229 956 läst · 1 918 svar
230k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Hm. är du säker på att du bara får förnybar el i dina ledningar?N Nikorasu skrev:
Svar jag är inte säker på det för den tid på dygnet när jag inte producerar min egen ström "har solceller" så får jag den el som skickas ut i ledningarna och det är all tillverkad el, olja, kol, kärnkraft, vind osv.
Det där med tim debitering är lite konstigt, jag som producerar el säljer per timme men när fakturan kommer så är det på ett medelpris per månad " ja jag följer elpriset varje dag i exel och vet att mina solceller inte producerar ström på natten men priset slås ut på alla timmarna i månaden" hade de betalat för den tid mina celler producerar så hade jag fått mer betalt för min el, tog upp det med nätbolaget och de svarade att jag skulle fått en telefonkatalog som faktura varje månad om de skulle göra så.
Så jag vet inte men har inte sett en enda faktura från någon som betalar timpriset och jag har sett många fakturor detta år då jag har många som har solceller och det är roligt att jämföra vad man får hur man får betalt, det är samma med den el som jag köper utslaget på alla timmar i månaden.
Men jag är ingen expert och jag har inte sett alla elbolags fakturor så det är möjligt att det inte stämmer men Eon och Kraftringen tillämpar samma uträkning nu men ändrar kanske och då kan jag ju får lite mer betalt för min produktion eftersom jag producerar på dagen då elen är dyrast.
Även balkongdörrar från 70-talet är dåligt isolerade och nya kostar hemskt mycket pengar. Jag bytte till moderna glas (från Polen) i mina som nu ger kondens på utsidan kalla dagar för att innevärmen stannar inne. Nederdelen är isolerad både på ut- och insidan för en liten penning (inget som syns). Många bäckar små...G OMathson skrev:Alla hus som inte är "passiv hus" och äldre än 2-5 år får vi väl riva och bygga nya små välisolerade lägenheter i flerfamiljshus, desto trängre desto energi effektivare. Duscha, ähh vi får gå å bada på sommaren.
Ironi... bor själv i ett hundra årigt hus med balkongdörr från 50 talet, lite dragit vid den dörren när det kryper nedåt -20C.
bra sammanfattat kring rotproblemen. Marginellt positivt i sammanhanget att Norge nu tittar på exportbegränsning för att skydda inhemska konsumenter mot höga priser. Gäller att pressa på poltiker, arbetsplatser, forum, här också varhelst man kan för att det ska bli någon ändring.S Skreabengt skrev:Det är många bra åtgärder som listas, men elmarknaden ha ju dessvärre gått överstyr och det är många som kommer drabbas mer eller mindre, kanske värst de som bor i villa i glesbygd (finns även i SE4), där det ofta är sämre arbetsmarknad och det är ju inte alla som har stora marginaler i sin ekonomi. Vi har mycket sällan effektbrist i Sverige och oftast så exporterar vi mellan 1000-6000 MW till Europa och senaste gången det var brist var i januari. Man kan mycket enkelt se effektbalanserna på Kontrollrummet | Svenska kraftnät (svk.se). Egentligen så klarar vi vårat elbehov inom landet, till skillnad från många andra länder inom EU, men då vi låter priset på den sist producerade kilowattimmen sätta priset på hela volymen, så blir det så här. Nordpool är en ekonomisk regulator med extrem hävstångsverkan och den fungerar allt sämre ju mer förnyelsebar, icke reglerbar el som tillförs systemet. Elbörsen är en Kalle Anka-börs | SvD. Ibland är priset 3 öre och ibland 450 öre och osäkerheten gör också att kraftbolagen inte vågar investera eller ens behålla befintlig reglerbar effekt, t.ex. kärnkraft. Produktionskostnad ligger mellan 40-65 öre för de flesta energislag enligt branschorganisationen El från nya anläggningar 2021-714 | (energiforsk.se).
Nej den Nordiska elbörsen är verkligen roten till det onda, men detta verkar vara en ickefråga för våra politiker och jag har inte sett något parti som har dess avskaffande på agendan.
