Mikael_L
mattiasp skrev:
Tyvärr resonerar inte vanligt folk på det sättet. Det är bara lägsta pris som är intressant för de flesta. Konsumenter är helt enkelt för dumma i huvudet för sitt eget, och samhällets, bästa. Tillverkarna strävar efter att leverera det konsumenterna vill ha, dvs lägsta möjliga pris.
Ja tycker din "dom" är onödigt hård.
Jag tror "folk" i mångt och mycket inte har tid, ork eller ens lust att göra någon speciellt djup analys för varenda inköp dom ska göra.
Och det verkar ju, förutom hus för flera miljoner kr, framförallt gälla enkla relativt billiga produkter för några hundringar.
 
Mikael, det är klart att jag spetsar till det, men jag tror att det ligger något i det jag säger.

Men mest var mitt inlägg avsett som motvikt till kommentarer av typen "EU-gubbar slösar bara bort resurser och skall inte lägga sig i mitt snus", eller morakniv, eller var som för tillfället råkar vara föremål för missnöjet med EU.

Vi som konsumentkollektiv är inte så vansinnigt brillianta, om man får uttrycka sig försiktigt.
 
Hur stor effektförlust (sugeffekt) tror vi att ett bra HEPA-filter skapar vs ett kass grovfilter? Kommer 'rena' eller 'allergiker' -dammsugare försvinna pga att sugeffekten blir för dålig? Eller kommer vi se nya smartare filterlösningar? Cyklonlösningar kanske blir vanligare, men var tar det finaste/farligaste dammet vägen när man skall tömma behållaren...

Vad tror ni om snygga designade grovdammsugare (energimonster) som folk kommer använda i sina hem? Ny marknad för byggvaruhusen...?
 
HEPA-filter gör ingen skillnad om det har tillräckligt stor yta.

Vår nya dammsugare finns med och utan HEPA-filter och sugeffekten är den samma på båda modellerna.
 
Mikael_L
mattiasp skrev:
Mikael, det är klart att jag spetsar till det, men jag tror att det ligger något i det jag säger.
Självklart - både att du spetsar till det likväl som det ligger något i det.

Och själv ville jag bara tillföra ytterligare en dimension. Att när man kommer in där på affären och det står 20 sorters tvättmedel i rad och man plötsligt ska välja...

Eller när man knatar in på elgiganten för att den gamla dammsugaren precis lagt av - och ungjävlarna kutar omkring och stojar och stökar och alla är vi hungriga efter en dag på jobbet/skolan - och nu ska jag plötsligt göra ett väl avvägt och vuxet beslut över vilken dammsugare jag ska välja ...


Jaja, du fattar, det blir det första tvättmedlet på hyllan, eller kanske det som reklamen har lyckats programmera mig till ...

Och det blir kanske den 400:- dammsugaren, och så tänker jag att om några år, när ungarna blivit stora, jag fått bättre lön och har mer tid - då ska ta tag i detta ordentligt och undersöka marknaden för dammsugare ...
Vafan, det är bara 400, och så dålig kan den väl inte vara ...?


Jag köper också mycket dumt, hela tiden. Och ändå försöker jag agera "medveten konsument", det är inte lätt.
 
Kicken skrev:
Sen måste man komma ihåg att så gott som allt vi sparar (energi) genom att skaffa energisnåla (lampor damsugare tekokare etc.) .......
Damsugare ???? Hur ser en sådan ut och hur många watt behövs det där för att den skall fungera?? (y):rolleyes:
 
roli skrev:
Damsugare ???? Hur ser en sådan ut och hur många watt behövs det där för att den skall fungera?? (y):rolleyes:
Jag kan bestämt avråda från 2000w, oavsett verkningsgrad, i den applikationen.
 
mycke_nu skrev:
HEPA-filter gör ingen skillnad om det har tillräckligt stor yta.

Vår nya dammsugare finns med och utan HEPA-filter och sugeffekten är den samma på båda modellerna.
Visst gör det skillnad. Specen anger värden då filtren är nya, men vem byter filter vid varje städning. :rolleyes:
Alla filter som påverkar sugkraften och därmed verkningsgraden på Dammsugaren. När filtret är nytt är påverkan försumbar men inte annars. Givetvis påverkar en igensatt dammsugarpåse mycket mer men de flesta är mer observanta på att byta påse än det lite dyrare HEPA-filtret.
 
martin43 skrev:
Jag kan bestämt avråda från 2000w, oavsett verkningsgrad, i den applikationen.
Jag skulle lyssna på damen.
Ho säger nog till vilken effekt som är bäst för applikationen.
Men starta på lägsta effekt!
 
roli skrev:
Damsugare ???? Hur ser en sådan ut och hur många watt behövs det där för att den skall fungera?? (y):rolleyes:
Är den inte damsugaren som ska hålla upp värmen i hemmen?
 
Kicken skrev:
Är den inte damsugaren som ska hålla upp värmen i hemmen?
Nej det är avsugaren. Endast ca 100w och går på biobränsle.
 
Mikael_L skrev:
Eller när man knatar in på elgiganten för att den gamla dammsugaren precis lagt av - och ungjävlarna kutar omkring och stojar och stökar och alla är vi hungriga efter en dag på jobbet/skolan - och nu ska jag plötsligt göra ett väl avvägt och vuxet beslut över vilken dammsugare jag ska välja ...


Jaja, du fattar, det blir det första tvättmedlet på hyllan, eller kanske det som reklamen har lyckats programmera mig till ...

Och det blir kanske den 400:- dammsugaren, och så tänker jag att om några år, när ungarna blivit stora, jag fått bättre lön och har mer tid - då ska ta tag i detta ordentligt och undersöka marknaden för dammsugare ...
Vafan, det är bara 400, och så dålig kan den väl inte vara ...?

Jag tycker att allt som vill stjäla mina surt förvärvade slantar kan vara värt en liten undersökning...för man vill ju ha "the shit" till absolut bästa pris, det är ju det som är sporten även om just dammsugare inte är tävlingsgrenen i rampljuset...:cool:


Edit: mitt 1000:nde inlägg kom att handla om dammsugare...så oglamoröst...suck!!! ;) ;)
 
  • Gilla
bobas och 1 till
  • Laddar…
I mina ögon är cyklonseparering Bra Skit. Har dock aldrig ägt en Dysondammsugare men tanken på att koppla en cyklon innan centraldammsugaren har slagit mig mer än en gång.
 
Remne skrev:
...

Edit: mitt 1000:nde inlägg kom att handla om dammsugare...så oglamoröst...suck!!! ;) ;)
Pinsamt broder! (Ursäkta gissningen om genus)

Och detta får du bära med dig resten av livet :p
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
ullberg
Remne skrev:
Jag tycker att allt som vill stjäla mina surt förvärvade slantar kan vara värt en liten undersökning...för man vill ju ha "the shit" till absolut bästa pris, det är ju det som är sporten även om just dammsugare inte är tävlingsgrenen i rampljuset...:cool:
Eller för den delen historien om MathiasS och den synnerligen noggranna upphandlingen av luftpåfyllare, borde göra varje LOU-fokuserad pappersvändare grön av avund...


I sakfrågan håller jag med tidigare talare om att det borde vara primärt verkningsgrad man styr på, då tror jag även maxeffektsproblematiken kommer lösa sig (med tillräckligt hög verkningsgrad kommer allt för kraftiga dammsugare bli ohanterliga, typ suger i sig allt inom en meters radie)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.