Du kanske är på spåret till varför vi inte kommer att få se en telefon med hårdvara för dammsugning. Ingen tillverkare vågar skriva i sin produktbeskrivning att telefonen suger.
 
Inlägg raderade, politik tar vi i andra delforum. //Mod
 
Björn Nystrand skrev:
Låter som ett väldigt klokt beslut från EU!
Tillverkarna blåser upp effekten på dammsugare av ett enda skäl, och det är att folk är dumma nog att tro att watt-talet är det viktigaste precis som alla amatörer tror att den bästa kameran är den med flest pixlar osv...

Men om man använder dammsugaren som värmefläkt är det givetvis bra med många watt :D
Underbar liknelse. Jag har själv misslyckats med att övertala folk att deras 14mpixel mobiltelefon är sämre än min 11mpix systemkamera.

14 är mer än 11. Punkt.
Dessutom väger din kamera 5 kilo, min mobil väger bara 240 gram :D
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Kattvovven skrev:
Jag har själv misslyckats med att övertala folk att deras 14mpixel mobiltelefon är sämre än min 11mpix systemkamera.
Mobilkameran på 14Mp är dessutom även rejält sämre än en Nikon D50 med 6Mp från 2005! Förutom vikt och skärm...
 
Det undrar jag.. Jag tycker ljuskänsligheten på min Nexus 5 är bättre än min d80..
 
Shad skrev:
Vad säger ni då att jag har en central dammsugare på 4200w och skulle aldrig byta ut den,
Rimligt tycker jag, har svårt att ta 1-fas dammsugare på allvar. Precis som att man vill att det ska vara dammigt.
 
Daniel, du har ingen dammsugare. Det är ett svart hål...
 
phl skrev:
Daniel, du har ingen dammsugare. Det är ett svart hål...
Precis, inga krav på maxeffekt där. O inget damm heller:)
 
Mikael_L
Daniel_N skrev:
Precis, inga krav på maxeffekt där. O inget damm heller:)
Nä nä, det finns massor av damm, med det ligger alltid bortom händelsehorisonten.
Dvs bara en väldigt avancerad variant av att "sopa under mattan"
 
bobas skrev:
Det undrar jag.. Jag tycker ljuskänsligheten på min Nexus 5 är bättre än min d80..
Ljuskänsligheten beror inte på kamerahuset utan på objektivet. Kan garantera att rätt objektiv ger dig betydligt högre ljuskänslighet.


Att mobilkameror kan upplevas bättre kan också bero på att mobilen gör en hel del bildbehandling "automagiskt". Den lägger på diverse filter för att få bilden ljusare/skarpare etc. En systemkamera kan göra detta också men den gör normalt sätt inte det om du inte ber om det. Systemkameran ger som standard en så oförändrad/oförstörd bild som möjligt. Man kan jämföra systemkamerans bild med ett gammalt analogt negativ, som man lämnade in för framkallning. Mobilbilden är en färdigframkallad bild.
 
Anaii skrev:
Ljuskänsligheten beror inte på kamerahuset utan på objektivet. Kan garantera att rätt objektiv ger dig betydligt högre ljuskänslighet.


Att mobilkameror kan upplevas bättre kan också bero på att mobilen gör en hel del bildbehandling "automagiskt". Den lägger på diverse filter för att få bilden ljusare/skarpare etc. En systemkamera kan göra detta också men den gör normalt sätt inte det om du inte ber om det. Systemkameran ger som standard en så oförändrad/oförstörd bild som möjligt. Man kan jämföra systemkamerans bild med ett gammalt analogt negativ, som man lämnade in för framkallning. Mobilbilden är en färdigframkallad bild.
Stämmer inte riktigt. Stor skillnad på vilken sensor som sitter. Min gamla EOS 1Ds tar fortfarande utmärkta bilder i dagsljus, men såfort ISOn går över 320 blir det extremt brusigt. Medans dagen kameror kan du gå långt över 3200 för att fortfarande få bra bilder.

Du har helt annat ljusinsläpp på ett "riktigt" objektiv, men du tappar (fördel/nackdel) fokus. Dock tror jag inte folk skulle bli glada åt en f1.2 på en mobilkamera, folk skulle skrika för att allt är "suddigt" förutom farmors nästipp.

Men när man idag kan köra ett relativt högt ISO i kombination med en hög bländare ser det möjligen bättre ut tills du förstorar upp bilden.
 
