Detta är bara för att sossarna skall kunna vinna valet. All ekonomisk erfarenhet säger att man skall lösa orsaken i stället för att smeta över effekterna. Folk får lära sig att binda avtalet och regeringen får lära sig att inte förstöra sitt land.

Detta är en offertribut till MP för att S skulle få regera. Efter 7 goda år kommer nu 7 år i misär där vi måste renovera elsystemet.

Sverige borde dessutom säga till Bryssel att vi har det klimat vi har och om Bryssel tvingar oss att sälja elen billigt kommer vi att göra som Tyskland och Polen och börja sälja stenkol i säck för att värma bostäder.
 
  • Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
S
A Arne_Planka skrev:
Idiotin når nya höjder!
Varför inte bara dela ut 2000 kr till alla istället så blir det rättvist.
Men jag anser att man inte skall betala ut något alls. Det skall inte vara statens huvudsyssla att betala folks räkningar. Har man inte en buffert bör man se till att skaffa en snarast.
Att inte leva över sina tillgångar borde vara en huvudregel.
Så länge staten kliver in och betalar permissioner i situationer där man normalt bara säger upp folk så har jag inga problem att de betalar elräkningar. Ett jävla mygel med skattepengar i båda fallen.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
M
K Kallens skrev:
Till alla er som tänker att det inte premieras att spara på elen, det är tvärtom! Det ska bli någon form av trappa för bidraget. Dvs. 2000kWh motsvarar högsta trappsteget i bidragstrappan. Även de som ligger under får bidrag, men mindre. Detaljer för hur trappan ska se ut är inte presenterade ännu.

Hade ju varit enkelt om det var 1kr i bidrag per kWh med ett tak då på 2000kr/kWh.
Så måste det ju rimligtvis vara? Man pratar ju om ett tak på 2000kWh/månad, utöver där får man inte mera. Då faller det sig ganska logiskt att det är en trappa upp till 2000kWh.

Personligen upplever jag det helt absurt. Sänk momsen på elen istället. Jag hoppas hoppas verkligen att alla fattar att S kom med detta för att dom är livrädda för sina opinionssiffror!
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
M
Keiller Keiller skrev:
Jag vet precis vad rörligt pris innebär. Mitt inlägg var mer en reflektion över att några i tråden anser att man mer eller mindre får skylla sig själv om man får en hög elräkning pga att man inte har bundit vid lämpligt tillfälle.
Du menar som statsministern stod och mässade i riksdagen före jul med en föreläsning om skillnaden mellan rörligt och bundet pris? Att förklara varför skiten träffat fläkten och hur man skulle torka bort den valde hon påpassligt nog att ignorera...
 
M Markarbetaren skrev:
Så måste det ju rimligtvis vara? Man pratar ju om ett tak på 2000kWh/månad, utöver där får man inte mera. Då faller det sig ganska logiskt att det är en trappa upp till 2000kWh.

Personligen upplever jag det helt absurt. Sänk momsen på elen istället. Jag hoppas hoppas verkligen att alla fattar att S kom med detta för att dom är livrädda för sina opinionssiffror!
S gör allt de kan just nu för att skylla allt dåligt under den förra regeringen på MP, detta är ju bara ännu ett bra exempel på hur man gör detta på ett bra sätt. Det är ju bra att S inser i att de har rätt i att de tvingades till alldeles för långtgående kompromisser med MP, men det blir ju rätt löjeväckande då den nya partiledaren gör helt om i så många frågor.

I just denna frågan så tvingades S till en väldigt konstig lösning för att de inte skulle behöva säga att M eller L hade rätt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är bra med ett tak.
Storslösarna får max 2000kr och pengarna räcker till fler. Återstår att se hur trappan från noll ser ut.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
...Finns inget som talar för att vi kommer se lägre elpriser nästa vinter, speciellt inte när tyskarna stänger sina sista reaktorer. Här måste till en långsiktig lösning också.
Absolut inte! Detta samtalsämne måste på alla sätt undvikas, hur ska man annars kunna hävda att "man inte såg det komma"?
 
