228 997 läst · 1 918 svar
229k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Jag skulle inte våga gå in i energisektorn med några större summor i nuläget. Läget är alltför volatilt för min smak. Skulle inte förvåna mig ett dugg om stater kliver in med olika former av krisregleringar eller t.o.m. nationalisering av elproduktion.D djac skrev:
Samtidigt behövs ju tydliga och långsiktiga regler för att folk ska våga investera stora summor i något. Men hur ska man kunna få det i dagens krisläge, med nya bud hela tiden? Jobbigt läge...
Det har aldrig gått och kommer nog aldrig gå, för det skulle ju dessutom behöva innebära garantier mot framtida teknikutveckling och konkurrens, garantier mot prisökningar inom alla relevanta sektorer, osv. Den politiska risken är nog minst av alla och dessutom i stort beroende av konkurrenssituationen, dvs kan ditt energislag ersättas av något billigare och bättre så minskar stödet och tvärtom.Kilrain skrev:Jag skulle inte våga gå in i energisektorn med några större summor i nuläget. Läget är alltför volatilt för min smak. Skulle inte förvåna mig ett dugg om stater kliver in med olika former av krisregleringar eller t.o.m. nationalisering av elproduktion.
Samtidigt behövs ju tydliga och långsiktiga regler för att folk ska våga investera stora summor i något. Men hur ska man kunna få det i dagens krisläge, med nya bud hela tiden? Jobbigt läge...
Putin är en hund som jagar en pinne, fokus borde ligga på vem som gav honom denna pinne.D djac skrev:Den här diskussionen känns helt offside, i detta läget gäller nog att zooma ut och förstå helheten.
Putin har spelat sitt spel och en del av oss har gått rakt i fällan, retoriken har byggts upp att vi har ont om el, detta baseras på svaga och fåtaliga indicier, vissa uppmärksamhetstörstande politiker, som inte är så noga med sanningen, tar betet och sen är den vektorn självspelande. Nästa steg är att han genom en förståelse för energimarknaden manipulerar denna genom att först locka in länder i gasfällen, för att sen låta den slå igen.
Att i detta läget inte kliva ur schackpositionen, innan man blir matt, är ju bara dumt. Precis som vi har militärt försvar, så måste vi ju använda ekonomiska och organisatoriska försvarsförmågor.
Man bör såklart också öka effekten i målet, dvs sätta motsvarande ekonomisk press på Ryssland, det är en liten ekonomi och det bör kunna ge stor effekt.
Medlem
· Blekinge
· 10 510 inlägg
Det ät inte någon nisse utan en man som har ett gediget förflutet på elmarknader. Han predikar samma som jag har sagt tidigare: olika priser för inhemskt elkonsumption mot el som går på export. Ännu har ingen i forumet kunna belägga mot vilken EU-regel det skulle bryta.Dan_Johansson skrev:
Idag används prissättningamodellen "Merit order" men det är bara konstgjort. Inget hinder att införa en annan prissättningsmodel. Tyvärr fattar politikerna inte så mycket om elmarknaden.
Renoverare
· Falun
· 115 inlägg
OK, så tomgångsförlusten för ett svänghjul är alltså motsvarande 1100 hushåll, konstant. Det förbrukar 6745 MWh per år för att tillhandahålla frekvensreglering med maximalt 0,125 MWh.MathiasS skrev:
Snack om drastisk "lösning".
Sen är det ju så att när svänghjulet gjort sitt efter några sekunder måste det förändrade effektbehovet fortfarande matchas av produktion nånstans i nätet.
ja bara ett svänghjul löser inte hela problemet….martin43 skrev:OK, så tomgångsförlusten för ett svänghjul är alltså motsvarande 1100 hushåll, konstant. Det förbrukar 6745 MWh per år för att tillhandahålla frekvensreglering med maximalt 0,125 MWh.
Snack om drastisk "lösning".
Sen är det ju så att när svänghjulet gjort sitt efter några sekunder måste det förändrade effektbehovet fortfarande matchas av produktion nånstans i nätet.
Renoverare
· Falun
· 115 inlägg
- Måste tyda på att Svenska kraftnät i ett trollslag bort alla flaskhalsar nu under helgen.Renoverings-Pettson skrev:
- Eller så sätts inte priserna inte efter "när tillgång och efterfrågan möts" utan enligt någon annan summarisk princip.
Bara att välja vilket man vill tro på.
Renoverare
· Falun
· 115 inlägg
Av någon anledning har jag lite svårt att SvK lyckats lösa flaskhalsarna under helgen. Det kan ju hypotetiskt bero på att någon har byggt någon stor elslukare i SE1 över helgen, även om det också är osannolikt. Både Hybrit och H2 Green Steel är ju i projekt/modell-stadie och är inga stora elförbrukare än på några år. Nästa teori är att någon har sprängt Porjusdammen och på så vis skapat elbrist i norr, men det torde ju ha stått i media.M MagHam skrev:
Det troliga är väl att prismodellen har havererat pga yttre omständigheter. Det ska bli spännande att se vad måndagens priser hamnar på.