228 429 läst · 1 918 svar
228k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Allt här i världen är inte ett nollsummespel.V Vardagsrum skrev:Intressant med koreansk powerbank på fyra hjul!
Är en tanke jag tänkt tidigare, li-Jon tekniken är fantastisk, men visste inte att det var realiserat.
Det skulle vara intressant att få siffror på förlusterna, dels vid laddning, men inte minst vid ”återladdning”.
Tyvärr tror jag att den ”billiga” elen nattetid, kommer att bli allt dyrare i takt med att folk tvingas styra sin förbrukning till kväll/natt. Ju fler bilar som får nattlig laddning, torktumlare som körs, snabeldrakar som dras, storkok som puttrar, ju dyrare blir elen. Skillnaden mellan dag och natt kommer att suddas ut.
Tänketr du på den där kombinerade invertern och batteriet som dök upp för 6000 från Ali?
Onekligen billig!
Så leverantörerna ska få olika mycket betalt för samma vara? Vem ska få vilken summa i så fall? Du har inte förklarat hur det ska fungera.K karlmb skrev:
Elektron som elektron. Tyskarna kan buda på överskottet som fördelas proportionerligt per coulomb till producenterna? Hur enkelt som helst. Bara fantasin sätter gränserna på sådana här artificiella skapade problem.D Daniel 109 skrev:
Redigerat:
Så sant som det är sagt, allt är inte ett nollsummespel.K karlmb skrev:
Vet ingenting om batteri/inverter-kombo. Upplys mig gärna, det lät intressant!
Gällande bilen som powerbank till huset, så är det intressant imho. Men den som vill räkna på saker, livslängd, mil per KWh osv, får en större utmaning än att titta på trippmätaren och sen jämföra med elräkningen.
Ett li-Jon batteri har ett begränsat antal cykler att ge innan det betraktas som ”slut” och ska ersättas.
När batteriet laddas i och ur i syfte att förse huset med el, så genomgår det cykler (urladdning till BMS:ens inställda lägsta nivå sen uppladdning till dess högsta nivå) som kan bli svåra att skilja från vad som gått på vägen och vad som gått till huset.
Renoverare
· Falun
· 114 inlägg
Det är förvisso förklarat utan siffror eller annan bakgrundsfakta, men ändå:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/eu-forslaget-som-ska-ge-billigare-el-sarskilj-gasen
Sedan är ju frågan vem som ska ta förlusterna som alla gaskonsumenter (antagligen) gör med det upplägget, speciellt om man producerar el. Och risken är väl att man som gaskonsument försöker byta energikälla till el istället, vilket driver upp elpriserna igen.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/eu-forslaget-som-ska-ge-billigare-el-sarskilj-gasen
Sedan är ju frågan vem som ska ta förlusterna som alla gaskonsumenter (antagligen) gör med det upplägget, speciellt om man producerar el. Och risken är väl att man som gaskonsument försöker byta energikälla till el istället, vilket driver upp elpriserna igen.
Om jag fattade SVTs förklaring så får inte gas sätta priset på annan energi men istället blir kundpriset ett medelvärde mellan gaspris och priset på annan energi.Renoverings-Pettson skrev:Det är förvisso förklarat utan siffror eller annan bakgrundsfakta, men ändå:
[länk]
Sedan är ju frågan vem som ska ta förlusterna som alla gaskonsumenter (antagligen) gör med det upplägget, speciellt om man producerar el. Och risken är väl att man som gaskonsument försöker byta energikälla till el istället, vilket driver upp elpriserna igen.
Inte det bästa förslaget kan jag tycka, men på rätt väg...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 111 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 111 inlägg
Att en säljare får olika betalt av olika kunder - eller på olika marknadsplatser - är mer regel än undantag.
Kan väl inte finnas någon som har undgått det om man tänker efter lite.
Och varför skulle el vara ett undantag.
Kan väl inte finnas någon som har undgått det om man tänker efter lite.
Och varför skulle el vara ett undantag.
Då är det bara om förflyttningen till en annan marknadsplats har en kostnad eller att marknaden fungerar dåligt. För el finns det bara ett nät, en marknadsplats.M MagHam skrev: