ullberg skrev:
...
I sakfrågan håller jag med tidigare talare om att det borde vara primärt verkningsgrad man styr på, då tror jag även maxeffektsproblematiken kommer lösa sig (med tillräckligt hög verkningsgrad kommer allt för kraftiga dammsugare bli ohanterliga, typ suger i sig allt inom en meters radie)
Redan min 1100 Watts E-lux "UltraSilencer" har svårt att släppa från sig en matta som den en gång har fått klorna i.

Vad man skall med mer effekt till begriper jag inte. Med eller utan EU.
 
phl skrev:
I mina ögon är cyklonseparering Bra Skit. Har dock aldrig ägt en Dysondammsugare men tanken på att koppla en cyklon innan centraldammsugaren har slagit mig mer än en gång.
Dotter #2 har en Dyson och är vädigt nöjd. Många smarta lösningar.

Screen Shot 2014-08-26 at 4.55.58.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad säger ni då att jag har en central dammsugare på 4200w och skulle aldrig byta ut den,
Deras agerande gynnar säkert någon, antingen politiskt eller ekonomiskt
 
Det blir väl mest värme kan man tro. Måste annars vara jobbigt med ett munstycke som fastnar i golvet.......det kan faktiskt suga för mycket...
 
Vi har en allaway ba30 centraldammsugare.
Den är specad till 1800W och 610 airwatt, vilket då ger ca 33% "verkningsgrad".
Det är en cyclonmodell, vilket kanske förklarar den "höga" siffran, luften går ju ut sen.
 
Shad skrev:
Vad säger ni då att jag har en central dammsugare på 4200w och skulle aldrig byta ut den,
Deras agerande gynnar säkert någon, antingen politiskt eller ekonomiskt
4200w?!
Är ledningarna dragna med tryckluftsslang eller, för att få lagom mycket sug vid munstycket? :)
 
ullberg skrev:
Eller för den delen historien om MathiasS och den synnerligen noggranna upphandlingen av luftpåfyllare, borde göra varje LOU-fokuserad pappersvändare grön av avund...
Tackar! Mysig tråd.
 
Med en centraldammsugare på 4,2kW borde man kunna vända ut och in på delar av huset :)
 
mycke_nu skrev:
Dotter #2 har en Dyson och är vädigt nöjd. Många smarta lösningar.
Har två Dyson hemma. Först köpte vi en DC35, handhållen dammsugare med batteri. 75W effekt tror jag den ligger på och fungerade bättre än vår gamla på 1000+ W. Riktigt imponerade av den lilla rackaren köpte vi Dysons vanliga dammsugare som du länkade när vi flyttade till hus. Har aldrig haft en så bra dammsugare. Och att den är påslös är sjukt bra. Blir många påsar annars med 2 långhåriga katter i huset.
 
Påslös betyder ju dessutom att man kan tömma den oftare och då inte tappa i kapacitet.
 
Låter som ett väldigt klokt beslut från EU!
Tillverkarna blåser upp effekten på dammsugare av ett enda skäl, och det är att folk är dumma nog att tro att watt-talet är det viktigaste precis som alla amatörer tror att den bästa kameran är den med flest pixlar osv...

Men om man använder dammsugaren som värmefläkt är det givetvis bra med många watt :D
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Man kanske kan förse en kraftig dammsugare med termostat och marknadsföra den som värmefläkt. Det fungerade ju ett tag för glödlampor under namnet heat ball.
 
Avemo skrev:
Man kanske kan förse en kraftig dammsugare med termostat och marknadsföra den som värmefläkt. Det fungerade ju ett tag för glödlampor under namnet heat ball.
Har inte sett dammsugare med koppling för slangen baktill på länge. Torkade väl skor eller dylikt med den.
Återinför den, sälj förgreningsslangar (för skor) till hutlösa priser så har du en "kombimaskin". Dammsugare, fläkt, sko tork, luftrenare etc.

Men mer allvarligt, så är det väl inte fel att få bort onödiga energitjuvar?
 
Redigerat:
Kan man inte utveckla en dammsugarapp till smartphones om man nu skall kombinera funktioner?
 
Mikael_L
  • Gilla
FeFFeDoo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.