1 499 437 läst · 24 663 svar
1499k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Med bränsledrivna bilar är ju det normala att batteriet bara laddas när man kör. Och de brukar inte laddas ur spontant för det. Det största konstruktionsfelet är väl ändå att 12V-batteriet laddas ur när bilen står. Sedan hade det konstruktionsfelet kunnat sminkas över om den underhållsladdade 12V-batteriet med högspänningsbatteriet.N Nerre skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 078 inlägg
Skulle tippa på att urladdningsproblemet inte bara gäller elbilarna, utan även moderna förbränningsbilar har mycket elektronik som suger i sig el när bilen står stilla.
Skillnaden är att elbilen har ett mindre 12V-batteri för att den behöver inte dra runt en startmotor, vilket gör att det går snabbare att ladda ur det.
Skillnaden är att elbilen har ett mindre 12V-batteri för att den behöver inte dra runt en startmotor, vilket gör att det går snabbare att ladda ur det.
Ni som har dessa problem (VAG elbilar), vad sitter ett för 12 V batteri i bilen? Ett rejält (100 Ah AGM) batteri borde klara korta körningar och start i kyla.
Varför snåla på en bil som väger över två Tim och kostar en miljon? Några extra kr och lite extra vikt hade varken gjort till eller från. Eller lösa hur 12V batteriet laddas även när batteripaketet laddas.
Varför snåla på en bil som väger över två Tim och kostar en miljon? Några extra kr och lite extra vikt hade varken gjort till eller från. Eller lösa hur 12V batteriet laddas även när batteripaketet laddas.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 078 inlägg
Bilindustrin vänder på varenda krona, så att spara några hundralappar på ett batteri lär de göra.
Det har Volvo gjort så att motorvärmare inte startar om inte batteriet är fullt, vilket det nästan aldrig är.13th Marine skrev:
Min snart 10 år gamla BMW har originalbatteriet kvar och inga problem i kyla trots många korta körningar och väldigt mycket elektronik.
Vända på kronorna är väl bra, men inte när det påverkar funktionen. Sedan får kunden lägga ner pengar på laddare och nya bättre batterier.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 078 inlägg
Jag bytte batteri på SAABen när den var 16år gammalt, så vitt vi vet så var det original, dog troligtvis på grund av att den stod stilla för mycket och laddade ur.P Pin skrev:Det har Volvo gjort så att motorvärmare inte startar om inte batteriet är fullt, vilket det nästan aldrig är.
Min snart 10 år gamla BMW har originalbatteriet kvar och inga problem i kyla trots många korta körningar och väldigt mycket elektronik.
Vända på kronorna är väl bra, men inte när det påverkar funktionen. Sedan får kunden lägga ner pengar på laddare och nya bättre batterier.
Fast man får ställa det i relation till hur stort problemet är.
Hur många av de producerade bilarna kommer utsättas för temperaturer kallare än -20?
Och hur ofta kommer det vara ett problem för de bilarna?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 608 inlägg
Jag har som sagt inte upplevt problemet, men har en sådan bil. Jag tror dock inte att din lösning med ett stort 12 V-batteri är den rimligaste.P Pin skrev:
100 Ah 12 V är bara 1,2 kWh. Med de små 12 V-batterier elbilar har rör det sig om ännu mindre som behöver laddas ibland.
Det jag tycker att man kan förvänta sig av en elbil är att den har övervakningssystem som drar igång laddningen av 12 V-batteriet när spänningen är för låg.
Om det sen innebär att högspänningsbatteriet tappar ett par-tre kWh under en vecka i –30 grader, ja då är ju det inget stort problem.
Det är naturligtvis få som bor norr om polcirkeln och inte ens alla dessa får problem, beroende på tex körmönster och om de har varmgarage.13th Marine skrev:Jag bytte batteri på SAABen när den var 16år gammalt, så vitt vi vet så var det original, dog troligtvis på grund av att den stod stilla för mycket och laddade ur.
Fast man får ställa det i relation till hur stort problemet är.
Hur många av de producerade bilarna kommer utsättas för temperaturer kallare än -20?
Och hur ofta kommer det vara ett problem för de bilarna?
Jag har uppfattat det som ett mer generellt problem med dessa 12V batterier, inte bara under -20.
En förbränningsmotor är ju seg att starta vid kyla med kall olja så startmotorn får arbeta. En elbil borde inte kräva så mycket, så jag tycker det borde vara lätt att lösa.
Ja, jag kan också tycka att det där är en bugg.N Nerre skrev:Jag tror ju att de flesta människor har bilden av att när laddkabeln är inkopplad till bilen så laddas den (även 12 V-batteriet).
Förr brukade väl folk ofta ha laddare till batteriet som matades från samma matning som motorvärmare och kupevärmare? Jag vet i alla fall att farsan hade det på minst en av sina bilar.
Det känns som ett konstruktionsfel att 12 V-batteriet bara laddas när man kör? För bilar som körs sällan men står inkopplade långa tider blir det ju garanterat ett problem.
Åtminstone borde högspänningsbatteriet underhållsladda 12V batteriet tills det kanske kommit ner till 20% eller något sånt.
1 års underhållsladdning kanske kommer dra lika mycket (lite) som 1 mils körning, dvs skulle inte alls märkas.
Japp, så tror jag.13th Marine skrev:Skulle tippa på att urladdningsproblemet inte bara gäller elbilarna, utan även moderna förbränningsbilar har mycket elektronik som suger i sig el när bilen står stilla.
Skillnaden är att elbilen har ett mindre 12V-batteri för att den behöver inte dra runt en startmotor, vilket gör att det går snabbare att ladda ur det.
Men det är nog aldrig något problem för den som använder elbilen minst en gång i månaden.
När jag fick 12V batteritorsk var det ju jag själv som klantat mig och glömt en stor förbrukare igång.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 078 inlägg
Det är inte ovanligt att folk får startproblem på vintern. Jag toppar alltid upp laddningen på batteriet på hösten efter att ha haft problem några kalla vintrar i slutet av 90-talet (startmotorn gick knappt runt). Men på bränslebilen vet man ju att batteriet inte laddas när bilen bara står. Det är inte lika intuitivt att en elbil som laddas inte laddar 12 V-batteriet.A Avemo skrev:
Bränslebilar är väl inte lika känsliga för dåligt batteri heller, får man bara runt startmotorn brukar de starta och sen ger generatorn den el som behövs. Med manuell låda kan man väl t.o.m. rulla igång.
Det är lite konstigt ändå att elbilar inte är konstruerade för att klara neråt 8-9 V i 12 V-batteriet.
Tja. Men ändock kan jag nog tycka att det är en designbugg att man inte låter bilen helt internt underhållsladda 12V batteriet, när det finns en många tiotals kWh energikälla hela tiden närvarande.13th Marine skrev:
Det borde väl åtminstone kunna vara en valbar funktion.