29 280 läst · 300 svar
29k läst
300 svar
Föreslår stöd till hushåll med hög elräkning
Hade jag fått 2000kr/kWh i bidrag så hade jag haft 28 grader inomhus och alla lampor tända. Hade varit värt att byta ut all led belysning till gamla hederliga glödlamporK Kallens skrev:Till alla er som tänker att det inte premieras att spara på elen, det är tvärtom! Det ska bli någon form av trappa för bidraget. Dvs. 2000kWh motsvarar högsta trappsteget i bidragstrappan. Även de som ligger under får bidrag, men mindre. Detaljer för hur trappan ska se ut är inte presenterade ännu.
Hade ju varit enkelt om det var 1kr i bidrag per kWh med ett tak då på 2000kr/kWh.
Problemet med detta bidrag är att 2000kr kommer göra varken från eller till för människor som nu har fått räkningar på 20000kr eller mer. En normal lön räcker inte ändå då man oftast har fler utgifter varje månad än bara elen.
"För de som har en elförbrukning som ÖVERSTIGER 2000kwh"K Kallens skrev:
eller som det står i denna artikel;
"Det handlar om drygt 1,8 miljoner hushåll vars förbrukning överstiger 2 000 kilowattimmar per månad under månaderna december, januari och februari. Som mest kan man få ett stöd om 6 000 kronor".
Hmm, kanske blev otydligt när jag skrev "2000kr/kWh". Menade såklart inte "2000kr per förbrukad kWh", utan att taket för stödet vid 2000kWh och taket på stödbeloppet 2000kr.Stefflo skrev:Hade jag fått 2000kr/kWh i bidrag så hade jag haft 28 grader inomhus och alla lampor tända. Hade varit värt att byta ut all led belysning till gamla hederliga glödlampor
Problemet med detta bidrag är att 2000kr kommer göra varken från eller till för människor som nu har fått räkningar på 20000kr eller mer. En normal lön räcker inte ändå då man oftast har fler utgifter varje månad än bara elen.
Nej exakt hur det ska se ut verkar inte vara klart. Det är också bara ett förslag ännu så mycket kan nog hända innan pengarna sitter på kontot så att säga. Men nedanstående är saxat från regeringens hemsida:N noone70 skrev:
"Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad.
Till dem utgår en ersättning om 2000 kronor per månad, alltså totalt 6000 kronor."
De säger att det ska träffa ca. 1,8milj hushåll, då måste det ju finnas en undre gräns också så att de flesta (ca. 5milj hushåll i landet?) exkluderas. Kanske trappa som går från 0-2000kr för förbrukningar 1000-2000kWh?
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
Priserna på Beluga styrs av konsumenter i EU, jag vill ha bistånd!
Meh! nu skriver ni felRedaktionen skrev:
läs på
https://www.regeringen.se/pressmedd...iljarder-i-elpriskompensation-till-hushallen/
"Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad.
Till dem utgår en ersättning om 2000 kronor per månad, alltså totalt 6000 kronor."
extremt rörigt och ogenomtänkt, mängder med komplicerade frågor som kommer att göra detta till ett minfält (många finns oimnämnda i den andra tråden om frågan: https://www.byggahus.se/forum/threa...-elpriser-kl-8-15.441138/page-23#post-4576597)
Detta är nog ett av de mest spontana och ogenmtänkta saker jag har varit med om inom politiken. Och jag har några år på nacken...
Detta är nog ett av de mest spontana och ogenmtänkta saker jag har varit med om inom politiken. Och jag har några år på nacken...