G Gjutjärn skrev:
Ett tips är att sätta dig in i Home Assistant som kan användas till mycket. Jag styr på vintern min luftluftvmp på givaren mitt i köket så att jag på så sätt lag välja mer exakt vilken temp jag ska värma till. Annars kör den ju på givaren i rummet den är placerad i och det blir ju konstigt om man vill kunna värma fler rum!
Hur kollar jag så att Home Assistant kan styra mitt värmestystem? Mig veterligen har det inte något nätverksuppkopplin
 
  • Gilla
Niclas_AB
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?
Hej!
Tittar jag i Greenely appen över decembers elpris som var extremt men sägs kunna dubblas i år, det var inte många dagar som timpriset låg under 100öre mellan 00-04 och vissa var tex över 250öre.

En förutsättning att kunna styra till natten för att få ner kostnaderna men räkna inte med för ”billigt” elpris dessa timmar.
 
  • Skärmdump från Greenely app som visar elförbrukning och spotpris med en topp på 276 öre kl 03:00 den 22 dec 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Skreabengt skrev:
Jag tror egentligen att ingen kunnat förutse att det skulle bli så stora svängningar i elbörsen, även om det fanns varningstecken redan 1995 när den infördes, då samma system redan fanns i Kalifornien. Intressant att Norge börjar titta på lösningar och kanske finns det något att lära där, men det är annars jätteviktigt att bilda opinion och få politikerna att börja förstår problemet. Vi skall självklart exportera all el vi inte behöver, men vi behöver ju skydda våran egen industri och landets medborgare. Det kommer troligen bli ännu värre när den nyligen beslutade Hansa Powerbridge blir klar och överföringskapaciteten mot Tyskland ökar.
Problemen med elbörsens svängningar har ju inte varit särskilt stora så länge det fanns tillräckligt med tillgänglig effekt. Problemen började vintern efter att man lagt ner 4 av Sveriges då 10 kärnreaktorer och ersatt dem med vindkraft. Var det verkligen ingen som kunde förutsäga att det kunde bli perioder utan vind på vintern?
 
  • Gilla
  • Haha
maarkus1 och 13 till
  • Laddar…
De extrema variationerna får man till främst genom att titta på endast elpriset. Till elpriset kommer sedan skatt och överföringsavgift som inte är förenat med några variationer. Att flytta förbrukning till när elen är billigare är i grunden något bra både för individen som får en lägre kostnad och för elnätet som får en jämnare belastning. Men det är lätt att blåsa upp siffrorna på vad man kan spara.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D
C cbrolin skrev:
Problemen med elbörsens svängningar har ju inte varit särskilt stora så länge det fanns tillräckligt med tillgänglig effekt. Problemen började vintern efter att man lagt ner 4 av Sveriges då 10 kärnreaktorer och ersatt dem med vindkraft. Var det verkligen ingen som kunde förutsäga att det kunde bli perioder utan vind på vintern?
Det var en rolig analys, du kan själv hålla koll här https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Vad har jag missat?
Rösta bort S men framför allt MP
 
  • Gilla
CarVal och 15 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Problemen med elbörsens svängningar har ju inte varit särskilt stora så länge det fanns tillräckligt med tillgänglig effekt. Problemen började vintern efter att man lagt ner 4 av Sveriges då 10 kärnreaktorer och ersatt dem med vindkraft. Var det verkligen ingen som kunde förutsäga att det kunde bli perioder utan vind på vintern?
Typ var enda bondläpp norr om Trelleborg förutsåg detta
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Erik4
Miia Eklind Maria Eklind Einedahl skrev:
Hur kollar jag så att Home Assistant kan styra mitt värmestystem? Mig veterligen har det inte något nätverksuppkopplin
Nyare värmepumpar har ofta stöd för uppkopplad styrning. Då kan det finnas stöd i Home Assistant, antingen via någon officiell integration eller via någon inofficiell. Äldre pumpar har oftast ingen uppkoppling. Däremot har många äldre pumpar en relästyrning som man kan styra. Jag kör en shelly uni för att styra min IVT från 2000. Relät kortsluts och värmepumpen slår då av. Shelly är sedan lätt att integrera i Home Assistant. Hämtar man sedan ner spotpriser från Nordpool kan man enkelt styra värmepumpen till de billigare timmarna på dygnet.
 
  • Gilla
Miia Eklind
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?
 
D djac skrev:
Det var en rolig analys, du kan själv hålla koll här [länk]
Jag kikar där ibland. Mest för att jag är nyfiken. Tror dock inte det hjälper så mycket att jag håller koll. Elpriset svänger oavsett. Det har nog mer med väder och vind att göra.
 
Hej. Läste första sidan med svar så detta kan ha förekommit förut.
Men 75% av din förbrukning isch är värme och vatten. Så att titta på det andra är nästan poänglöst imo. Sänka värmen, minska ventilationen som kanske är för högt ställd kan vara vettigt

Men det viktigaste, har du ett elavtal som är per timme? Man kan ha rörligt med olika beräkningssätt.
 
Skaffa energilager och ladda billigt och använd på dyra timmarna.

N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?
 
Rösta bort den sämsta regering landet någonsin haft. Förhoppningsvis kan elskatten (som är absurd) sänkas/tas bort precis som i ett riktigt nordiskt välfärdsland (som våra grannar).
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 9 till
  • Laddar…
D
C cbrolin skrev:
Jag kikar där ibland. Mest för att jag är nyfiken. Tror dock inte det hjälper så mycket att jag håller koll. Elpriset svänger oavsett. Det har nog mer med väder och vind att göra.
Det du kan se är att vi har gott om el, det är vår elexport som sätter priserna, inte tillgången på el i Sverige, som är väldigt god.
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 4 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?
Bada bastu kan du göra på nåt badhus"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.