229 665 läst · 1 918 svar
230k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Nja, tillåt mig vara skeptisk till den slutsatsen. Vi talar om en rörelse som inte vill att bilar ska existera, utsläppsneutrala eller ej.J JockeHX skrev:
Nej dels har dom ju anammat ett vänstertänk om att ägande är fult och sedan råkar det rimma perfekt ihop med fantasierna om att vårt sätt att leva nu radikalt måste förändras från konsumtion till cirkulär solidarisk smörja och flower power. Elbilar är bara en tillfällig kompromiss på vägen, fick de bestämma så skulle ingen äga ett personligt fordon.P Paxman skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 725 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 725 inlägg
En snabb sökning på Google gav detta. Flera förslag på 370m höga vindkraftverk.Viktor.J skrev:
https://www.ox2.com/sv/projects/aur...tablering av,cirka 20 respektive 30 kilometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försvaret säger nej.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...r-nej-till-vindkraft-mellan-oland-och-gotland
Konstigt, inget dök upp när jag sökte och länken funkar inte riktigt för mig. Men uppenbarligen så har de bland annat tittat på 370m höga verk. Så oron är väl befogad även om jag personligen tror det är visioner på sin höjdJonas Persson skrev:
Vindkraftverket är 271,4 meter upp till högsta vingspetsen och det är 17 meter högre än pylonerna till Stora Bältbron rapporterar Danmarks Radio. Men redan under 2022 väntas konkurrenten Vestas driftsätta ett ännu högre vindkraftverk.5 jan. 2022
Rekordhöga vindkraftverk utvecklas i Danmark – News Øresund Sverige (newsoresund.se)
Rekordhöga vindkraftverk utvecklas i Danmark – News Øresund Sverige (newsoresund.se)
Håller med dig och vi måste försöka bli oberoende av Ryssland och Europeiska länder och deras dumma beslut!J JockeHX skrev:Hur svårt kan det vara. Vi behöver kärnkraft, vindkraft, solkraft, vattenkraft etc för att klara omställningen. Allt behövs. Sluta stoppa kärnkraftsutbyggnaden, sluta stoppa vindkraftsutbyggnaden.
Hade kärnkraften uppfunnits idag hade miljörörelsen accepterat den med öppna armar. Fossilfritt, inga koldioxidutsläpp att tala om och efter några hundra år är avfallet inte ens farligt.
Likaså, havsbaserad vindkraft hade också hjälpt till och vi har bra förutsättningar, men ändå sprids desinformation och när man ser kampanjerna mot det finns en bild på en skärgårdsö och en mängd vindkraftverk som står bredvid. Riktigt så är det ju inte...
Det är naivt att tro att vi kan lösa allt med kärnkraft, lika naivt är det att tro att man kan lösa allt med vindkraft. Fram med allt förutom kol, olja och gas.
Så kan de hålla på med sin naturgas och olja bäst dem vill utan att det ska påverka oss nämnvärt!
Medlem
· Halland
· 4 146 inlägg
Jag antar att de menar som i Kina under kulturrevolutionen där du inte ägde din cykel utan bara tog en vid fabriksporten för att cykla hem för alla cyklar var likadana, det fanns bara en modell. Jag såg en fil i mellanstadiet om detta i mitten av 70-talet.P Paxman skrev:
Produkter som diskuteras: "såg fil"
Sågar & filar
Vårt sortiment av handhållna sågar och filar är utformade för att möta alla dina snickeri och metallbearbetningsbehov. Vi har ett brett utbud av sågar, inklusive bågsågar, sticksågar, fogsvansar och mycket mer. Våra sågar är tillverkade
Läs mer
Exakt så. Klimatvurmarna på ytterkanten ligger obesvärat nära kommunismen i synsättet på ägande och individualism.A Anders_Nilsson skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 725 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 725 inlägg
Även det andra påståendet om att vindkraftsparken kommer att synas på långt håll stämmer.Viktor.J skrev:
Ett 150 m högt torn syns 44 km bort. Då det är 70 km mellan Öland och Gotland syns därmed stora delar från kusterna.
Så här långt bort måste du innan verket försvinner under horisonten:
100 m 36 km
150 m 44 km
300 m 62 km
370 m 69 km
Hej KilrainKilrain skrev:Japp, inte bara priserna man bör oroa sig för. Utan även om de ens finns att köpa.