Mikael_L skrev:
word.
Hade inte kunnat skriva det ens hälften så bra själv.


Det känns som särskilt viktigt om det går att komma åt den rådande mekanismen att den sämsta produkten alltid har störst möjlighet att penetrera marknaden och erhålla största marknadsandelen.
Hur denna olyckliga sida av kapitalismen ska kunna hållas i schack tror jag är en av vår tids stora utmaningar. Receptet är nämligen troligen inte heller någon slags planekonomi a'la kommunismens. Utan en mer smart approach måste vi nog lista ut.
Precis. Det här är en fråga som är värd att lyfta upp. Eftersom vi valt att ha ett system med blandekonomi, dvs där vi för att hålla marknaden fri har behövt att hägna in spelplanerna s.a. konkurrensen skall upprätthållas så får vi ju också alltid problem med gränsdragningarna. Och här har vi ett sådant. Summa summarum, så har frågan studerats en hel del, men det är väl ingen som har några tvärsäkra svar. Vi får nog vänja oss med att pröva oss fram och då inte vara för rädda för att göra fel och ändra oss. (Vilket ju är svårare när det är politik med i spelet...)

Även om jag inte personligen sett någon handla dammsugare efter effekt så var jag med när någon valde borrmaskin på Jula bara baserat på den parametern. Vederbörande stog och höll i dels en Kina-hilti och dels en "vanlig" slagborrmaskin, av ungefär samma kvalitet. Han skulle bara borra i betong. "Då är ju Kina-hiltin helt klart att föredra.", "Ja, men kolla, den har ju bara 850W medan den andra har 900W, då måste ju den vara bättre!!!"... Och så fick jag lägga några minuter på att förklara precis varför skillnaden på 50W på höljet inte spelade någon som helst roll i något avseende i allmänhet, och speciellt inte i det här. Tvärtom!

Vad gäller just den här regleringen så tycker jag att den är rätt. Vi har sett effekterna på dammsugare springa iväg något fruktansvärt, men effektiviteten har inte hängt med eftersom folk inte kan handla map den parametern. Skälet är Akerlovs "A market for lemons", dvs när det råder ett stort informationsövertag för säljaren, så leder detta till *billigare* *sämre* produkter på marknaden, inte tvärtom som man kanske skulle kunna tro. (Att en "fri" marknad leder till bäst resursutnyttjande gäller t ex bara om alla aktörer har komplett information, om det inte finns någon informationsövertag, och det gör det tydligen här). Att vi måste styra effekt/energikonsumption med andra parametrar än pris, är jag också ganska säker på, eftersom systemet är för stort/komplext och dessutom inte diversifierat (dvs elförsörjning är ganska nära ett naturligt monopol), som dessutom står inför stora utmaningar i en närtid (både vad gäller produktion och konsumtion). Så genom att styra informationsbalansen så här hårt så kan man alltså ganska snabbt och enkelt fixa marknaden åt det håll vi vill. (Alltså mot bättre resursutnyttjande, det som ju den "fria marknaden" hade som USP...)
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
bobas skrev:
Det undrar jag.. Jag tycker ljuskänsligheten på min Nexus 5 är bättre än min d80..
http://connect.dpreview.com/post/5533410947/smartphones-versus-dslr-versus-film

Kontentan: kameran i en iPhone 5s spöar en tio år gammal digital systemkamera (som D50) på nästan alla punkter vad gäller bildkvalitet. På många plan är de förstås inte jämförbara, som att det inte går att få kort skärpedjup med en mobilkamera eller att systemkameran har många mer inställningsmöjligheter, eller att mobilkameran bara har ett fast objektiv som inte går att zooma.
 
f91jsw skrev:
[länk]

Kontentan: kameran i en iPhone 5s spöar en tio år gammal digital systemkamera (som D50) på nästan alla punkter vad gäller bildkvalitet...
Nu måste jag protestera (även om jag inte är någon fotograf) :mad:

Med mobilen kan man ta kort, ungefär som med forna tiders Instamatic.

Men att jämföra dessa partybilder med vad en riktig kamera kan ge är ju bara fånigt.
 
KnockOnWood skrev:
Nu måste jag protestera (även om jag inte är någon fotograf) :mad:

Med mobilen kan man ta kort, ungefär som med forna tiders Instamatic.

Men att jämföra dessa partybilder med vad en riktig kamera kan ge är ju bara fånigt.
Det är svårare att ta en selfie med en systemkamera och ett tungt objektiv. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.