1 503 läst · 35 svar
2k läst
35 svar
Fördjupad undersökning efter besiknting med anmärkningar?
Inte om "blixten" råkar slå ner eller en gammal elledning tar fyr 😉L Ljusa skrev:Problemet är väl mest att jag är otålig nu och faktiskt kan inte vänta något år. Många hus här på överpris har gått ner i pris men fortsatt inte tillräckligt för varit ute i +6 månader.
hade gärna väntat på att säljaren måste sälja men som sagt aningen otålig pga massa olika orsaker.
Ja, vi får se. Jag är mer anti huset efter allas åsikter xD
Ja helt klart dock var betongplattan inte alls kollad mer än synligt så måste se att det inte är ruttet för då måste väl huset rivas upp och det är inte mer i kalkylen xD
Tack, och tack för kommentarerna![]()
Försök läsa på vilka riktigt dåliga konstruktioner som 70-talshus kan ha, hoppa sen över objekt som har dessa, som tex ingjutna reglar.
Jag har alltid gillat sekelskifteshus så har inte grävt ned mig i fel på 70-talshus, men vet många som bor i sådana och vilka problem de har eller inte har haft.
Det verkar som "torpargrund" på husen är en rätt ok konstruktion, går att inspektera och är det torrt så funkar allt som det ska.
Avloppsrör var ett tag av dålig plast, har man torpargrund går de iallafall lättare att kontrollera och byta.
Betongpannor är ofta täta, är taket underhållet och helst att det inte är budgetmodellen med bara "duk" utan sådant med riktigt undertak så tror jag det sällan är en stor problemkälla.
Fasad går hyfsat lätt att kolla skicket på, många 70-80-talshus har relativt underhållsfritt mexitegel på stora delar. Det bör vara en fördel.
Om huset har helst vattenradiatorer och/eller golvvärme och bergvärmepump, men i andra hand nån slags värmepump så bör det vara ett mindre problem. Många hade bara direktverkande el, det kan bli dyrt. Men luft-luftvärmepumpar är billiga och i södra halvan av sverige funkar de hyfsat bra.
Fönster var ibland av dålig kvalitet, men det bör vara rätt lätt att kolla upp skicket, i vissa fall är bara glaskasetterna dåliga, andra är hela fönstret dåligt. Förhoppningsvis behöver man inte byta allt, men om så är fallet så är det en kostnad man bör kunna få en rätt träffsäker kalkyl på.
Egentligen är nog mögel och fukt det värsta. Speciellt om konstruktionen är sådan att man måste riva halva huset för att rätta till problemet. Undvik sådana hus!
Om ni tittar på nyare hus, passa er för "enstegstätade fasader". De kan också leda till fuktproblem.
Hoppas ni hittar ett bra hus, men som sagt, betala hellre 1MSEK mer för ett utan inbyggda problemkonstruktioner!
Jag har alltid gillat sekelskifteshus så har inte grävt ned mig i fel på 70-talshus, men vet många som bor i sådana och vilka problem de har eller inte har haft.
Det verkar som "torpargrund" på husen är en rätt ok konstruktion, går att inspektera och är det torrt så funkar allt som det ska.
Avloppsrör var ett tag av dålig plast, har man torpargrund går de iallafall lättare att kontrollera och byta.
Betongpannor är ofta täta, är taket underhållet och helst att det inte är budgetmodellen med bara "duk" utan sådant med riktigt undertak så tror jag det sällan är en stor problemkälla.
Fasad går hyfsat lätt att kolla skicket på, många 70-80-talshus har relativt underhållsfritt mexitegel på stora delar. Det bör vara en fördel.
Om huset har helst vattenradiatorer och/eller golvvärme och bergvärmepump, men i andra hand nån slags värmepump så bör det vara ett mindre problem. Många hade bara direktverkande el, det kan bli dyrt. Men luft-luftvärmepumpar är billiga och i södra halvan av sverige funkar de hyfsat bra.
Fönster var ibland av dålig kvalitet, men det bör vara rätt lätt att kolla upp skicket, i vissa fall är bara glaskasetterna dåliga, andra är hela fönstret dåligt. Förhoppningsvis behöver man inte byta allt, men om så är fallet så är det en kostnad man bör kunna få en rätt träffsäker kalkyl på.
Egentligen är nog mögel och fukt det värsta. Speciellt om konstruktionen är sådan att man måste riva halva huset för att rätta till problemet. Undvik sådana hus!
Om ni tittar på nyare hus, passa er för "enstegstätade fasader". De kan också leda till fuktproblem.
