S swirve skrev:
Det blir väl precis som med familjeveckan som svetsarn slängde in två veckor innan valet sist som valfläsk... Vansinnigt förslag, men personligen hade jag inte tackat nej till en vecka ledigt!
Familjeveckan gäller inte för alla. Precis som det här förslaget med återbäring på elräkningen, vilket i sig är en idé som jag tror bara en socialdemokratisk regering kan komma på: Att man kan få statligt bidrag för att betala skatt.

Hade hellre sett en lösning som gynnat alla.
 
M Micke_xyz skrev:
Aha, gött. Jag har fastpris, betalar 89 öre allt som allt, så jag får alltså 11 öre betalt för varje kWh jag använder upp till 2000 st?
Särskilt skönt om man kan binda energiskatten! Går det att ordna ett 10årigt avtal på den tro?
 
Att administrera detta via nätbolagen blir typ ok. Men dom som bor i hushåll med undermätning då? Mmm det här kommer bli en soppa.
 
ArdasLitra ArdasLitra skrev:
Och om man då flyttar i november, tecknar nytt elavtal för man är tvungen och beslutar sig för att inte binda på priset i november utan vill ha rörligt till våren för att då binda. Hur resonerar du då?

(Att ha hög energiförbrukning behöver inte innebära att man slösar... )
Det är nog en minoritet som gör det av dom som nu kommer att få bidrag. Och då får man vänta med att flytta. Det är nog ytterst få som absolut måste flytta och inte kan vänta med att flytta. Lite eget ansvar får man ta, staten är inte till för att ta ansvar för alla beslut i livet så man själv slipper.
 
Detta är ju kanon, not! Dagen då räntorna går upp och alla som sitter med rörlig 3 månaders kommer säga: oj jag kan inte bo kvar nu, det blev en chock för mig! Regeringen går in och stödjer för att lösa människans totala idioti att inte kunna hantera en uppgång .

Hur svårt ska det vara att förstå betydelsen av ordet ”rörligt”?
 
  • Gilla
  • Haha
Peter2400 och 3 till
  • Laddar…
ArdasLitra ArdasLitra skrev:
Regeringen ger ju krisstöd om ett samhälle blir drabbat av en naturkatastrof.
Nu kan ju vi husägare inte rå för att det blåst eller regnat mindre än vanligt.
Sen att regeringen tycker vindkraft/vattenkraft och solenergi är bäst, det kan vi rösta bort om demokratin vill det och satsa på andra alternativ.

Att köpa hus eller villa är ingen mänsklig rättighet, däremot är el något man ska ha tillgång till (om man inte aktivt väljer att avstå och bo off the grid). Tycker inte ditt exempel/argument håller
En naturkatastrof och elavtal. Kan man binda sin naturkatastrof så man inte får så dyra skador??

Och behöver inte överdriva och bo helt utan el. Och hur mycket förbrukar man i en lägenhet, inte är det mycket. Och när jag bodde i lägenhet så gick det bra att binda elavtalet.
 
M Micke_xyz skrev:
Aha, gött. Jag har fastpris, betalar 89 öre allt som allt, så jag får alltså 11 öre betalt för varje kWh jag använder upp till 2000 st? Då gäller det verkligen att maxa upp till taket.


(Nee, jag har inte fastpris, betalade 200 öre/kWh totalt i november. Men scenariot är intressant.)
Vilken tur att du inte har fastpris, just nu är priset 13,4 öre/kWh i SE3, som mest idag 37,3 öre/kWh. ;)
 
C claym skrev:
Detta är ju kanon, not! Dagen då räntorna går upp och alla som sitter med rörlig 3 månaders kommer säga: oj jag kan inte bo kvar nu, det blev en chock för mig! Regeringen går in och stödjer för att lösa människans totala idioti att inte kunna hantera en uppgång .

Hur svårt ska det vara att förstå betydelsen av ordet ”rörligt”?
Ja eller hur, 13,4 öre/kWh i SE3 just nu.
 
T Träkirurgen skrev:
Rea på el – lägsta sedan november

Samma dag som regeringen lägger fram kompensation för de skyhöga elpriserna, rasar priset på elbörsen Nordpool.


På torsdagen kostar en kilowattimme (kWh) i hela landet knappa 20 öre, långt under de nivåer som gällt senaste månaderna, speciellt i södra Sverige. Så sent som i måndags låg priset på 2:54 kronor per kWh.

Det är också det lägsta priset sedan någon enskild dag i november. Den främsta orsaken är blåsigt väder.
Marknaden - du vet marknaden som löser allt…
 
Jävlar vad förvånad man är över hur många Som lider av den svenska avundsjukan i detta forum
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Jävlar vad förvånad man är över hur många Som lider av den svenska avundsjukan i detta forum
Hahaha… ja, otroligt. Finns flera olika scenarion där man ej kunnat binda sitt avtal, t ex hyreskontrakt, byte avtal, flytt osv. Mitt i skitpriserna. Men dom är väll dumma dom med och ska egentligen få skylla sig själva enligt folk här.
 
Mitt elbolag meddelade i somras att man fr.o.m november kommer att sluta med bundna avtal och bara ha rörligt. Då låg elpriset på ca 25 öre och jag fann ingen anledning till att ändra elleverantör.

Som så många andra kunde jag inte förutse att elpriset skulle gå upp till 2 kronor i december, annars hade jag väl bytt bolag och bundit.

Och så är det tre månaders uppsägningstid så det än så länge får jag dras med dyr el.

Även om jag får 2.000 i elbidrag, enligt förslaget, så är min elräkning för december dubbelt så dyr, jämfört med december för två år sedan, trots minskad elförbrukning.

Men jag får väl skylla mig själv...
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Mitt elbolag meddelade i somras att man fr.o.m november kommer att sluta med bundna avtal och bara ha rörligt. Då låg elpriset på ca 25 öre och jag fann ingen anledning till att ändra elleverantör.

Som så många andra kunde jag inte förutse att elpriset skulle gå upp till 2 kronor i december, annars hade jag väl bytt bolag och bundit.

Och så är det tre månaders uppsägningstid så det än så länge får jag dras med dyr el.

Även om jag får 2.000 i elbidrag, enligt förslaget, så är min elräkning för december dubbelt så dyr, jämfört med december för två år sedan, trots minskad elförbrukning.

Men jag får väl skylla mig själv...
ja - men du vet vad ett rörligt elpris innebär eller? Att det kan gå upp och gå ner. Jag har också rörligt elpris för jag har tron att det är billigast i längden, då får man ju ta den risken och även acceptera topparna.

Jag har timpris så vissa timmar är elen gratis i princip vilket ju är extremt åt andra hållet - ska mitt elbolag då kunna ringa mig och säga att ”oj, detta blev billigare än vi trott - du får nog betala lite ändå..”

man kan inte borde ha och äta kakan.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
K kv05lama skrev:
ja - men du vet vad ett rörligt elpris innebär eller? Att det kan gå upp och gå ner. Jag har också rörligt elpris för jag har tron att det är billigast i längden, då får man ju ta den risken och även acceptera topparna.

Jag har timpris så vissa timmar är elen gratis i princip vilket ju är extremt åt andra hållet - ska mitt elbolag då kunna ringa mig och säga att ”oj, detta blev billigare än vi trott - du får nog betala lite ändå..”

man kan inte borde ha och äta kakan.
Jag vet precis vad rörligt pris innebär. Mitt inlägg var mer en reflektion över att några i tråden anser att man mer eller mindre får skylla sig själv om man får en hög elräkning pga att man inte har bundit vid lämpligt tillfälle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.