M MrDizzy skrev:
Fönstret i mitt badrum är extremt dåligt ur isoleringssynvinkel. Delbart och dåligt tätat från början 60.
Jag måttade och satte dit en genomskinlig plexiglasskiva under förra vintern.
satte dit den så att man lätt kan ta bort skivan utan fula märken
Det blev 3-5grader varmare o inge drag. :D
Ingen imma heller
Trodde inte det skulle ge så bra effekt som det gjorde
Sånt där kan vara så märkligt... när jag flyttade in här var det alltid svinkallt på toan, det drog från fönstret. Förra ägaren hade försökt täta detta med att dra en fet sträng silikon runt hela fönstret, så att det inte längre gick att öppna.

En dag fick jag helt enkelt nog och skar bort allt silikon, öppnade det och såg att gummilisten var helt vittrad. Med ny gummilist för några kronor steg tempen märkbart och det slutade dra.

• Gilla
16386 och 3 till
  • Laddar…
O
Ser att det finns massa olika schemaläggningar. Jag kan ställa in att temperaturfaktorn ska vara lägre vissa delar av dygnet, Tex dagtid när elen är dyr. Jag kan även blockera elpatronen samma tid.

är detta något som rekommenderas? Eller skjuter man sig i foten genom att indirekt tvinga pumpen att jobba hårdare? Vid enorma prisskillnader känns det ändå som man borde kunna hämta lite vinst här?

Jag skulle nog försöka nyttja en del av energin och tiden på att också lista ut hur dunkan öka pengar in också. Man kan inte bara bromsa sig ur en kris, måste finnas lite gas också ☺️

N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?

E
N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?
Har också en F750, där jag satt schema direkt i pumpens meny för tillverkning av värme (vatten). Lite nyfiken på exakt hur du använder din Shelly PRO? Funktionen för schemaläggning finns ju redan innbyggd i pumpen - eller har jag missat något?

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Tror mer på att titta över sitt värmesystem istället och se om man inte kan spara där.Finns många värmepumpar som skickar ut mer värme än nödvändigt och visst vill man ha inomhusklimat på 24 grader så kostar det och sänker till 22 grader så blir den en hel del i besparing.Om man tänker köra hela värmebehovet under en kort tid utan att inomhusklimatet påverkas blir nog svårt och risken är att det blir ett väldigt stort värmeunderskott som värmepumpen måste hämta igen.Kanske titta över isolering och byta fönster om det kan göras istället och som någon skrev så finns det schemaläggning redan i 750.

Så allt är baserat på att du har en mätare som mäter all förbrukning timme för timme och inte genomsnitt per dygn. som är den vanligaste mätningen?

G
Ett tips är att sätta dig in i Home Assistant som kan användas till mycket. Jag styr på vintern min luftluftvmp på givaren mitt i köket så att jag på så sätt lag välja mer exakt vilken temp jag ska värma till. Annars kör den ju på givaren i rummet den är placerad i och det blir ju konstigt om man vill kunna värma fler rum!

• Älska
Bangan
  • Laddar…
Som någon tidigare antytt, både NIBE själva och Tibber har möjlighet att värma huset under lågpris, så slipper du låsa till 01-05! Även om det i snitt är billigast då är det ofta billigare på andra tider.
Om de kan reglera lika hårt som du tänkt är jag dock osäker på.

• Gilla
Fenris
  • Laddar…
Det är många bra åtgärder som listas, men elmarknaden ha ju dessvärre gått överstyr och det är många som kommer drabbas mer eller mindre, kanske värst de som bor i villa i glesbygd (finns även i SE4), där det ofta är sämre arbetsmarknad och det är ju inte alla som har stora marginaler i sin ekonomi. Vi har mycket sällan effektbrist i Sverige och oftast så exporterar vi mellan 1000-6000 MW till Europa och senaste gången det var brist var i januari. Man kan mycket enkelt se effektbalanserna på Kontrollrummet | Svenska kraftnät (svk.se). Egentligen så klarar vi vårat elbehov inom landet, till skillnad från många andra länder inom EU, men då vi låter priset på den sist producerade kilowattimmen sätta priset på hela volymen, så blir det så här. Nordpool är en ekonomisk regulator med extrem hävstångsverkan och den fungerar allt sämre ju mer förnyelsebar, icke reglerbar el som tillförs systemet. Elbörsen är en Kalle Anka-börs | SvD. Ibland är priset 3 öre och ibland 450 öre och osäkerheten gör också att kraftbolagen inte vågar investera eller ens behålla befintlig reglerbar effekt, t.ex. kärnkraft. Produktionskostnad ligger mellan 40-65 öre för de flesta energislag enligt branschorganisationen El från nya anläggningar 2021-714 | (energiforsk.se).

