229 665 läst · 1 918 svar
230k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
HejN NyHusägare2021 skrev:
Kan det vara detta, du menar?
https://www.forbes.com/sites/michae...rectional-charging-for-id4-and-id5-in-europe/
Du får nog fråga hos bilhandlaren, vad som finns i Sverge, samt om om pris och eventuell leveranstid till dig ?
Redigerat:
Jag har bytt till timdebitering från idag. Tidstariff på elnätet kände jag inte till. Är det ett särskilt avtal hos nätägaren?Smacke37 skrev:du tänker helt rätt. Vi kör samma styrning på vår flvp & använder 65-70% av vår el på natten året runt. Gör av med cirka 15000kw per år. (Har elbil också). Vårt snittpris för hela 2022 är cirka 1kr/kw & för oss lönar det sig verkligen att köra timpris.
Har du bytt till timdebitering ännu? Ett tips kan även vara att köra tidstariff på elnätet för att sänka den kostnaden, då är överföringsavgiften billig mellan 22-06
Orkar inte faktagranska allt, men bara påståendet om att de är 400m höga måste vara direkt felaktigt. Mig veterligen är 8 kanske 10MW de största och de är strax under 200m höga. En ganska så kraftig överdrift således. Men det är väl snarare regel än undantag när Sauk är i farten.T TommyC skrev:
Att bygga vindkraftverk så det förstör för djur och natur är jag emot, men rätt ska vara rätt även i dessa debatter.
Man måste ändå fascineras av dessa svenska svar på amerikanska foliehattar, á la Qanon, kom ju liknande videoproduktioner under pandemin med fantasifulla förklaringsmodeller.Viktor.J skrev:Orkar inte faktagranska allt, men bara påståendet om att de är 400m höga måste vara direkt felaktigt. Mig veterligen är 8 kanske 10MW de största och de är strax under 200m höga. En ganska så kraftig överdrift således. Men det är väl snarare regel än undantag när Sauk är i farten.
Att bygga vindkraftverk så det förstör för djur och natur är jag emot, men rätt ska vara rätt även i dessa debatter.
Jodå det finns många foliehattar.
Man hör tom diskussioner att elpriserna beror på elbilar. Jag kan tycka det bättre köra med el än putinsoppa....
Det vi nu måste göra att lösa energikrisen och fördöka göra det på egen hand så vi inte blir så beroende av andra länder. Det lustiga är att ingen lär sig.
Själv lärde jag mig med corona att man ska inte vara helt beroende av ett annat land.
Det jag dock inte kan förstå varför vindkraft ska installeras till Norra Sverige, om det redan är överproduktion här?!
Det sistnämda går som sagt inte ihop.
Sedan förstår inte jag dessa nätavgifter. Må hända att vi har billigare el här i norr men sen tar Vattenfall en nätavgift gånger 2 eller tom 3 (har inte räknat precis men det jag vet att den är i alla fall dubbel).
Man hör tom diskussioner att elpriserna beror på elbilar. Jag kan tycka det bättre köra med el än putinsoppa....
Det vi nu måste göra att lösa energikrisen och fördöka göra det på egen hand så vi inte blir så beroende av andra länder. Det lustiga är att ingen lär sig.
Själv lärde jag mig med corona att man ska inte vara helt beroende av ett annat land.
Det jag dock inte kan förstå varför vindkraft ska installeras till Norra Sverige, om det redan är överproduktion här?!
Sedan förstår inte jag dessa nätavgifter. Må hända att vi har billigare el här i norr men sen tar Vattenfall en nätavgift gånger 2 eller tom 3 (har inte räknat precis men det jag vet att den är i alla fall dubbel).
Partipiskan viner över kommunpolitiker här nere, de gör allt för att det centrala budskapet ska bekräftas i skåne. Kanske blir lättare att bygga efter valet.kisumisu skrev:Jodå det finns många foliehattar.
Det vi nu måste göra att lösa energikrisen. Det lustiga är att ingen lär sig.
Läste något whitepaper från Vestas för ett tag sedan och deras uppfattning är att det är slut på jättemöllor, framåt kommer de krympa eftersom det är mer kostnadseffektivt.Viktor.J skrev:
Det är vanlig strategi i politiken, påpeka att något inte fungerar, sen misshandlar men det tills påståendet stämmer och därefter kommer privatisering (till en kompis) som ett brev på posten. Tröttsamt förutsägbart för den som betraktar helheten.kisumisu skrev:
Hur svårt kan det vara. Vi behöver kärnkraft, vindkraft, solkraft, vattenkraft etc för att klara omställningen. Allt behövs. Sluta stoppa kärnkraftsutbyggnaden, sluta stoppa vindkraftsutbyggnaden.
Hade kärnkraften uppfunnits idag hade miljörörelsen accepterat den med öppna armar. Fossilfritt, inga koldioxidutsläpp att tala om och efter några hundra år är avfallet inte ens farligt.
Likaså, havsbaserad vindkraft hade också hjälpt till och vi har bra förutsättningar, men ändå sprids desinformation och när man ser kampanjerna mot det finns en bild på en skärgårdsö och en mängd vindkraftverk som står bredvid. Riktigt så är det ju inte...
Det är naivt att tro att vi kan lösa allt med kärnkraft, lika naivt är det att tro att man kan lösa allt med vindkraft. Fram med allt förutom kol, olja och gas.
Hade kärnkraften uppfunnits idag hade miljörörelsen accepterat den med öppna armar. Fossilfritt, inga koldioxidutsläpp att tala om och efter några hundra år är avfallet inte ens farligt.
Likaså, havsbaserad vindkraft hade också hjälpt till och vi har bra förutsättningar, men ändå sprids desinformation och när man ser kampanjerna mot det finns en bild på en skärgårdsö och en mängd vindkraftverk som står bredvid. Riktigt så är det ju inte...
Det är naivt att tro att vi kan lösa allt med kärnkraft, lika naivt är det att tro att man kan lösa allt med vindkraft. Fram med allt förutom kol, olja och gas.