Hoppas ni hittar ett bra hus, men som sagt, betala hellre 1MSEK mer för ett utan inbyggda problemkonstruktioner!
Medlem
· Västernorrland
· 11 187 inlägg
Sen får man ju ta dylika besiktningar med en nypa salt också..........särskilt med fukt och påväxt........70talshus har alltid sina egenheter och det man ser som problem kanske har funnits där sen huset byggdes. En del tänker ju liksom att det blev fuktigt och påväxten tog fart för nån månad sen. Alltså är det nåt allvarligt fel nånstans........men så måste det ju inte vara. Kan ju ha sett ut så i decennier och det aldrig blir värre än det man ser.
Säkert, då är det ju bra veta om det är en riskkonstruktion eller ej. Problemet med "mögel" är väl att många kan leva med det länge och varken märka eller få problem, medan andra (nya köpare) kan få stora problem. Därav att jag tycker att just mögel eller material som emitterar lukt är det värsta. Dåliga fönster eller ful fasad går ju att fixa. Så fokus på "inbyggt" dolt mögel. Fuktangrepp som inte gett upphov till mögel och som är lagade och har torkat upp känns inte speciellt allvarligt.S Stefan1972 skrev:Sen får man ju ta dylika besiktningar med en nypa salt också..........särskilt med fukt och påväxt........70talshus har alltid sina egenheter och det man ser som problem kanske har funnits där sen huset byggdes. En del tänker ju liksom att det blev fuktigt och påväxten tog fart för nån månad sen. Alltså är det nåt allvarligt fel nånstans........men så måste det ju inte vara. Kan ju ha sett ut så i decennier och det aldrig blir värre än det man ser.
Tack för bra info!J JohanLun skrev:Försök läsa på vilka riktigt dåliga konstruktioner som 70-talshus kan ha, hoppa sen över objekt som har dessa, som tex ingjutna reglar.
Nu är man ju sisådär kunnig inom hus och hur vet man om de har ingjutna reglar? Jag googlade lite snabbt och det ser inte ut att vara en "lätt" okulär inspektion.
Ja, detta är med källare. Jag tyckte inte det luktade konstigt i källaren men var en högre fukthalt dock inte så stort att besikntingmannen verkade allt för brydd. Där är väl problemet med avloppsrör, för anatar de går under källaren?
Turen är att de har haft betongplattor, dock ett läckage förra året som väldigt basic åtgärdades med plats över "hålet". Det fixade problemt men är inte precis en bra långsiktig lösning.
Här är det också träfasad xD Det gör allt värre om det är röta på G.
Bergvärme är insatt och ny bergvärme pump från 2024. Så alltid något positivt.
Jag har diskuterad med en besikntingsman som tar hand om fukt och liknande och fått prise 9000kr för att vidare undersöka huset. Vi ska se hur vi känner för ska på visning igen för att verkligen se hur vi känner för huset. Det är det enda hus vi verkligen tycks om och tyvärr också det värsta huset. Och då har vi kollat på hus i prisklaserna 2-6 miljoner xD Dock vill vi inte spendra pengar på att riva hsuet och bygga nytt. Men vi har inge problem att fixa "normal fel" på äldre hus. Många områden här har eget avlopp och vatten vilket vi inte är jätteförtjusta i heller då ingen verkar ta hand om sina VA här i området! Iaf inte de som säljer.
Tack!! Jag hoppas det också!
Ja, helt ritkigt. Men man vet ju inte och det är där skon klämmer om man ska spendera flera miljoner. Jag har sett många hus med "äldre fuktmärken" och husen står fortsatt utan problem då ventilationen/dräneringen är fixad. ett hus vi kollade på var det gamal röta som nu är fixat då de gjorde dränering och FTX ventilation. Så inget är omöjligt det kan bara bli en dyr historiaS Stefan1972 skrev:Sen får man ju ta dylika besiktningar med en nypa salt också..........särskilt med fukt och påväxt........70talshus har alltid sina egenheter och det man ser som problem kanske har funnits där sen huset byggdes. En del tänker ju liksom att det blev fuktigt och påväxten tog fart för nån månad sen. Alltså är det nåt allvarligt fel nånstans........men så måste det ju inte vara. Kan ju ha sett ut så i decennier och det aldrig blir värre än det man ser.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tak som kräver fördjupad undersökning, råd ?
Tak & Vind -
Hus från -74, gör besiktningsmannen fördjupad undersökning av sprucken fasad?
Fasad -
Anticimex fördjupade undersökning på vinden.
Tak & Vind -
Fördjupad undersökning av krypgrund
Grund & Markarbeten -
Fördjupad undersökning = total friskrivning ?
Juridik