MaxHugo MaxHugo skrev:
Löser du värmen mellan kl05-00, så kan du absolut kommer ner till den summan. Men det förtroendet du har för din betongplattan är en unik relation ;).

Jag tänker iaf fylla plastpåsar med varmvatten på jobb och ta hem till familjen (löneförmån)
Ska du ta med påsar med varmvatten hem från jobbet?
Och göra vadå?

S sebbu skrev:
Rösta bort den sämsta regering landet någonsin haft. Förhoppningsvis kan elskatten (som är absurd) sänkas/tas bort precis som i ett riktigt nordiskt välfärdsland (som våra grannar).
Finns det något bättre alternativ att rösta på?
De verkar vara rena populisterna hela bunten.

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 8 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?
hej, jag delar din oro, sitter i ett dåligt isolerat 20-talshus och ska jag fixa det nu måste jag riva hela ovanvåningen.
Jag kommer stänga några elgolv i hallar och toa, sätta in några extra vattenelement där vi har el, köpa kamin med Airmove fläkt. Temporärt isolera några snedväggsgarderober med cellpast och tätningslister, samt vindsluckan. Blir det för jävligt stänger jag en våning och lägger familjen i sovsäckar vid kaminen.
Ja Fy Fan se var vi hamnat, östeuropa i Sverige 2022!!!

En sak som är lätt att missa är att du måste ha ett speciellt elavtal för att köra per timme. Räcker inte med rörligt. Du har kanske tänkt på det men vill bara säga det så du inte gör alla åtgärder förgäves. Har hört en hel del som missat det när det diskuteras.
Mvh Andreas

D Daniel 109 skrev:
Finns det något bättre alternativ att rösta på?
De verkar vara rena populisterna hela bunten.
Inget fel med populism. Det ordet används fel. Populism är exakt vad en representativ demokrati ska syssla med. Klåpare är bättre ord och där delar jag din åsikt. Men man får prova något annat i alla fall. Inget kan ju bli sämre än det här skitgänget.

• Gilla
KaminKnugen och 11 till
  • Laddar…
Väldigt intressant tråd. Har inte orkat läsa igenom alla inlägg så ber om ursäkt om någon skrivit detta tidigare.

Jag har själv prövat på Tibber och försökt styra min förbrukning (tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin) till de billiga timmarna. Kunde dock konstatera att det var mycket jobb för lite vinst. Sparade kanske någon hundring i månaden.

Solceller vore ett alternativ, men det är en stor insats och ett stort projekt att få till.

Jag har istället investerat i vindandelar så jag har nu möjlighet att köpa el till ett bra pris (ca 50öre kWh ink moms). Finansierade insatsen med banklån. Även om det kostar en slant så räknade jag på att det blir betydligt billigare och en hedge mot en riktigt dyr vinter.

• Gilla
Anne1515 och 2 till
  • Laddar…
A
Synd att man inte var en bidragsfamilj nu. De får ett tilläggsbidrag på 8000kr/mån från juli och fortsatt framåt. Tror inte de sitter och funderar på om man ska sänka tempen och börja elda.

• Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
Attitudeswe
N Nikorasu skrev:
Jag har installerat en Shelly brytare på ingången till extern styrning på FLVP. Denna kan man programmera till vad som ska hända när reläet bryts. I mitt fall blockeras nu eltillskott och kompressor. Tiden ställer jag in mha Shelly Cloud.
Med modern mjukvara i min nibe FLVP i förra huset så kunde jag blockera eltillsatts om ute temp var över x grader. Jag kunde också legionella värma varmvattnett varje natt för att bunkra lite energi där... Mjukvaran var uppgraderingsbar via usb minne

Attitudeswe
Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Väldigt intressant tråd. Har inte orkat läsa igenom alla inlägg så ber om ursäkt om någon skrivit detta tidigare.

Jag har själv prövat på Tibber och försökt styra min förbrukning (tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin) till de billiga timmarna. Kunde dock konstatera att det var mycket jobb för lite vinst. Sparade kanske någon hundring i månaden.

Solceller vore ett alternativ, men det är en stor insats och ett stort projekt att få till.

Jag har istället investerat i vindandelar så jag har nu möjlighet att köpa el till ett bra pris (ca 50öre kWh ink moms). Finansierade insatsen med banklån. Även om det kostar en slant så räknade jag på att det blir betydligt billigare och en hedge mot en riktigt dyr vinter.
Är enklare att handla med vindkraftsaktier än att bli medlem i potentiellt felinvesterade kooperativ

D
Johan1975z skrev:
Synd att man inte var en bidragsfamilj nu. De får ett tilläggsbidrag på 8000kr/mån från juli och fortsatt framåt. Tror inte de sitter och funderar på om man ska sänka tempen och börja elda.
Denna borde flyttas till "Saker som inte hänt"-tråden

• Gilla
  • Haha
Matlådan och 14 till
  • Laddar…
Fredrik831 Fredrik831 skrev:

Vindandelar via vilket bolag? Vi körde solivind som fick höja sitt medlemspris till 135öre. Nu ska vi sälja andelarna. 135öre är förvisso inte dåligt denna vinter för de som inte bundit. Men jag köpte med prognosen 40öre. Så det blev lite dyrt.
Jag kör tibber istället. I juli var mitt snittpris 23 öre.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Väldigt intressant tråd.
Jag har själv kikat mycket på det här med energi och förbrukning det senaste året och följt noga med vad som verkligen drar energi i ett hus. Jag sportade med att tvätta och diska på billiga timmar men har konstaterat att det inte är där man sparar in. Dagens disk- och tvättmaskiner är så snåla så det är ingen idé helt enkelt.
Dom enskilt största förbrukarna i ett egnahemshus är uppvärmning, varmvatten och elbil (om man har sån). Inte ens matlagning hamnar på den listan.