  • Haha
b8q och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag vet precis vad rörligt pris innebär. Mitt inlägg var mer en reflektion över att några i tråden anser att man mer eller mindre får skylla sig själv om man får en hög elräkning pga att man inte har bundit vid lämpligt tillfälle.
Men varför ska man inte få skylla sig själv i detta? Det är ju precis som vilken annan risk som helst. Nu har alla haft möjlighet att binda sin el eller chansa för att de tror det blir billigast. Nu blev det inte så utan då ska man betala ut en kompensation av allas våra skattepengar för att lindra för de som chansade? Jo, alla får ta del av det, men skulle det funka likadant på börsen? Jag sumpade i runda slängar 5000kr i förra veckan på aktier, det var en risk jag tog som inte funkade, får jag bidrag nu för min chansning? Jag märkte i nov att det skenade iväg och band i 6 månader för omkring 90 öre, dyrt men det skyddar mig från en risk. Alla hade den möjligheten.
Valfläsk för sossarna som bekostas av mina skattepengar. Inte OK!
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
M
M
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Men varför ska man inte få skylla sig själv i detta? Det är ju precis som vilken annan risk som helst. Nu har alla haft möjlighet att binda sin el eller chansa för att de tror det blir billigast. Nu blev det inte så utan då ska man betala ut en kompensation av allas våra skattepengar för att lindra för de som chansade? Jo, alla får ta del av det, men skulle det funka likadant på börsen? Jag sumpade i runda slängar 5000kr i förra veckan på aktier, det var en risk jag tog som inte funkade, får jag bidrag nu för min chansning? Jag märkte i nov att det skenade iväg och band i 6 månader för omkring 90 öre, dyrt men det skyddar mig från en risk. Alla hade den möjligheten.
Valfläsk för sossarna som bekostas av mina skattepengar. Inte OK!
Hade du haft aktierna i en depå så hade du kunnat dra av 30% i deklarationen;).
 
ArdasLitra ArdasLitra skrev:
Regeringen ger ju krisstöd om ett samhälle blir drabbat av en naturkatastrof.
Nu kan ju vi husägare inte rå för att det blåst eller regnat mindre än vanligt.
Sen att regeringen tycker vindkraft/vattenkraft och solenergi är bäst, det kan vi rösta bort om demokratin vill det och satsa på andra alternativ.

Att köpa hus eller villa är ingen mänsklig rättighet, däremot är el något man ska ha tillgång till (om man inte aktivt väljer att avstå och bo off the grid). Tycker inte ditt exempel/argument håller
Det är frivilligt att ha rörligt elavtal ,ska vi som har bundit våra avtal till kanske några ören dyrare än det rörliga som var i somras behöva betala för det.
man kan idag teckna fast för ca 80-120 öre kilowatten beroende på längd.
själv tecknade jag en vintersäkring från nov gäller i 6 mån till 1kr kilowatten inte det billigaste men jag tordes inte chansa som vissa måste ha gjort och som vill ha stöd från regeringen nu.
om du har rörligt lån och ser att räntorna stiger vad gör du då sitter still och väntar på att det löser sig nog ......
 
M Markarbetaren skrev:
Här kan man läsa att regeringen har uppdaterat informationen att även gälla dom med under 2000kWh förbrukning. Man insåg väl hur jä-la korkat förslaget var när drevet kom igång och påpekade att det uppmuntrade till att öka elförbrukningen. Man såg det inte komma helt enkelt:crysmile:
[länk]
Nja, jag tror snarare att förslaget hela tiden har sett ut som i det skriftliga pressmeddelandet men att de som presenterade det var höga eller bara förvirrade.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Karlshamnsverket har kört 8x så mycket som året innan under 2021. Bra för miljön?
Det KAN faktiskt ha varit det, om alternativet hade varit att låta polska sämre renade kolkraftverk stå för produktionen. Men det vet jag inget om.
 
M
useless useless skrev:
Nja, jag tror snarare att förslaget hela tiden har sett ut som i det skriftliga pressmeddelandet men att de som presenterade det var höga eller bara förvirrade.
Jag läste det skriftliga pressmeddelandet på regeringens hemsida och det såg likadant ut som det Damberg sa i tv, så det har ändrats i efterhand. Om det sedan fallerat både skriftligt och muntligt ska jag låta vara osagt. Men det verkade ju synnerligen korkat att uppmuntra till en förbrukning över 2000kWh/mån för att få del av kakan. Inte ens S kan göra en sån tankevurpa...eller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.