1 550 674 läst · 24 936 svar
1551k läst
24,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag minns ju inte hur ofta jag bytt batteri, men nog har jag bytt minst en gång på var och en av mina bilar. Jag har t.o.m. det utbytta batteriet från förra bilen (Opel Zafiran) står i garaget fortfarandeMikael_L skrev:
Det batteriet tror jag var 6 år gammalt då.
Min gamla Mitsubishi Galant bytte farsan batteri på innan han insåg att det var generatorn som var paj (själv var jag på BB då, bilen dog precis i avfarten mot Karolinska, mitt i morgonrusningen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 851 inlägg
Fast det är en funktion som ska implementeras, både i HW och SW, det kostar pengar.Mikael_L skrev:
För en liten klick användare.
Men att sätta en laddare från AC-ingången för hemmaladdning kan ju inte vara så svårt att implementera? Har inte laddkablarna minst en fas och nolla draget?
Har ju som sagt var funnits för bilar med motorvärmare länge.
https://www.defa.com/se/produktkategori/bilvarmesystem/batteriladdare/
Har ju som sagt var funnits för bilar med motorvärmare länge.
https://www.defa.com/se/produktkategori/bilvarmesystem/batteriladdare/
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 851 inlägg
Bilen var från 2002, kommer inte ihåg när farsan köpte den men han hade den i ett antal år, jag tog över den 2012 och bytte batteriet 2018 och farsan ska inte ha bytt batteriet under sin tid som ägare.N Nerre skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 851 inlägg
Fortfarande något som eventuellt behöver hårdvara och mjukvara.N Nerre skrev:
Kan vara någon säkerhetsaspekt i att högspänningsbatteriet endast kopplas in när när man kör eller laddar bilen.
Men det är ju en eftermonteringspryl, visar ju ändå på att det inte är en funktion som efterfrågas av tillräckligt många för att den ska komma med från fabrik.
Jo det är svårt.N Nerre skrev:
Det är inte liksom något motorvärmarkablage med kontaktstycken vi har här.
Utan en intrikat och dold kabeldragning rätt in elektronikenheten för laddning och kraftelektronik som inte lämpar sig för att nalla ut lite 230VAC på något ställe.
Funktionen efterfrågas inte för att vanligt folk vet inte om detta.
Min bil laddar 12V när jag kör eller pluggar i den. Om den laddar från HV oinpluggad har jag inte sett men bilen har en grön lysdiod i loggan på fronten som lyser när 12V laddas.
Min bil laddar 12V när jag kör eller pluggar i den. Om den laddar från HV oinpluggad har jag inte sett men bilen har en grön lysdiod i loggan på fronten som lyser när 12V laddas.
Finns det något i en elbil som drivs av 12V som drar i närheten av lika mycket ström som just startmotorn i en bränsledriven bil? Du har klara problem om du skall rulla igång en bil som har ett helt dött batteri. Är den från 80-talet eller tidigare och har förgasare kan det fungera men man måste bogsera fort innan generatorn börjar förse tändningen med ström.N Nerre skrev:
Att 12V-batteriet laddar ur sig på så lite som ett par veckor ibland är givetvis en bugg oavsett bilens drivmedel. Jag håller helt med dig om att det vore bra om de kunde sminka över den buggen genom att vid behov ladda 12V-batteriet från högspänningsbatteriet även vid stillastående. Men ännu bättre om de åtgärdade buggen så att den inte längre laddar ur batteriet.
En arbetskamrat till mig kom till Arlanda där bilen stor parkerad. Batteriet var så dött att han inte ens kunde låsa upp bilen. Han fick någon förklaring från Audi att det är uppkopplingen som drar ström. Den skall stänga av sig innan batteriet töms men ibland felar det.
![Fairlane](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/149/149294.jpg?1496437083)
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
· Stockholms Län
· 13 608 inlägg
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
- Stockholms Län
- 13 608 inlägg
Ingen bensinbil startar med så uselt batteri, diesel har jag aldrig ägt så vet inte.N Nerre skrev:
Själv laddar jag batteriet ett med jämna mellanrum på båda bilarna (bensinbilar), men idag skulle jag hämta ena bilen på verkstaden och tänkte köra hem och ladda för att jag misstänkte att batteriet var dåligt pga mycket kort körning (inte jag som kör bilen till vardag). Jag ska hämta bilen från verkstan imorgon...
Men jag håller verkligen med om det är en stor svaghet att 12V batteriet drar ut. Jag har förstått att det gör det på hybrider också.
Filtret tar ju en minut att byta men oljan byts idag oftast av en maskin där man bara kopplar den till bilen så just oljebytet tar väldigt lite tid. Om servicen görs ordentligt är det mest att kolla skicket på olika saker och där är det samma oavsett drivmedel (damasker, tätningar, hjulupphängning osv), även kupeluftfilter är ju oavsett drivmedel.Krilleman skrev:
Sen kan man filosofera över om man i båda fall råkar debitera lite onödigt mycket. Inte ens oljan kostar mycket när man köper den på fat eller i bulk som på större verkstäder.
Min lösning involverar ju inte ens högspänningsbatteriet? Den handlade om att 12 V-batteriet laddas när laddkabeln är inkopplad till bilen. Två parallella system alltså.13th Marine skrev:
Jag menade inte eftermontage, jag menade att biltillverkaren ska sätta in en sån laddare.Mikael_L skrev:
Du missförstår mig. Eftersom elbilen inte har en startmotor som ska dras runt så är frågan varför elektroniken verkligen måste ha 12 V för att fungera. Om elektroniken klarar neråt 8-9 V så skulle problemen bli mycket färre.Fairlane skrev:
Titta på normala batteridrivna grejer som miniräknare, radio och såna grejer. Nya torrbatterier ligger väl lite över 1,5 V men prylarna funkar normalt med cellspänning ner mot 1,2 V (och om de är gjorda för laddningsbara batterier kan de gå ännu lägre, för gamla NiCd hade väl 1,2 V som nominell spänning).
Borde vara krav på bilar som säljs på den nordiska marknaden..N Nerre skrev:
Nu kan jag iallafall motivera mina 700m resor med bilen till barnens skola varje dag på vintern "måste ladda batteriet"..
..