått i från elpriset i område ett
De andra områdena skulle få en sänkning av priset motsvarande hur mycket mer de får betala oavsett förbrukning
 
KWh, kWh, kWh läser man, de höga elräkningarna har ju ingenting med kWh och förbrukning att göra.
Priset för elen ska ner för alla, bundet, rörlig, timdebiterat.
De med bundet har betalat för billg el till de med rörligt/timdeb. De är de med rörligt/timdeb som drabbas nu.
Så alla borde få sänkt elpris, vilket av staten bara kan sänkas med skatt eller moms.
Sen bör det nog läggas en pott till socialen, för akut hjälp till de som just nu helt enkel inte kan betala sin elräkning.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Taket är 2 000 kronor per månad och går till hushåll med en månadsförbrukning på över 2 000 kWh.
Skulle inte förvåna mig om 2000kr per månad utgår för hushåll som ligger på betydligt över 2000 kWh eller varför skriver de inte
Taket är 2 000 kronor per månad och går till hushåll med en månadsförbrukning på 2 000 kWh eller mer
. Alla drar iväg och antar att 2001 kWh är över 2000 men 15 000 kWh är även det över 2000
 
K Kallens skrev:
Hmm, kanske blev otydligt när jag skrev "2000kr/kWh". Menade såklart inte "2000kr per förbrukad kWh", utan att taket för stödet vid 2000kWh och taket på stödbeloppet 2000kr.
Det förstod jag också
 
M myrstack skrev:
Skulle inte förvåna mig om 2000kr per månad utgår för hushåll som ligger på betydligt över 2000 kWh eller varför skriver de inte
. Alla drar iväg och antar att 2001 kWh är över 2000 men 15 000 kWh är även det över 2000
Har du en förbrukning över 2000kWh per månad under dec, jan och feb så får du 2000kr i bidrag.
Ingen vet än så länge hur trappan neråt kommer se ut men jag anser att 2000kr är för lite om man nu plötsligt fått en elräkning på 20000kr istället för 6000kr.
Har man då två liknande monsterräkningar att vänta så blir det inte så kul.

Bidraget kommer heller inte betalas ut nu utan till våren då det inte hinner med innan dess.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det adminstrativt enklaste sättet att lösa detta på måste vara att tillfälligt ändra energiskatten från normala 35,6 öre till minus 44,4 öre för förbrukning upp till 2000 kWh. Inkl. moms blir det exakt 2000 kr vid förbrukning på 2000 kWh. Typ av abonnemang har då ingen som helst betydelse. Blir hela elnätsfakturan negativ så räknas det av efterföljande månader.
Skulle inte funka för mig , då jag har bytt el-bolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.