M MagHam skrev:
- Måste tyda på att Svenska kraftnät i ett trollslag bort alla flaskhalsar nu under helgen.
- Eller så sätts inte priserna inte efter "när tillgång och efterfrågan möts" utan enligt någon annan summarisk princip.
Bara att välja vilket man vill tro på.
Eller bara höjer elproducenterna sina priser lite i taget även i Norrland. Varför inte egentligen, jag skulle tro ingen lyckas spara mer än 50%, om priset höjs 200% och alla sparar max så tjänar ändå bolagen mångdubbelt på att höja pris mot att sälja volym.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Eller bara höjer elproducenterna sina priser lite i taget även i Norrland. Varför inte egentligen, jag skulle tro ingen lyckas spara mer än 50%, om priset höjs 200% och alla sparar max så tjänar ändå bolagen mångdubbelt på att höja pris mot att sälja volym.
Lite i taget? För en vecka sedan var maxpriset på ca 40 öre, i fredags steg det till ca 65 öre, igår var det 74 öre och idag hamnar max på 533 öre, alla priser är från SE1. Det är inte lite i taget i min bok, det är en rätt stor ökning på kort tid. ;)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Climate change...
Här är lite fakta om vad det egentligen handlar om...
Lätt att tro att politiker har kunskaper o sanningar i sitt valfläsk....

 
D Daniel 109 skrev:
Det är möjligt. Även Nordkorea har eget pris. Venezuela har ett helt avvikande pris på bensin.

Men nu pratade jag om Sverige och den omgivande marknaden. Världen för vete och grannländerna för el.
Jaha, och då passar inte vissa exempel in?
 
kisumisu
Jaha nu börjar elpriserna skena iväg även på elområde 1.
Graf som visar en kraftig ökning av elpriset till 675 öre mellan 20:00 och 21:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kul, passar på när det blev lite kyligt ute.

Får man damma upp den här...
En tänd braskamin med öppen spjällucka och lågor synliga genom glaset, med aska på hyllan nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart är det väl dags skaffa sig solpaneler och tesla batterier som man laddar med sol och eventuellt "billig" el på nattetid. Fast den här natten är det i alla fall som pest eller kolera...
 
Hur kan elpriset helt plötsligt skena i norr?
 
  • Gilla
Zlatje och 2 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Hur kan elpriset helt plötsligt skena i norr?
Havererad prismodell? Yttre omständigheter i form av krig i Europa? Kombination av båda? Något annat?
 
kisumisu
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Havererad prismodell? Yttre omständigheter i form av krig i Europa? Kombination av båda? Något annat?
Tror mkt med krig bara bortförklaring. Tyvärr.

Om elpriset nu beror på flaskhals och vi i norr ska ha överproduktion?? Har nån vattenkraftverk havererat?
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Var det inte tillgång och efterfrågan som styrde? Elen var väl billig i norr för att man har mycket el men dålig möjligt att transportera iväg den där? Har elen helt plötsligt försvunnit eller har man fixat bättre överföring huxflux?
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Får väl hoppas att sossepriserna i SE1 och SE2 är tillfälliga kommer bli en sjukt jobbigt vinter där uppe annars.
 
G
G Greger_08 skrev:
Får väl hoppas att sossepriserna i SE1 och SE2 är tillfälliga kommer bli en sjukt jobbigt vinter där uppe annars.
Varför? Vi bor ju i samma land och varför ska det tillåtas så stor skillnad, är ju lägre elskatt i norr och det tycker jag är ok.
 
T TommyC skrev:
Carolina Neurath hade förmodligen rätt. Det är en Kalle Anka-börs. Dags att röja upp i Ankeborg.

[länk]
Jämförelsen är heltgalen. Prissättningen sker visserligen på lik ande sätt men på aktiebörsen handlas samma aktier hela tiden. El går inte att lagra, det är nu el varje timme. Så priset på el en timme är inte samma som nästa timme. Då är det inte då konstigt att priset kan variera på ett helt annat sätt än på aktiebörsen.
 
D Daniel 109 skrev:
Jämförelsen är heltgalen. Prissättningen sker visserligen på lik ande sätt men på aktiebörsen handlas samma aktier hela tiden. El går inte att lagra, det är nu el varje timme. Så priset på el en timme är inte samma som nästa timme. Då är det inte då konstigt att priset kan variera på ett helt annat sätt än på aktiebörsen.
Du måste hålla med om att nuvarande prissättning i SE1 och SE2 rimmar illa med tillgång och efterfrågan. Det har ju inte hänt något i helgen som motiverar den kraftiga prisökningen: det är samma produktion (mer eller mindre), samma efterfrågan i elområdena och samma överföringskapacitet söderut.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Nu gissar jag att det inte är lika kul att sitta uppe i Norrland och le i mjugg över sörlänningarnas situation.

Det är mindre än en vecka kvar till valet...så detta elpris i SE1 och SE2 triggar igång den lilla konspirationsteoretiska nerv jag har. Är det så att de som sätter elpriserna lutar åt höger, och nu vill visa vänstersidans stora väljarbas att det ryggmärgsmässiga valet (S) kanske inte är så lyckat?

Naturligtvis är det inte så...men det är en kittlande tanke. :D
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.