Nej den Nordiska elbörsen är verkligen roten till det onda, men detta verkar vara en ickefråga för våra politiker och jag har inte sett något parti som har dess avskaffande på agendan.

• Gilla
leifa.k och 20 till
  • Laddar…
Kanske dum fråga men -har ni timavtal med elbolaget?
När jag frågade så sa dom från fortum att det inte var många som hade det
och att det var dyrt att byta elmätaren.

N Nikorasu skrev:
Jovisst. Idag och under 2021 hade jag rörligt. Nu när jag fixat ”lastförskjutningen” kommer jag byta till timdebitering, annars funkar det givetvis inte.
Tips är appen ”Elen”. Där kan du se aktuellt timpris kommande dygn. Vissa tider dagtid och vissa dagar är elen riktigt billig. Det svänger mycket beroende på vind etc.
I kombination med solceller har vi kapat vår elräkning rejält sedan mars och bygger buffert inför vintern.
Istället för att använda vår solcellsel under dyra timmar så har vi sålt den om möjligt…

• Gilla
Kustvägen och 3 till
  • Laddar…
M mangebest skrev:
Kanske dum fråga men -har ni timavtal med elbolaget?
När jag frågade så sa dom från fortum att det inte var många som hade det
och att det var dyrt att byta elmätaren.
Alla hushåll ska ha en modern elmätare innan 2024 om jag inte missminner mig och det ska bekostas av nätbolagen. Och ja, jsg har timdebitering.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Japp, det är det jag är igång med nu, för att pröva upplägget. Varmvattnet är kollat, det funkar fint med 4h värmning per dygn. Klurigare att test golvvärmen, jag försöker dra upp pannan Max, men är inte säker på att jag kan få den att dra hela dess 6.5kW nu i augusti.
Mycket intressant och fascinerande resonemang! Beträffande varmvattnet, vad är termostaten inställd på och vilken är temperaturen när den är som lägst vid normal användning? Har du funderat på risken för legionellabakterier? Risken är troligtvis liten, men den kloke tänker på allt.

• Gilla
LarsSt
  • Laddar…
G
Jag kommer få betala fast pris 2.5 kronor hela vintern på mitt avtal... går och grämer mig över hur jag ska göra. Säga upp och köra timdebitering istället? Så svåra val nu !
Elpriset på SE3 och 4 har ju vart högt hela sommaren. Runt 2-3 kronor mitt på dagarna. Men det är ju för att kärnkraftverken legat nere. Forsmark kom igång igen 2 augusti och nu har vi sedan dess haft snittpris på hela dagen på 0,06-0,2 öre/kWh i SE3.
Men det lär väl inte stå i sig till vintern? På så sätt Nordpool fungerar så spelar ju vår tillverkning ingen roll. Köper Tyskland vår el för 4 kronor får vi också betala det... sjukt men sant? Och då kanske mina 2.5 kronor känns skönt.

Som någon vart inne på.. att diska och tvätta på natten är ju inga stora summor.
Dom stora summorna är värme och varmvatten och värmen behöver du ju som mest på natten.

Och det är ju på natten som elpriset i regel är som billigast? På dagen får man hushålla mer med värmen helt enkelt och följa elpriset om man då har timdebitering.
Svåra val..

N Nikorasu skrev:
Ja, det måste ju visas i praktiken, därav denna post för att höra andras erfarenheter.

Plattan kan jag i teorin ladda med 6.5kW och då under 4 timmar, det blir 26kWh tillförd per dygn. Sedan givetvis beror det på hur snabbt plattan kan ta upp värmen.
Har du golvvärme? Om inte, så låter det som att du får varma nätter och kalla dagar. Förr i tiden fanns något som hette nattsänkning där man både kunde spara en slant och få behagligt klimat med varma dagar och svala nätter. Det du får blir tyvärr nog motsatsen till detta. Även med golvvärme blir det nog åt det hållet om än i mindre omfattning. Speciellt om slingorna ligger under betongen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.