Har sagt tidigare att jag tror att elverk lär bli en seriös bristvara i vinter.
Håller koll på en leverantör, och sortimentet börjar bli begränsat. Cirka hälften finns inte längre i lager, och lagren av de som finns kvar har minskat rejält.
Det ser ut som risken för brist på elverk fortsätter. Vilket är rimligt i nuläget då nyhetsrapporteringen talar om ”en mycket besvärlig vinter” gällande energiförsörjningen i Europa. Jag har en dialog med några som tänkt köpa (har köpt) elverk nu senaste tiden.
Jag hoppas att de som köper elverk även, i tid, testar att allt fungerar genom en provkörning, gärna med de viktigaste elapparaterna som förväntas fungera vid strömavbrott.
Tänker man t.ex. driva kyl/frys då är det bra att eventuella extra kablar inte behöver innebära att fönster/dörrar inte kan stängas i vinterkylan etc.
Jag genomförde bl.a. ett tredagars test av mina kyl/frys enheter för att säkerställa att dessa kunde drivas tillsammans utan störningar. En del har t.ex. haft bekymmer startströmmen till kompressorer eller vattenpumpar (det sistnämnda för de som har eget vatten). https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-29#post-4517539
Nu vet jag vilka kablar som behövs och hur de skall dras så att jag når de enheter som behövs spänningsmatas utan att släppa in vinterkylan i onödan. Då finns även större marginaler, för mig, att sänka inomhustemperaturen vid effektbrist och hjälpa till att undvika frånkoppling.
Se; ”Så kan Sverige klara elbristen i vinter – sänk värmen” https://www.dn.se/ekonomi/sa-kan-sverige-klara-elbristen-i-vinter-sank-varmen/
Redigerat:
Jag har skaffat en liten UPS för att få en bra nedstängning av mina NAS vid ev strömbortfall. UPS har en (1) USB till styrning, den går till en Synology NAS som sen kan sända detta vidare över nätverket till andra NAS. Jag började fundera om man kan ta detta vidare och det verkar gå;
https://www.reddit.com/r/synology/comments/gtkjam/use_synology_nas_as_ups_server_to_safely_power/
Jag måste dock flytta NASarna till källaren där min router står och koppla routern till UPSen, sen koppla den eventuella lilla server jag vill ska leva lite till bakom UPSen också (eller skaffa en till UPS). En laptop kommer inte drabbas av samma problem då den har inbyggt batteri, så även det är ju en lösning om man vill ha en dator som inte dör direkt vid strömavbrott. Nu ska jag inte måla fan på väggen, men blir det regelbundna nedstäningar så är det inte fel att ha UPS för att inte få filsystemen corrupta om man fimpar strömmen mitt i alltför många gånger. Ska man vara riktigt redundant är det väl inte fel att ha ett mobilt bredband också, men så beroende av internet är jag inte, då kan jag köra på mobilens wifidelning.
Jag misstänker att en UPS också är bra om man har en alternativ strömkälla typ en bensingenerator. Men igen. Så desperat är jag inte att köra dator under strömavbrott.
https://www.reddit.com/r/synology/comments/gtkjam/use_synology_nas_as_ups_server_to_safely_power/
Jag måste dock flytta NASarna till källaren där min router står och koppla routern till UPSen, sen koppla den eventuella lilla server jag vill ska leva lite till bakom UPSen också (eller skaffa en till UPS). En laptop kommer inte drabbas av samma problem då den har inbyggt batteri, så även det är ju en lösning om man vill ha en dator som inte dör direkt vid strömavbrott. Nu ska jag inte måla fan på väggen, men blir det regelbundna nedstäningar så är det inte fel att ha UPS för att inte få filsystemen corrupta om man fimpar strömmen mitt i alltför många gånger. Ska man vara riktigt redundant är det väl inte fel att ha ett mobilt bredband också, men så beroende av internet är jag inte, då kan jag köra på mobilens wifidelning.
Jag misstänker att en UPS också är bra om man har en alternativ strömkälla typ en bensingenerator. Men igen. Så desperat är jag inte att köra dator under strömavbrott.