Som du skrev är dock SE4 problemet i Sverige och till vissa delar troligtvis strömlöst några dagar per år om vi skulle stänga gränsen (för export/import) helt sedan kärnkraften där lagts ner.
Det är helt korrekt. Frågor av typen vad händer om alla gör så kan enkelt besvaras med: Alla gör inte så!Kilrain skrev:Visst kommer det balansera priserna en aning, men tveksamt om det får nåt större genomslag.
Hur många planerar ens för vintern? 10 % av allmänheten känns generöst.
Hur många har timdebitering, eller planerar att gå över till det? Några enstaka procent?
Det här forumet är ju inte ett dugg representativt för allmänheten i stort, lika lite som ett ekonomiforum är representativt för allmänheten i stort.
Jag tror snarare att vi får se en massa rubriker i vinter av typen ”Mina elräkningar ruinerar mig! Vem hade kunnat förutse nåt sånt?”
Och alla här kommer att kunna räcka upp en hand, men som sagt, vi pratar om en försvinnande liten del av befolkningen.
Är natthöjning verkligen ett problem? Vi har iaf nästan aldrig värme på i sovrummet, det lever på spillvärme från övriga huset. Och det är ju rätt skönt att komma ut till ett lite för varmt kök på morgonen..
Sen är iofs jag en sån som växt upp under suspekta förhållanden och ser dygnsvariationer i temperatur som något helt normalt till skillnad från dom flesta nuförtiden(?).
Sen är iofs jag en sån som växt upp under suspekta förhållanden och ser dygnsvariationer i temperatur som något helt normalt till skillnad från dom flesta nuförtiden(?).
F Fideliox skrev:Hur styr du så att FLVP alltid kör ventilation men bara värme på natten? Går det att göra direkt på pumpen?
Har också en FLVP men bara en sunkig. 310p. Kommer uppgradera nästa år till en 370 eller 730. Funderar också på timpris och hur man kan optimera det.
Har du funderat på att blanda in en LLVP också och köra på natten?
Välj en 730 istället för 370, du kommer spara 1000-lappar i vinter. 730 är väldigt mycket mer effektiv.
Jag tror egentligen att ingen kunnat förutse att det skulle bli så stora svängningar i elbörsen, även om det fanns varningstecken redan 1995 när den infördes, då samma system redan fanns i Kalifornien. Intressant att Norge börjar titta på lösningar och kanske finns det något att lära där, men det är annars jätteviktigt att bilda opinion och få politikerna att börja förstår problemet. Vi skall självklart exportera all el vi inte behöver, men vi behöver ju skydda våran egen industri och landets medborgare. Det kommer troligen bli ännu värre när den nyligen beslutade Hansa Powerbridge blir klar och överföringskapaciteten mot Tyskland ökar.mcr108s skrev:bra sammanfattat kring rotproblemen. Marginellt positivt i sammanhanget att Norge nu tittar på exportbegränsning för att skydda inhemska konsumenter mot höga priser. Gäller att pressa på poltiker, arbetsplatser, forum, här också varhelst man kan för att det ska bli någon ändring.
Som du skrev är dock SE4 problemet i Sverige och till vissa delar troligtvis strömlöst några dagar per år om vi skulle stänga gränsen (för export/import) helt sedan kärnkraften där lagts ner.
Just att värma upp så som du tänkt vet jag andra som gör med gott resultat (säger de i alla fall) dock så tror jag de kör under lite längre tid på natten. Fördelar är även att du får lite svalare när du går och lägger dig vilket är bra för sov komforten enligt sömnforskning.N Nikorasu skrev:
Varför räknar du bort förlustvärmen från dina elapparater, drar de inte el från samma elmätare?M Martin Lundmark skrev:Hej mutalisken
Det är som jag skrev ”280 W per grad temperaturskillnad inne och ute” eller kortare ”280 W/grad Celsius”
Som husägare vill man gärna veta husets egenskaper. När jag köpte huset 1994 ville jag veta mer inför en planerad bergvärmekonvertering. Det fanns för lite i den dokumentation som fanns om huset.
