S slurppe99 skrev:
I tätbebyggt områden så hänvisar man till naturvårdsverkets tolkning. Att man bara får elda högst två dagar i veckan a' fyra timmar i taget.
Generellt är vedeldning för bostadsuppvärmning tillåtet i hela Sverige.
Lokala kommunala föreskrifter kan finnas som begränsar trivseleldning.
För den vetgirige går det förmodligen att läsa på respektive kommuns hemsida eller på naturvardsverket.se men på Naturvårdsverket har sannolikt minst en aktivist (med sin egen politiska agenda) sin anställning på de påstår att ved ska hålla 15-20% fukthalt och att ved kan vara för torr.

Vi som eldat med gammalt byggnads virke som suttit innomhus under tak i kanske 100år eller för den delen torr alved vet att låg fukthalt inte är någon nackdel.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Så det du säger är att om en (eller flera) elproducent(er) i SE1 väljer att minska sin produktion så att ledningarna söderut inte mättas så får SE1 samma pris som SE2,3,4?

Där finns det ju ett incitament för elproducenterna att inte köra för allt vad tygerna håller (nåja), det ökar ju slitaget och minskar vinsten. Då är det ju bättre att minska produktionen, vilket ger minskat slitage på prylarna och mer klirr i kassan. Plus att man sätter SvKs flaskhalsavgifter ur spel. Eller är jag ute och cyklar på enhjuling?
Grabbar, nu tar vi det lungt. Stäng portarna och bromsa turbinerna så kan vi också få upp priset och lönsamheten... Så tror jag det låter hos elproducenterna i norr.

Hade jag ett företag och kunde sälja 10 enheter för 100kr sammantaget eller 12 enheter för 12 kr sammantaget skulle jag faktiskt välja det första. Klart som korvspad minskar man produktionen, speciellt om man kan spara vatten till man i vinter kan sälja 10 enheter för 200kr.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det behöver inte vara någon som satt ett högt pris. Om ledningen söder ifrån inte mättas så blir det det priset som gäller.
Vi gör alltså av med för lite el i SE3 o 4...
 
T TommyC skrev:
Kaminmannen är en klassiker. Kommer att få efterföljare kommande vinter. :(
[länk]
Är det inte lite kallt?
 
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Så det du säger är att om en (eller flera) elproducent(er) i SE1 väljer att minska sin produktion så att ledningarna söderut inte mättas så får SE1 samma pris som SE2,3,4?

Där finns det ju ett incitament för elproducenterna att inte köra för allt vad tygerna håller (nåja), det ökar ju slitaget och minskar vinsten. Då är det ju bättre att minska produktionen, vilket ger minskat slitage på prylarna och mer klirr i kassan. Plus att man sätter SvKs flaskhalsavgifter ur spel. Eller är jag ute och cyklar på enhjuling?
En jättebra marknad!
 
K karlmb skrev:
Vi gör alltså av med för lite el i SE3 o 4...
Nej, så är det inte. Du lyckas verkligen missförstå fullständigt hela tiden.
 
K karlmb skrev:
Är det inte lite kallt?
Hehe så bra med brödet,:p
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, två och tre är fel. I de fallen får du samma pris som området man exporterar till.
Hur förklaras priserna nu då i SE1 och SE2, inte samma som SE3, överföringen ser ut vara i taket (6000 MW) och ett pris som skiljer sig men är högt och inte kan kopplas till något annat område (än SE1) (importen från Norge med lägre pris).

Karta över elpriser och energiflöden i Sverige och grannländer med prisskillnader och överföringskapaciteter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
Jag fattar inte heller. Men priserna sätts dagen innan utifrån förväntningarna, möjligt att prognos inte blev samma som utfall.
 
  • Gilla
Zlatje och 2 till
  • Laddar…
Vad är det som är konstigt?
 
Ser ut som Norge har nettoimport för tillfället.
 
