D Daniel 109 skrev:
Då är det bara om förflyttningen till en annan marknadsplats har en kostnad eller att marknaden fungerar dåligt. För el finns det bara ett nät, en marknadsplats.
En förflyttning mellan export resp inhemsk marknad är inget konstigt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, men man säljer ju där man finns.
Då skulle ju export inte existera som ord öht...

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då är det bara om förflyttningen till en annan marknadsplats har en kostnad eller att marknaden fungerar dåligt. För el finns det bara ett nät, en marknadsplats.
Jag skulle vilja påstå att en marknad där vi har ett stort överskott på svenskproducerad el, men svenska industrier ändå får stänga ner sin produktion för att sagda el är för dyr - är själva definitionen på en marknad som fungerar dåligt.

(Även om du säkert kan googla upp nån graf som visar att allt är heeelt i sin ordning och välfungerande.)

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
M
Här har är nog reportaget som förklarar läget och modellen.
EU:s förslag att uppnå detta verkar vara att man skall ha pristak på olika produktionsslag. Tex om du har kärnkraft får du inte lägga bud högre än tex 115 öre, vattenkraft 30 öre etc.

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/skane/elexpertens-modell-ska-losa-elkrisen

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det försöker jag läsa mig till just nu... Man kan väl inte påstå att de gick sådär överdrivet djupt i inslaget...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det försöker jag läsa mig till just nu... Man kan väl inte påstå att de gick sådär överdrivet djupt i inslaget...

Redigerat:
K karlmb skrev:
En förflyttning mellan export resp inhemsk marknad är inget konstigt.
Har du inte alls fattat hur elmarknaden fungerar. El köps och säljs i det område där den produceras eller konsumeras. Sedan utjämnas tillgång och efterfrågan så långt det går vis överföring mellan områden. Så länge ledningarna inte är fulla medför det ett enhetligt pris. Men oavsett det så säljer och köps el alltid till det lokala priset. Det finns bara en tillgänglig marknad.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag skulle vilja påstå att en marknad där vi har ett stort överskott på svenskproducerad el, men svenska industrier ändå får stänga ner sin produktion för att sagda el är för dyr - är själva definitionen på en marknad som fungerar dåligt.

(Även om du säkert kan googla upp nån graf som visar att allt är heeelt i sin ordning och välfungerande.)
Ska det gälla andra varor också? Svenska kunder ska garanteras ett klart lägre pris än exportkunder. Det går rakt emot EUs tanke om frihandel. Du kan ju gissa vad som händer med importerade varor då.

Bengt verkar ju inte ens själv anse att han har en lösning. ”Modellen är ingen konkret lösning utan bör enligt Bengt Ekenstierna ses som en inspiration ”

Men nu tycks de riktigt galna teorierna om mikroimport ha tagits bort.

M
Det som skiljer sig i nuvarande modell med marginalprissättning mot vanliga affärer mellan säljare och köpare är ju att alla affärer för aktuell period ändras och alla får det sista priset. Man kan alltså inte sälja till ett annat pris än det sista.
Dvs om jag har tio lådor spik och säljer nio till grannen Pär för 100kr st och en annan köpare Pål ger 200kr för den sista lådan då får grannen Pär också betala 200kr st för de 9 lådor han redan köpt.
Modellen ger starka incitament att producera och sälja spik, men konsumenten betalar alltid högsta marknadspris.

D Daniel 109 skrev:
Ska det gälla andra varor också? Svenska kunder ska garanteras ett klart lägre pris än exportkunder. Det går rakt emot EUs tanke om frihandel. Du kan ju gissa vad som händer med importerade varor då.

Bengt verkar ju inte ens själv anse att han har en lösning. ”Modellen är ingen konkret lösning utan bör enligt Bengt Ekenstierna ses som en inspiration ”

D Daniel 109 skrev:

• Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
M mecklarn skrev:
Det som skiljer sig i nuvarande modell med marginalprissättning mot vanliga affärer mellan säljare och köpare är ju att alla affärer för aktuell period ändras och alla får det sista priset. Man kan alltså inte sälja till ett annat pris än det sista.
Dvs om jag har tio lådor spik och säljer nio till grannen Pär för 100kr st och en annan köpare Pål ger 200kr för den sista lådan då får grannen Pär också betala 200kr st för de 9 lådor han redan köpt.
Modellen ger starka incitament att producera och sälja spik, men konsumenten betalar alltid högsta marknadspris.
Nej, så fungerar det inte. All el säljs samtidigt. Till de som är beredda att betala det pris som är marknadens. Det är ingen som får ett höjt pris efter ingånget avtal.

M
Jag skrev aktuell period och det är timme för elen. Lägger jag in bud för 50 öre, men sista budet på den timmen är 100 öre så blir priset 100 öre för alla.
Kolla ”beken” förklaringen med hinkarna som stämmer ganska bra
Länk i #1699

D Daniel 109 skrev:
Nej, så fungerar det inte. All el säljs samtidigt. Till de som är beredda att betala det pris som är marknadens. Det är ingen som får ett höjt pris efter ingånget avtal.
D Daniel 109 skrev:

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur var det nu med överföringssvgifter mellan länder?
Att du inte tycker marknaden fungerar dåligt håller nog inte alla med om.
Får vi verkligen elräkningar på 20 lök månaden så kan du glömma ditt marknadssvammel helt.

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:

Du kan ju gissa hur andra länder skulle se på saken om vi kom och köpte upp deras gas så priserna skenade 2000% för deras egen uppvärmning.

• Gilla
nino
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur var det nu med överföringssvgifter mellan länder?
Att du inte tycker marknaden fungerar dåligt håller nog inte alla med om.
Frågan börjar nästan bli högst relevant, äger Daniel massa andelar i en vindkraftspark eller dylikt med tanke på den orubbliga inställningen till att marknaden är perfekt? Marknaden som just nu gynnar elproducenterna nåt så enormt, framförallt vindkraftproducenterna.

• Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Nu är ju Daniel fullt kapabel att svara för sig själv, men jag uppfattar att det han argumenterar mot är när folk säger att marknaden inte fungerar. Den fungerar precis så som det var tänkt, men man förutsåg inte hur det skulle påverka priserna i det scenario vi är i nu. Rätta mig gärna om jag har uppfattat dig fel @Daniel 109

• Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nu är ju Daniel fullt kapabel att svara för sig själv, men jag uppfattar att det han argumenterar mot är när folk säger att marknaden inte fungerar. Den fungerar precis så som det var tänkt, men man förutsåg inte hur det skulle påverka priserna i det scenario vi är i nu. Rätta mig gärna om jag har uppfattat dig fel @Daniel 109
Jag kan köpa att det tekniskt och matematiskt sett fungerar som tänkt men konsekvenserna av den är helt uppåt väggarna. Försvarar man prismodellen som nu drabbar europas befolkning så lär man rimligtvis ha något att själv vinna på det.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Frågan börjar nästan bli högst relevant, äger Daniel massa andelar i en vindkraftspark eller dylikt med tanke på den orubbliga inställningen till att marknaden är perfekt? Marknaden som just nu gynnar elproducenterna nåt så enormt, framförallt vindkraftproducenterna.
Jag menar inte att marknadsekonomi är den optimala lösningen. Men jag menar att marknaden fungerar som marknadsekonomier fungerar.

• Gilla
Dayangel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.