GK100 skrev:
Det är inte konstigare än tryck x flöde pss som vid normala pumpar fast här undertryck, och iofs är dammsugare vakuumpumpar. Finns säkert någon norm som säger vid vilken vakuumnivå flödet ska mätas för att motsvara normalt munstycke och typgolv.
Om man använder tryckdifferensen behövs väl inget normtryck?
 
KnockOnWood skrev:
Och hur omvandlar du detta till Watt?

Lite formler tack ;)
Dimensionsanalys och relevanta SI-enheter bör vara tillräckligt, åtminstone för att grovt göra troligt. Säkert gott nog för såna här EU-strunt tror du inte det. :)
 
oneman skrev:
Om man använder tryckdifferensen behövs väl inget normtryck?
Nej då får vi väl anta normerat tryckfall över något som ska motsvara slang, munstycke och mot något typgolv. Jag känner inte till de här obskyra mätningarna men de bör ju rimligtvis vara normerade om man ska jämföra tillverkarnas produkter. Tekniskt fysikaliskt bör det vara klart vad det går ut på iaf.
 
GK100 skrev:
Dimensionsanalys och relevanta SI-enheter bör vara tillräckligt, åtminstone för att grovt göra troligt. Säkert gott nog för såna här EU-strunt tror du inte det. :)
Jag vet inte, kan ju inte sånt, det är därför jag frågar.

Men det skulle inte förvåna mig om beräkningarna är lite "ovetenskapliga".
Alltid bra att kunna kvantifiera företeelser på ett enkelt och lättbegripligt sätt.
Alltid lurar man någon :p
 
cleaning power (air watts)
≈ 0.998 × <airflow (L/s)> × <suction (kPa)>
≈ 0.0998 × <airflow (L/s)> × <suction (mbar)>

För övrigt åtgår det en icke försumbar effekt för att med hjälp av HEPA-fiter rena luften returluften. Billiga dammsugare har ingen luftrening vilket förbättrar verkningsgraden så jämförelsen haltar mer är vad siffrorna visar.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
stilofunk skrev:
cleaning power (air watts)
≈ 0.998 × <airflow (L/s)> × <suction (kPa)>
≈ 0.0998 × <airflow (L/s)> × <suction (mbar)>

För övrigt åtgår det en icke försumbar effekt för att med hjälp av HEPA-fiter rena luften returluften. Billiga dammsugare har ingen luftrening vilket förbättrar verkningsgraden så jämförelsen haltar mer är vad siffrorna visar.
Härligt med en ny enhet: Air watt :)

Varför 0,998 resp. 0,0998 i stället för 1,0 och 0,1?
Är det för att det skall se mer vetenskapligt ut?

Nej, jag behåller nog min 1100 Watts Electrolux.
EU kan ta sina dammsugare och ... (otryckbart)
 
KnockOnWood skrev:
Jag vet inte, kan ju inte sånt, det är därför jag frågar.

Men det skulle inte förvåna mig om beräkningarna är lite "ovetenskapliga".
Alltid bra att kunna kvantifiera företeelser på ett enkelt och lättbegripligt sätt.
Alltid lurar man någon :p
Är du med på att effekt förutom i Watt kan uttryckas Nm/s dvs newtonmeter per sekund och tryck Pa i grundenheter är N/m2 dvs Newton per kvadratmeter. Vårt luftflöde sätter vi i m3/s och antar att det kan gälla att effekten = tryck x flöde och kollar sorterna så blir N/m2 x m3/s -> Nm/s alltså effekt. QED

Men EU kan göra annorlunda de är lömska. :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
0,998 kommer från denna (tror jag):

cleaning power (air watts) = 0.117354 × [ 2.1189 × <airflow (L/s)> ] × [ 1/0.249 × <suction (kPa)> ]

0,117354 x 2,1189 x 1 / 0,249 = 0,9986401229.... borde väl rimligtvis avrundas till 0,999 men men..
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
GK100: tack
 
JOW skrev:
0,998 kommer från denna (tror jag):

cleaning power (air watts) = 0.117354 × [ 2.1189 × <airflow (L/s)> ] × [ 1/0.249 × <suction (kPa)> ]

0,117354 x 2,1189 x 1 / 0,249 = 0,9986401229.... borde väl rimligtvis avrundas till 0,999 men men..
Härligt med folk som kan sina saker (y)

Måste erkänna att det bara är i trigonometrin som jag hjälpligt hankar mig fram.

Men 0,999?
Varför inte helt enkelt 1 då? Hur stor blir felet i detta sammanhang?
 
KnockOnWood skrev:
Hur stor blir felet i detta sammanhang?
Akademiskt.:rolleyes:;)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det rimligaste borde då i form av att styra marknaden införa tvång att ange kvoten (effektiviteten) på produkterna dvs sugeffekt/total effekt.

Och kravet minst 25% effektivitet.

Vill man köpa en dammsugare som drar 3kw så är det ok, den är fortfarande tillräckligt bra.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Det är alldeles för komplicerat för en politiker att förstå.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.