Mikael_L
Någon som vet om det finns någon teoretisk gräns för verkninggraden i dammsugare?
(dvs η=sugeffekt/tillförd effekt)

Eller finns det någon teknisk sett praktisk övre gräns?

Jag funderar lite på hur usla dagens dammsugare egentligen är i detta avseende, vad är förbättringspotentialen?
 
KnockOnWood skrev:
(Flytvästen har inte med städning att göra. Den används bara på sjön :) )
Sjön suger! :D
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
100% ;)
 
Mikael_L skrev:
Någon som vet om det finns någon teoretisk gräns för verkninggraden i dammsugare?
(dvs η=sugeffekt/tillförd effekt)

Eller finns det någon teknisk sett praktisk övre gräns?

Jag funderar lite på hur usla dagens dammsugare egentligen är i detta avseende, vad är förbättringspotentialen?
Jag tror inte att frågan går att ställa på det sättet eftersom andra parametrar som vi inte vill kompromissa med påverkar verkningsgraden, t.ex. ljudnivå och filtrering av utblåsluften. Du kan ju börja med att plocka bort HEPA-filter, ljuddämpning och byta till otätare dammsugarpåse så har du i ett snäpp höjt verkningsgraden ordentligt, men både ljudnivå och renheten utblåsluften blir oacceptabel.

Bara en sån sak som slanglängd har ju direkt negativ inverkan på verkningsgraden, men lång slang är praktiskt osv...

Ett sätt att få fram ett svar vore att ta fram tre referenskrav på tre olika prestandaklasser av dammsuare. Man specar fritt luftflöde, max vakuum, max ljudnivå mätt på något standardsätt, slangens längd och diameter, klassning på utblåsluften enl. något standardtest (filtreringsgrad av olika partikelstorlekar) samt till sist krav på utblåsets utformning (ansluta slang eller diffust utblås?). Som input för ljudnivå och filtreringsgrad tar man "ett representativt snitt av vad som uppnås med dammsugarna på marknaden idag, rensat från skräpprodukter" dvs nån slags genomsnittsnivå som är acceptabel. Annars blir ju jämförelsen irrelevant.

Det vore kul att se hur dessa tre dammsugare skulle se ut och vad verkningsgraden blev.
Skulle säkert ha stora filterareor (tar plats), riktiga ljuddämpare (tar plats), påsar med stor area etc...

Jag blev själv just nyfiken på vad man skulle hitta vid ett studiebesök hos någon utvecklningsavdelning hos t.ex. Electrolux. Hur seriös är produktutvecklingen??
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En historia vars sanningshalt jag inte kan yttra mig om är att Electrolux blev tvungna att lägga pengar på att få ner ljudnivån på sin första dammsugare med fläkt. Den var utvecklad och färdig för marknaden förutom att den lät fruktansvärt illa. Ingen hade tänkt på ljudet och av en slump var motorns varvtal mycket nära en egenfrekvens hos höljet. Lösningen blev att spänna en rem runt dammsugaren så slapp man konstruera om den. Sedan dess kan de skryta med att ha varit tidiga med att lägga utvecklingstid på produkternas ljud.
 
martin43 skrev:
Jag blev själv just nyfiken på vad man skulle hitta vid ett studiebesök hos någon utvecklningsavdelning hos t.ex. Electrolux. Hur seriös är produktutvecklingen??
Det sitter säkert någon/några som tänker på allt det här. Och när de kommit fram till något så visar det sig att det viktiga är att det passar i det formgivna skalet som marknadsavdelningen mha referensgrupper har tagit fram kommer att sälja mest dammsugare. Och färgen på skalet är viktig, och den får inte kosta mer än 10:- att tillverka och får inte hålla mer än precis så länge som garantin räcker... :)

(Fast om mina erfarenheter från att reparera konsumentprodukter är något att gå efter så ligger det nog närmare sanningen än vad som egentligen är riktigt roligt.)
 
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Någon som vet om det finns någon teoretisk gräns för verkninggraden i dammsugare?
(dvs η=sugeffekt/tillförd effekt)

Eller finns det någon teknisk sett praktisk övre gräns?

Jag funderar lite på hur usla dagens dammsugare egentligen är i detta avseende, vad är förbättringspotentialen?
50% skulle jag tro, sådär lite lagom praktiskt, tekniskt.
 
martin43 skrev:
Jag blev själv just nyfiken på vad man skulle hitta vid ett studiebesök hos någon utvecklningsavdelning hos t.ex. Electrolux.
Den goda produktutvecklingens tid är förbi. Där hittar man bara designers och marknadsundersökare.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 skrev:
50% skulle jag tro, sådär lite lagom praktiskt, tekniskt.
Tja, om det stämmer finns det ju helt klart potential.

Enligt värdena tidigt i tråden som kom från Råd&röns test så låg de testade mellan 10% och 25% på ett ungefär.
 
martin43 skrev:
Så länge EU ställer krav som gör att verkningsgraden ökar, men inte ändrar/försämrar/begränsar prestandan är det positivt. Det finns ingen anledning att kasta bort energi.
Köpte en ny på rea efter 1/9 och säljare sa att vi kunder hade fixerat oss på motoreffekt då vi automatiskt trodde att det var bra sugeffekt. Enligt honom skulle tillverkarna bli tvingade att följa numera enhetliga regler i samband med sänkt motorstyrka och det skulle bli lättare för säljare att informera oss kunder.

Ps. det var plastig med för kort munstycke tyckte frugan. Jag tyckte den dög.
Hon gillande våra gamla euroclean (numera nilsfisk) där elektroluxförsäljarna vände i dörren då de hörde vilken vi hade.
 
Redigerat:
AnneFi
Har två nilfisk på 2000 w som jag absolut älskar. Hoppas att nilfisk kan hänga med ner i effekt utan att tappa sugförmåga för elektrolux jävla skitdamnsugare ger jag inget för
 
AnneFi skrev:
Har två nilfisk på 2000 w som jag absolut älskar. Hoppas att nilfisk kan hänga med ner i effekt utan att tappa sugförmåga för elektrolux jävla skitdamnsugare ger jag inget för
Jag har en. Verkligen underbar!
 
AnneFi
Atom skrev:
Jag har en. Verkligen underbar!
Electrolux?
 
Har en Elecrolux med. En tung f*n med roterande munstycke. Bäst i test i tidningar. Tung skräp enligt min fru. Nilfisken är billigare, lättare och kraftigare i uppsamlingen från golvet enligt frun naturligtvis. Men även jag själv väljer Nilfisken. Action Plus 2000W.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.