Eftersom uppvärmningen var vattenburen värme så kunde jag med hjälp av två termometrar (en inne en ute) och husets elmätare grovt beräkna husets elbehov till ”280 W/grad Celsius”
Välj en dag då det är kallt (ger större noggrannhet genom större temperaturskillnad).
Mät husets energianvändning med elbolagets energimätare under t.ex. ett dygn då inte utomhustemperaturen varierar.
Dela elenergin (kWh) med mätta tiden (timmar) då får du medeleffekten (W) för uppvärmning
Dela sedan medeleffekten (W) med den uppmätta temperaturskillnaden (grader celcius) inne ute, sedan du dragit bort 2-3 grader på grund av förlustvärme från människor och elapparater i huset.
Ett exempel, jag avläser elenergin 268,8 kWh under ett dygn med +20 grader Celsius inne och – 22 Celsius grader ute.
Genom att dela den uppmätta elenergin, 268,8 kWh under ett dygn, med antalet timmar på ett dygn (24 h) får jag fram medeleffekten (kW). D.v.s. (268,8 kWh/24h) = 11 200W
Temperaturskillnaden inne/ute är då 42 grader Celsius. Jag drar bort 2 grader för förlustvärme från människor och elapparater i huset. Kvar är 40 grader Celsius.
Delar nu medeleffekten (11 200 W) med temperaturskillnaden (40 grader Celsius).
Kvar blir då (11 200/ 40) W/grader Celsius = 280 W/grad Celsius
Svårare än så är det faktiskt inte.
Visst men en 370 kostar 60k, en 730 ca 110k samt mer i installationskostnad och se över avluftning. Sen är jag osäker på ljudnivån så kanske bara sätter en LVVP istället, men det blir ännu dyrare såklart.J Jakerlund skrev:
Snålspolande munstycken till kranar och dusch minskar även vattenförbrukningen. Jag använder munstycken från Altered. Istället för att ha frånluftsvärmepumpen avstängd hela dagen kan du prova att byta till elektroniska radiatortermostater och förutom att använda tidsschema även dra ner temperaturbörvärdet i de rum där ni inte vistas längre period. För att slippa riskera att få övertemperaturer när användning av hushållselförbrukning (matlagning etc.) ligger på en hög nivå kan man lägga in i tidsschemat att inomhustemperaturen ska vara lägre under de tider då ni brukar laga mat.
Många har alldeles för varmt inomhus på vintern vilket kan ge en alltför låg relativ luftfuktighet samt andra problem. Vi har installerat torr kyla via värmesystemet i form av frikyla från borrhålen. Samtidigt återladdas borrhålen och bergvärmepumpen får en högre värmefaktor, värmeeffekt och livslängd på vintern.
Många har alldeles för varmt inomhus på vintern vilket kan ge en alltför låg relativ luftfuktighet samt andra problem. Vi har installerat torr kyla via värmesystemet i form av frikyla från borrhålen. Samtidigt återladdas borrhålen och bergvärmepumpen får en högre värmefaktor, värmeeffekt och livslängd på vintern.
Nja, det går ju att räkna ut också. Förskjut starttiderna på dina förbrukare med några minuter sinsemellan, så slipper du iaf att eventuellt höga startströmmar kommer samtidigt. Jag gillar din idé och ser fram emot resultatet!N Nikorasu skrev:
Hej cbrolinC cbrolin skrev:
Tack för återkopplingen
Korrekt, där gick beskrivningen lite väl fort, och blev fel.
Använder man elnätsbolagets elmätare då är det inte inte förlustvärmen från elapparaterna som dras av i de 2-3 gradernas korrektion, den är ju redan mätt genom elmätaren.
Förutom förlustvärme från människor finns däremot t.ex. solljus i korrektionen.
Så 2–3 till grader korrektion brukar vara lämpligt,
Men metoden är som jag skrev en grov kalkyl.