D Dayangel skrev:
Jag kan köpa att det tekniskt och matematiskt sett fungerar som tänkt men konsekvenserna av den är helt uppåt väggarna. Försvarar man prismodellen som nu drabbar europas befolkning så lär man rimligtvis ha något att själv vinna på det.
Nej, jag har inget att vinna på höga priser. Jag opponerar mig bara mot felaktiga beskrivningar om hur det fungerar.
 
  • Gilla
  • Haha
john.h och 2 till
  • Laddar…
M mecklarn skrev:
Jag skrev aktuell period och det är timme för elen. Lägger jag in bud för 50 öre, men sista budet på den timmen är 100 öre så blir priset 100 öre för alla.
Kolla ”beken” förklaringen med hinkarna som stämmer ganska bra
Länk i #1699
Du skrev att alla affärer ändra om det kommer högre bud. Så är det inte. Alla bud läggs dolt i förväg och priset sätts där tillgång och efterfrågan möts. Det görs inte upp några affärer på andra nivåer som sedan ändras.
 
M
sista budet för aktuell period ger priset för alla leveranser upp till efterfrågad volym den perioden/timmen.

D Daniel 109 skrev:
Du skrev att alla affärer ändra om det kommer högre bud. Så är det inte. Alla bud läggs dolt i förväg och priset sätts där tillgång och efterfrågan möts. Det görs inte upp några affärer på andra nivåer som sedan ändras.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Frågan börjar nästan bli högst relevant, äger Daniel massa andelar i en vindkraftspark eller dylikt med tanke på den orubbliga inställningen till att marknaden är perfekt? Marknaden som just nu gynnar elproducenterna nåt så enormt, framförallt vindkraftproducenterna.
Nja, snarare något större kärnkraftverk eller vattenkraft. Vi får bara typ 1 kr i snitt inkomst till vår vindkraftförening. När det blåser sjunker ju priset.
Men ja, detta har verkat fallet länge.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag har inget att vinna på höga priser. Jag opponerar mig bara mot felaktiga beskrivningar om hur det fungerar.
Du kverulerar alltså kring detaljer.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M mecklarn skrev:
sista budet för aktuell period ger priset för alla leveranser upp till efterfrågad volym den perioden/timmen.
Sista budet är kanske inte rätt ord när alla bud läggs i förväg. Det finns inget bud som är sist.

Men ja, det är samma pris på all el, det sätts där tillgång och efterfrågan möts den aktuella timmen.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sista budet är kanske inte rätt ord när alla bud läggs i förväg. Det finns inget bud som är sist.

Men ja, det är samma pris på all el, det sätts där tillgång och efterfrågan möts den aktuella timmen.
Och därför fungerar marknaden inte när efterfrågan från importörer är närmast oändlig.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nja, snarare något större kärnkraftverk eller vattenkraft. Vi får bara typ 1 kr i snitt inkomst till vår vindkraftförening. När det blåser sjunker ju priset.
Men ja, detta har verkat fallet länge.
Utan att ha läst på allt för mycket om det så tog dom ju upp i SVT att EUs marknad med prissättning av dyraste kWh från andra energislag främst gynnar vindkraften (vilket är tanken med modellen).
 
D Dayangel skrev:
Utan att ha läst på allt för mycket om det så tog dom ju upp i SVT att EUs marknad med prissättning av dyraste kWh från andra energislag främst gynnar vindkraften (vilket är tanken med modellen).
Ett stabilt pris på 1.20 eller så hade varit bättre.
 
D Daniel 109 skrev:
Då är det bara om förflyttningen till en annan marknadsplats har en kostnad eller att marknaden fungerar dåligt. För el finns det bara ett nät, en marknadsplats.
Det finns bara ett universum så allting borde kosta lika mycket oavsett var man köper det.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Och därför fungerar marknaden inte när efterfrågan från importörer är närmast oändlig.
Så är det med många varor. Ta tex vete som också är en Svensk exportvara. Där är det också inprincip oändlig efterfrågan. Så det Svenska priset är kopplat till det globala priset, trotts att vi inte importerar.
 
C cbrolin skrev:
Det finns bara ett universum så allting borde kosta lika mycket oavsett var man köper det.
Det kan finnas oändligt många universum.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Allt töntigt fingerpekande i denna fråga är från folk med väl utvecklade retroskop, sen kan man ju också säga att vid varje tidpunkt sittande politiker inte har något att göra med de beslut som företag tar runt investeringar.

Att inte investera i produktionsanläggningar vid ett tillfälle med låga marknadspriser är i det sammanhanget inte kontroversiellt utan ett bra och rimligt beslut. Att det sedan visar sig olyckligt när förutsättningarna ändras gör inte beslutet sämre.

Men det är i allmänhet svårt för folk att skilja på ett bra eller dåligt beslut eftersom de har en tendens att titta på resultatet, som ju kommer långt efter beslutet. Resultatet kan påverkas av så många faktorer att det tenderar att handla om tur eller otur.
Nej det är inte ett bra eller rimligt beslut för el är en fundamental komponent i en välutvecklad industrination. Och det hade rört sig om småpengar för den ökade tryggheten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Den här diskussionen känns helt offside, i detta läget gäller nog att zooma ut och förstå helheten.

Putin har spelat sitt spel och en del av oss har gått rakt i fällan, retoriken har byggts upp att vi har ont om el, detta baseras på svaga och fåtaliga indicier, vissa uppmärksamhetstörstande politiker, som inte är så noga med sanningen, tar betet och sen är den vektorn självspelande. Nästa steg är att han genom en förståelse för energimarknaden manipulerar denna genom att först locka in länder i gasfällen, för att sen låta den slå igen.

Att i detta läget inte kliva ur schackpositionen, innan man blir matt, är ju bara dumt. Precis som vi har militärt försvar, så måste vi ju använda ekonomiska och organisatoriska försvarsförmågor.

Man bör såklart också öka effekten i målet, dvs sätta motsvarande ekonomisk press på Ryssland, det är en liten ekonomi och det bör kunna ge stor effekt.
 
Redigerat:
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Nej det är inte ett bra eller rimligt beslut för el är en fundamental komponent i en välutvecklad industrination. Och det hade rört sig om småpengar för den ökade tryggheten.
Står ju alla fritt att antingen köpa in sig i befintliga energibolag och göra skillnad, eller att starta nya. Företag över hela världen tar många beslut som inte gillas men det är ju liksom deras sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.