D Daniel 109 skrev:
Nu när elpriset dyker kommer det helt plötsligt att löna sig att konsumera el. Dags att dra igång elpatronen? Om jag haft timdebitering skulle jag nog gjort det.
Nu tror jag man ska vara lite försiktig då förslaget inte är spikat och man mycket väl kan ändra sig till att enbart täcka kostanden.

S
T Träkirurgen skrev:
Aha, men jag läste tidigare i någon artikel att det enbart skulle gälla storförbrukare.
Men hur som helst verkar det vara många oklarheter ännu.
Nä, det är media som är odugliga på att rapportera! De sa som ett exempel att om man förbrukar över 2000 kWh så får man 6000 kr.

• Gilla
Träkirurgen
  • Laddar…
T Träkirurgen skrev:
Det är ju inte enbart två hål i väggen.
Verkligen inte, det är ju två jordbleck på sidan också......:p

• Gilla
Träkirurgen
  • Laddar…
K Kane skrev:
Verkligen inte, det är ju två jordbleck på sidan också......:p

S swirve skrev:
Nä, det är media som är odugliga på att rapportera! De sa som ett exempel att om man förbrukar över 2000 kWh så får man 6000 kr.
Håller fullständigt med, de verkar vara i samma klass som den nuvarande Regeringen

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
I mina ögon ett helt bisarrt förslag. Man ska inte behöva ta eget ansvar utan staten ska rädda en. Vem behöver ens en buffert när Damberg står för de oförutsedda kostnaderna?

Detta förslaget innebär ju endast en kortsiktig lindring men problemet är ju att många hushåll inte investerar i energieffektivitet.

Jag tog själv beslut 2018 att konvertera från direktel till vattenburen bergvärme vilket innebar att jag gick från 20t kwh till 10t - bra för mig men också bra för Sverige och miljön. En investering jag fick göra själv utan särskilt stöd.

Subventionera istället de åtgärder som långsiktigt förbättrar läget!

En bisak är väl också att villaägare är så sjukt curlade. Ränteavdrag, rutavdrag, rotavdrag, låga räntor, etc etc. Villapriser i landet har ökat med 15 procent på ett år… känns inte som samhällets svaga grupp. Tänk hur många villaägare i Sthlm-trakten som minst haft en värdeökning på 1mkr på ett år som nu ska ha 6tkr i statligt stöd.

får jag några pengar från detta skänker jag dem till välgörenhet.

• Gilla
noone70 och 5 till
  • Laddar…
Rea på el – lägsta sedan november

Samma dag som regeringen lägger fram kompensation för de skyhöga elpriserna, rasar priset på elbörsen Nordpool.

På torsdagen kostar en kilowattimme (kWh) i hela landet knappa 20 öre, långt under de nivåer som gällt senaste månaderna, speciellt i södra Sverige. Så sent som i måndags låg priset på 2:54 kronor per kWh.

Det är också det lägsta priset sedan någon enskild dag i november. Den främsta orsaken är blåsigt väder.

D Daniel 109 skrev:
Nu när elpriset dyker kommer det helt plötsligt att löna sig att konsumera el. Dags att dra igång elpatronen? Om jag haft timdebitering skulle jag nog gjort det.
Hur lönsamt tänker du att det blir om efter elnätsavgift, skatt och så moms på det? Som boende i Huddinge kommer vår eldist. nota sällan under 1kr/kWh.

K kv05lama skrev:
I mina ögon ett helt bisarrt förslag. Man ska inte behöva ta eget ansvar utan staten ska rädda en. Vem behöver ens en buffert när Damberg står för de oförutsedda kostnaderna?

Detta förslaget innebär ju endast en kortsiktig lindring men problemet är ju att många hushåll inte investerar i energieffektivitet.

Jag tog själv beslut 2018 att konvertera från direktel till vattenburen bergvärme vilket innebar att jag gick från 20t kwh till 10t - bra för mig men också bra för Sverige och miljön. En investering jag fick göra själv utan särskilt stöd.

Subventionera istället de åtgärder som långsiktigt förbättrar läget!

En bisak är väl också att villaägare är så sjukt curlade. Ränteavdrag, rutavdrag, rotavdrag, låga räntor, etc etc. Villapriser i landet har ökat med 15 procent på ett år… känns inte som samhällets svaga grupp. Tänk hur många villaägare i Sthlm-trakten som minst haft en värdeökning på 1mkr på ett år som nu ska ha 6tkr i statligt stöd.

får jag några pengar från detta skänker jag dem till välgörenhet.
Liknande situation.

December: 1713 kWh. 968:-
1 1/2 planshus från 1975
Boyta 165 m2
Hel källare 90 m2
Varmgarage +varmförråd 48 m2
Vinterbonat uterum 21 m2

Vatttenburen värme
Bergvärme borrhål 240 meter

Temperatur i hela huset inkl källare 21 grader
Temperatur i garage och förråd 15 grader
Temperatur i uterum 15 grader

Bor i Västra Götaland

Konverterade från direktverkande el till vattenburen värme och bergvärme för ca 6 år sedan

Tidigare elförbrukning ca 24-25000 kWh med sparvärme i källare och garage. Inget uterum med värme
Nuvarande elförbrukning ca12000 kWh

Bundet elpris 0,56 kr utan månadsavgift på tre år med Eon
En bra investeringar både ekonomiskt och komfortmässigt.

Gött!
2150 kw i december.

Har fast pris 55 öre.
Känns gött att betala 1000kr kommande elräkningar då.

Ett förslag som hade gynnat samtliga elkonsumenter är att ta bort momspåslag samt energiskatt som alla har på sin elräkning.
För då skulle det bli rättvisa i konsumenternas egna val!

• Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
S Srixon skrev:
Ett förslag som hade gynnat samtliga elkonsumenter är att ta bort momspåslag samt energiskatt som alla har på sin elräkning.
För då skulle det bli rättvisa i konsumenternas egna val!
Nej detta förslag är briljant.

Jag som har fast pris och över 2000 kWh
Kan köpa ngt roligt för dessa pengar.

• Gilla
Mika_A
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Nej detta förslag är briljant.

Jag som har fast pris och över 2000 kWh
Kan köpa ngt roligt för dessa pengar.
Hade tyckt att det hade varit lika briljant om du haft under 2000kWh med bundit elpris??

D Daniel_M_ skrev:
Hur lönsamt tänker du att det blir om efter elnätsavgift, skatt och så moms på det? Som boende i Huddinge kommer vår eldist. nota sällan under 1kr/kWh.
20öre el
36öre skatt
30,5öre nät (Vattenfall syd)
Totalt 86,5öre
moms på det blir 108,13öre/kWh

Visserligen inte under 100öre om inte elen går ner till 12öre/kWh. Men om man har minsta nytta av elen så. Jag skulle dragit igång elvärme om jag haft timdebitering.

S Srixon skrev:
Hade tyckt att det hade varit lika briljant om du haft under 2000kWh med bundit elpris??
Spelar ingen roll.nu kan jag fuska mig över 2000kw varje månad..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.