AnneFi
Atom skrev:
Har en Elecrolux med. En tung f*n med roterande munstycke. Bäst i test i tidningar. Tung skräp enligt min fru. Nilfisken är billigare, lättare och kraftigare i uppsamlingen från golvet enligt frun naturligtvis. Men även jag själv väljer Nilfisken. Action Plus 2000W.
Svärmor gjorde själv 'misstaget' att köpa Electrolux som vunnit bäst i test när hennes gamla nilfisk gav upp och efter ca tre månader gav hon upp och köpte en nilfisk. Jag har provat flera stycken electrolux men tycker bara man skjuter skiten framför sig.
Har en gammal nilfisk compact en power p20 och en extreme. Nöjd med alla tre.
 
Nu ser man vad reklamen gör! Bäst att läsa privata recensioner.
 
Enk Projektet skrev:
Och jag som tänkte köpa en dammsugare i dag....men det verkar ju mest vara skit allihopa...
Jag som bara ville ha en bra dammsugare som är relativt tyst och som har skaplig sugförmåga....är helt ointresserad av ev mijlöpåverkan då den knappast kommer användas iaf....
Ja jag har bara glödlampor eller halogen....vägrar både LED och Facebook....
Två tips på aktuella modeller, en Bosch som, mig veterligen, är tystast på marknaden, har låg motoreffekt men bra sug. Den andra är en Siemens med högsta betyg på sugförmåga, både på golv och mattor, utan att för den skull vara väldigt högljudd.

Själv är jag galet nöjd med min Miele S8790 med en motor på 1200 W, tyvärr säljs den inte längre.
 
fubar skrev:
Har inte sett dammsugare med koppling för slangen baktill på länge. Torkade väl skor eller dylikt med den.
Återinför den, sälj förgreningsslangar (för skor) till hutlösa priser så har du en "kombimaskin". Dammsugare, fläkt, sko tork, luftrenare etc.

Men mer allvarligt, så är det väl inte fel att få bort onödiga energitjuvar?
Tror att Farsan ägde en Volta? för många år sedan. BeigeGul i färgen med svarta hjul mm. När jag tänker efter så lever den nog kvar i Garaget. Slitstark jäkel med bra sug och med vändbart sug/blås. Kommer ihåg att vi nyttjade funktionen till något... med vad.
 
Nyfniken skrev:
Den goda produktutvecklingens tid är förbi. Där hittar man bara designers och marknadsundersökare.
Nja, jag tror nog de har seriösa utvecklingsavdelningar så länge det handlar om seriösa pengar. Det ser säkert ut som det brukar, alltså grejor och prototyper överallt, testriggar, simulerat damm osv; samt en marknadsavdelning som bestämmer vad som får säljas och hur.

Däremot har jag ofta undrat hur det ser ut på utvecklingssidan hos dem som tillverkar hundskitar i plast.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Jag är 54 år och har 3 styck Miele 2200 watt varav två nästan nya så jag
klarar mig förmodligen ... .

Stark motor kan användas till att fånga flugor ... det klarar inte svagare ... .

Undrar om det inte är lite som med "miljöovänliga" Yes diskmedel ... det må
vara mer miljöovänligt per enhet diskmedel ... men en flaska kan räcka tio år
om man använder den försiktigt ... . Jag menar man får suga mer med den
klenare dammsugaremotorn ... .

MVH
 
Enk Projektet skrev:
Och jag som tänkte köpa en dammsugare i dag....men det verkar ju mest vara skit allihopa...
Jag som bara ville ha en bra dammsugare som är relativt tyst och som har skaplig sugförmåga....är helt ointresserad av ev mijlöpåverkan då den knappast kommer användas iaf....
Ja jag har bara glödlampor eller halogen....vägrar både LED och Facebook....
Denna har allt du söker.
http://www.harald-nyborg.se/nilfisk...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Edit. har sug/blås och alla tillbehör i locket.
 
Redigerat:
palbin skrev:
Stark motor kan användas till att fånga flugor ... det klarar inte svagare ... .
Nej, det har nog i stort sett bara med flödeshastigheten att göra (givet ett tillräckligt stort tvärsnitt), och motoreffekten är bara indirekt kopplad till det. (Det är ju fö precis den här sortens resonemang hos konsumenterna som gör att vi måste reglera marknaden via lagstiftning).

Detta kan du enkelt demonstrera genom att pröva med ett smalare munstycke. Då åker flugorna in lika bra med motorn ställd svagare. Men du måste förstås sikta lite bättre. Så skall du fånga flugor så är storleken på röret/munstycket antagligen viktigare än motoreffekt.
 
Jag TROR konstruktionen och kvalitén på utförandet är viktiga.Iaf i dessa dammsugare som använder sig av centrifugalkraft. Är det tät mot centrumet av rotator (eller vad det nu heter) desto mer kraft i suget. Större area på slangen, röret, munstycket...
Men det ska inte till 20 kg dammsugare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.