J JockeHX skrev:
Jag fattar inte heller. Men priserna sätts dagen innan utifrån förväntningarna, möjligt att prognos inte blev samma som utfall.
Ah såklart, det är därför det ofta ser ut finnas logik till och från, vissa timmar avviker det...

Nu är inte längre SE2 SE3 mättad, endast 5500MW av 6000MW så elproduktionen i norr räcker inte till att fylla behovet söderut.. då är risken det blir högt i SE2 och SE1, det är rimligt utifrån prismodellen... eller?

Det blir ju uppenbart hur känsligt systemet är när man ligger på gränsen för mättnad, några 100 MW hit eller dit... typ en av tre motsvarande forsmarksreaktorer som fyller behovet gör ju enorm skillnad för marknadens prissättning... eller vind 4 m/s istället för 2 m/s om ser på SE1/SE2 kanske...

Spännande det här..
Karta över Sverige som visar elpriser och kraftflöden mellan olika regioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
Redigerat:
  • Gilla
svannis och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
S slurppe99 skrev:
Förutsätter att du bor på landet. Annars kan du få miljöförvaltningen på dig. I tätbebyggt områden så hänvisar man till naturvårdsverkets tolkning. Att man bara får elda högst två dagar i veckan a' fyra timmar i taget. Räcker att ngn granne klagar på dålig eldning etc.
Så bjud in alla grannar på grillkorv fram
J JohanLun skrev:
Grabbar, nu tar vi det lungt. Stäng portarna och bromsa turbinerna så kan vi också få upp priset och lönsamheten... Så tror jag det låter hos elproducenterna i norr.

Hade jag ett företag och kunde sälja 10 enheter för 100kr sammantaget eller 12 enheter för 12 kr sammantaget skulle jag faktiskt välja det första. Klart som korvspad minskar man produktionen, speciellt om man kan spara vatten till man i vinter kan sälja 10 enheter för 200kr.
Eller så är det "grabbar nu blir det kall natt dags att höja elpriset" hos oss i Happis var det kallaste natten efter sommaren.

Det sura är att priset inte gått ner under natten heller. Så det var såhär det blev att använda el under nattetid :thinking:

Nå igår eldades det med ved och gjordes tom mat i bakugnen :crysmile: Ugnen, bastun, billaddning och andra energislukare stod helt stilla hela dagen.
Tur man har det som backup.

Sedan läser man om fastprisabb, dem har inte än höjts desto mer. Kanske snart dags ta det ändå är ju inget liv behöva anpassa sig för priser som aldrig kommer.:thinking: Tibber verkade häftigt i Augusti månad...men blir det såhär redan i September innan ens vintern kommit. Att elen på dagtid kostar nästan 8kr och nattetid det som fastprisavtal t ex hos Vattenfall.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
mcr108s mcr108s skrev:
Ah såklart, det är därför det ofta ser ut finnas logik till och från, vissa timmar avviker det...

Nu är inte längre SE2 SE3 mättad, endast 5500MW av 6000MW så elproduktionen i norr räcker inte till att fylla behovet söderut.. då är risken det blir högt i SE2 och SE1, det är rimligt utifrån prismodellen... eller?

Det blir ju uppenbart hur känsligt systemet är när man ligger på gränsen för mättnad, några 100 MW hit eller dit... typ en av tre forsmarksreaktorer som fyller behovet gör ju enorm skillnad för marknadens prissättning.

Spännande det här..
[bild].
Intressant karta! Nu börjar jag tom förstå dem dom bor på finska sidan. Verkar som hela landet har "Stockholmspriser" på el.

Är det nån sida på nätet allt går följa i realtid?

Helt sjuka priser har det blivit!
Hoppas det tas vettiga beslut ute i Europa. När det påverkar oss också så mycket.

Vet någon här vad en microproducent får? Med all logik borde ju den i elområde 4 och 3 få mer än den i område 1 och 2…?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.