K Kallens skrev:
Max 2000kwh är det väl snarare, då slår man i taket för bidraget vad jag har förstått.
Nej, minst
Skärmdump av en text som beskriver ett finansiellt stöd på 6 000 kronor för hög elförbrukning.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Till alla er som tänker att det inte premieras att spara på elen, det är tvärtom! Det ska bli någon form av trappa för bidraget. Dvs. 2000kWh motsvarar högsta trappsteget i bidragstrappan. Även de som ligger under får bidrag, men mindre. Detaljer för hur trappan ska se ut är inte presenterade ännu.

Hade ju varit enkelt om det var 1kr i bidrag per kWh med ett tak då på 2000kr/kWh.
Hade jag fått 2000kr/kWh i bidrag så hade jag haft 28 grader inomhus och alla lampor tända. Hade varit värt att byta ut all led belysning till gamla hederliga glödlampor

Problemet med detta bidrag är att 2000kr kommer göra varken från eller till för människor som nu har fått räkningar på 20000kr eller mer. En normal lön räcker inte ändå då man oftast har fler utgifter varje månad än bara elen.

• Gilla
Screew och 3 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Nej, minst
[bild]
Ja precis, du får stöd upp till 2000kWh. Förbrukar du mer får du inte mer stöd. Någon som t.ex. förbrukar 1000kWh kanske får 1000kr i stöd, men hur det ska se ut upp till taket vid 2000kWh har de inte kommunicerat ännu.

• Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Ja precis, du får stöd upp till 2000kWh. Förbrukar du mer får du inte mer stöd. Någon som t.ex. förbrukar 1000kWh kanske får 1000kr i stöd, men hur det ska se ut upp till taket vid 2000kWh har de inte kommunicerat ännu.
"För de som har en elförbrukning som ÖVERSTIGER 2000kwh"
eller som det står i denna artikel;
"Det handlar om drygt 1,8 miljoner hushåll vars förbrukning överstiger 2 000 kilowattimmar per månad under månaderna december, januari och februari. Som mest kan man få ett stöd om 6 000 kronor".

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Hade jag fått 2000kr/kWh i bidrag så hade jag haft 28 grader inomhus och alla lampor tända. Hade varit värt att byta ut all led belysning till gamla hederliga glödlampor

Problemet med detta bidrag är att 2000kr kommer göra varken från eller till för människor som nu har fått räkningar på 20000kr eller mer. En normal lön räcker inte ändå då man oftast har fler utgifter varje månad än bara elen.
Hmm, kanske blev otydligt när jag skrev "2000kr/kWh". Menade såklart inte "2000kr per förbrukad kWh", utan att taket för stödet vid 2000kWh och taket på stödbeloppet 2000kr.

• Gilla
Stefflo och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
"För de som har en elförbrukning som ÖVERSTIGER 2000kwh"
Ja, de som har förbrukning som överstiger 2000kWh kommer få maxbeloppet. Det betyder inte att de vars förbrukning understiger det blir utan.

• Gilla
Mika_A och 3 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Ja, de som har förbrukning som överstiger 2000kWh kommer få maxbeloppet. Det betyder inte att de vars förbrukning understiger det blir utan.
Det är inte så jag tolkar texten, men du kan ha rätt... Det är oklart

• Gilla
Pappyros
  • Laddar…
El säljes, el var det här! Bästa pris kompis! (Behöver bara komma upp i 2000kWh)

• Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det är inte så jag tolkar texten, men du kan ha rätt... Det är oklart
Nej exakt hur det ska se ut verkar inte vara klart. Det är också bara ett förslag ännu så mycket kan nog hända innan pengarna sitter på kontot så att säga. Men nedanstående är saxat från regeringens hemsida:
"Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad.

Till dem utgår en ersättning om 2000 kronor per månad, alltså totalt 6000 kronor."

De säger att det ska träffa ca. 1,8milj hushåll, då måste det ju finnas en undre gräns också så att de flesta (ca. 5milj hushåll i landet?) exkluderas. Kanske trappa som går från 0-2000kr för förbrukningar 1000-2000kWh?

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Priserna på Beluga styrs av konsumenter i EU, jag vill ha bistånd!

• Haha
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Regeringen inför stöd för de som drabbats av ovanligt höga elräkningar.

Du kan läsa artikeln här: Inför stöd till hushåll med hög elräkning
Meh! nu skriver ni fel ;)
läs på
https://www.regeringen.se/pressmedd...iljarder-i-elpriskompensation-till-hushallen/

"Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad.

Till dem utgår en ersättning om 2000 kronor per månad, alltså totalt 6000 kronor.
"

• Gilla
AXS
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Nej, minst
[bild]
Som mest 6000kr för de som överstiger...
Inte 6000kr för de som överstiger

• Gilla
noone70
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Som mest 6000kr för de som överstiger...
Inte 6000kr för de som överstiger
Mm, jag vet.
Missförstod det hela

Personer som har ett lågt bundet elpris får de också 6000:- om de har en förbrukning över 2000kWh/månad eller gäller det bara de med rörligt elpris?

• Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.