Så nu har jag solpaneler, shelly och Home Assistant så jag kan styra laddning av elbil, uppvärmning utav huset samt laddning av elbil ner till minsta detalj. Jag kan trigga dom olika förbrukarna på bl.a. tillgång till solel, spotpriset, behovet i huset, temperaturer o.s.v...
Nu kommer ju inte solpanelerna ge så mycket i vinter men styrningen har man ändå nytta utav och kan styra förbrukningen till billiga timmar. Stor ackumulatortank rekommenderas oxå.

Skulle jag vara dig så skulle jag kika på någon sådan lösning. (y):cool:
Kör liknande ,installerade max antal solpaneler i februari samt gick över till Tibber timpris ,laddar bil nattetid samt kör disk,tvätt nattetid vid låga timpriser.Kompletterar uppvärmning dagtid med öppen spis med Kedddy kassett.Blir elpriserna väldigt höga ligger installation av större batteri på listan och laddar då batteri nattetid för att använda på dagen eller ännu hellre sälja ut vid dyr timtaxa.Har även bergvärme samt nya 3-glasfönster så något ytterliggare ser jag inte mig kunna göra

• Gilla
Anne1515 och 3 till
  • Laddar…
Hoppas du inte missat det mest fundamentala i din strategi att du faktiskt har rörligt pris på elen, så att det är rörligt pris per timme och inte tradionellt "rörligt" som defacto är ett snittpris över dygnets alla timmar.

Attitudeswe
F Fideliox skrev:
Visst men en 370 kostar 60k, en 730 ca 110k samt mer i installationskostnad och se över avluftning. Sen är jag osäker på ljudnivån så kanske bara sätter en LVVP istället, men det blir ännu dyrare såklart.
Priset på nibes hemsida brukar kunna översättas till installerat och klart pris.

Man kan ofta köpa pumpen i sig via en online butik för 50% av rek priset

• Gilla
bollen
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?

Bra jobbat, du har verkligen gjort massor av kloka saker.

Det enda som är tips att dubbelkolla är du har ett tim-mätt elabonnemang via ditt nätbolag.

Många missar det, så trots att konsumenten har ett tim-mätt elavtal via sitt elhandelsbolag (ex Tibber och dylikt) spelar det ingen roll då majoriteten av nätbolagen schablonavläser alla abonnemang under 60A.
(Det kan även krävas en s.k. ”smart tim-mätare” som installeras av elnätbolaget.)

Under exempelvis Tibbers avtal står det tydligt att konsumenten måste ha en ”timmesmätt elabonnemang”.

Så när de flesta konsumenter är duktiga och förbrukar sin el när det är billiga timmar på dygnet, är de enda som sparar pengar på det elbolagen. Detta eftersom månadsfakturan konsumenten i de allra flesta fall baseras på genomsnittsförbrukningen sett över hela månaden. Så egentligen spelar det ingen roll när elen används om det inte finns tim-mätt avtal både hos nätbolaget och elhandelsbolaget. Men såklart hjälper det Sverige väldigt mycket dagtid då företag förbrukar mycket el, så i slutändan är det ändå ett gott syfte.

Vänligen, Niclas

D
N Niclas Timmerby1 skrev:
Bra jobbat, du har verkligen gjort massor av kloka saker.

Det enda som är tips att dubbelkolla är du har ett tim-mätt elabonnemang via ditt nätbolag.

Många missar det, så trots att konsumenten har ett tim-mätt elavtal via sitt elhandelsbolag (ex Tibber och dylikt) spelar det ingen roll då majoriteten av nätbolagen schablonavläser alla abonnemang under 60A.
(Det kan även krävas en s.k. ”smart tim-mätare” som installeras av elnätbolaget.)

Under exempelvis Tibbers avtal står det tydligt att konsumenten måste ha en ”timmesmätt elabonnemang”.

Så när de flesta konsumenter är duktiga och förbrukar sin el när det är billiga timmar på dygnet, är de enda som sparar pengar på det elbolagen. Detta eftersom månadsfakturan konsumenten i de allra flesta fall baseras på genomsnittsförbrukningen sett över hela månaden. Så egentligen spelar det ingen roll när elen används om det inte finns tim-mätt avtal både hos nätbolaget och elhandelsbolaget. Men såklart hjälper det Sverige väldigt mycket dagtid då företag förbrukar mycket el, så i slutändan är det ändå ett gott syfte.

Vänligen, Niclas
Ganska säker på att alla elbolag måste erbjuda mätare för timmätning och att om du inte har detta så byts den innan du går över på Tibber.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.