29 281 läst · 300 svar
29k läst
300 svar
Föreslår stöd till hushåll med hög elräkning
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 974 inlägg
Nu tror jag man ska vara lite försiktig då förslaget inte är spikat och man mycket väl kan ändra sig till att enbart täcka kostanden.D Daniel 109 skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 341 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 341 inlägg
I mina ögon ett helt bisarrt förslag. Man ska inte behöva ta eget ansvar utan staten ska rädda en. Vem behöver ens en buffert när Damberg står för de oförutsedda kostnaderna?
Detta förslaget innebär ju endast en kortsiktig lindring men problemet är ju att många hushåll inte investerar i energieffektivitet.
Jag tog själv beslut 2018 att konvertera från direktel till vattenburen bergvärme vilket innebar att jag gick från 20t kwh till 10t - bra för mig men också bra för Sverige och miljön. En investering jag fick göra själv utan särskilt stöd.
Subventionera istället de åtgärder som långsiktigt förbättrar läget!
En bisak är väl också att villaägare är så sjukt curlade. Ränteavdrag, rutavdrag, rotavdrag, låga räntor, etc etc. Villapriser i landet har ökat med 15 procent på ett år… känns inte som samhällets svaga grupp. Tänk hur många villaägare i Sthlm-trakten som minst haft en värdeökning på 1mkr på ett år som nu ska ha 6tkr i statligt stöd.
får jag några pengar från detta skänker jag dem till välgörenhet.
Detta förslaget innebär ju endast en kortsiktig lindring men problemet är ju att många hushåll inte investerar i energieffektivitet.
Jag tog själv beslut 2018 att konvertera från direktel till vattenburen bergvärme vilket innebar att jag gick från 20t kwh till 10t - bra för mig men också bra för Sverige och miljön. En investering jag fick göra själv utan särskilt stöd.
En bisak är väl också att villaägare är så sjukt curlade. Ränteavdrag, rutavdrag, rotavdrag, låga räntor, etc etc. Villapriser i landet har ökat med 15 procent på ett år… känns inte som samhällets svaga grupp. Tänk hur många villaägare i Sthlm-trakten som minst haft en värdeökning på 1mkr på ett år som nu ska ha 6tkr i statligt stöd.
Rea på el – lägsta sedan november
Samma dag som regeringen lägger fram kompensation för de skyhöga elpriserna, rasar priset på elbörsen Nordpool.
På torsdagen kostar en kilowattimme (kWh) i hela landet knappa 20 öre, långt under de nivåer som gällt senaste månaderna, speciellt i södra Sverige. Så sent som i måndags låg priset på 2:54 kronor per kWh.
Det är också det lägsta priset sedan någon enskild dag i november. Den främsta orsaken är blåsigt väder.
Samma dag som regeringen lägger fram kompensation för de skyhöga elpriserna, rasar priset på elbörsen Nordpool.
På torsdagen kostar en kilowattimme (kWh) i hela landet knappa 20 öre, långt under de nivåer som gällt senaste månaderna, speciellt i södra Sverige. Så sent som i måndags låg priset på 2:54 kronor per kWh.
Det är också det lägsta priset sedan någon enskild dag i november. Den främsta orsaken är blåsigt väder.
Hur lönsamt tänker du att det blir om efter elnätsavgift, skatt och så moms på det? Som boende i Huddinge kommer vår eldist. nota sällan under 1kr/kWh.D Daniel 109 skrev:
Liknande situation.K kv05lama skrev:I mina ögon ett helt bisarrt förslag. Man ska inte behöva ta eget ansvar utan staten ska rädda en. Vem behöver ens en buffert när Damberg står för de oförutsedda kostnaderna?
December: 1713 kWh. 968:-
1 1/2 planshus från 1975
Boyta 165 m2
Hel källare 90 m2
Varmgarage +varmförråd 48 m2
Vinterbonat uterum 21 m2
Vatttenburen värme
Bergvärme borrhål 240 meter
Temperatur i hela huset inkl källare 21 grader
Temperatur i garage och förråd 15 grader
Temperatur i uterum 15 grader
Bor i Västra Götaland
Konverterade från direktverkande el till vattenburen värme och bergvärme för ca 6 år sedan
Tidigare elförbrukning ca 24-25000 kWh med sparvärme i källare och garage. Inget uterum med värme
Nuvarande elförbrukning ca12000 kWh
Bundet elpris 0,56 kr utan månadsavgift på tre år med Eon
En bra investeringar både ekonomiskt och komfortmässigt.
Nej detta förslag är briljant.S Srixon skrev:
Jag som har fast pris och över 2000 kWh
Kan köpa ngt roligt för dessa pengar.
20öre elD Daniel_M_ skrev:
36öre skatt
30,5öre nät (Vattenfall syd)
Totalt 86,5öre
moms på det blir 108,13öre/kWh
Visserligen inte under 100öre om inte elen går ner till 12öre/kWh. Men om man har minsta nytta av elen så. Jag skulle dragit igång elvärme om jag haft timdebitering.