Mikael_L Mikael_L skrev:
Stämmer det med din egen erfarenhet?
Jag har fått för mig att du har ägt dina bilar rätt många år, har du bytt batteri ungefär var 6'e år?
Jag minns ju inte hur ofta jag bytt batteri, men nog har jag bytt minst en gång på var och en av mina bilar. Jag har t.o.m. det utbytta batteriet från förra bilen (Opel Zafiran) står i garaget fortfarande :) Det var när batteriet dog under campingsemestern i fjol som jag hittade denna info och insåg att det nog inte skulle räcka med att ladda batteriet på nästa camping.

Det batteriet tror jag var 6 år gammalt då.

Min gamla Mitsubishi Galant bytte farsan batteri på innan han insåg att det var generatorn som var paj (själv var jag på BB då, bilen dog precis i avfarten mot Karolinska, mitt i morgonrusningen :( ). Så där vet jag ju inte om batteriet var dåligt eller om det var generatorn hela tiden.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja. Men ändock kan jag nog tycka att det är en designbugg att man inte låter bilen helt internt underhållsladda 12V batteriet, när det finns en många tiotals kWh energikälla hela tiden närvarande.
Det borde väl åtminstone kunna vara en valbar funktion.
Fast det är en funktion som ska implementeras, både i HW och SW, det kostar pengar.
För en liten klick användare.
 
N Nerre skrev:
Jag har läst att normal hållbarhet på ett bilbatteri är runt 5-7 år, så 16 år låter väldigt bra.
Bilen var från 2002, kommer inte ihåg när farsan köpte den men han hade den i ett antal år, jag tog över den 2012 och bytte batteriet 2018 och farsan ska inte ha bytt batteriet under sin tid som ägare.
 
N Nerre skrev:
Men att sätta en laddare från AC-ingången för hemmaladdning kan ju inte vara så svårt att implementera? Har inte laddkablarna minst en fas och nolla draget?

Har ju som sagt var funnits för bilar med motorvärmare länge.

[länk]
Fortfarande något som eventuellt behöver hårdvara och mjukvara.
Kan vara någon säkerhetsaspekt i att högspänningsbatteriet endast kopplas in när när man kör eller laddar bilen.

Men det är ju en eftermonteringspryl, visar ju ändå på att det inte är en funktion som efterfrågas av tillräckligt många för att den ska komma med från fabrik.
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Men att sätta en laddare från AC-ingången för hemmaladdning kan ju inte vara så svårt att implementera?
Jo det är svårt.
Det är inte liksom något motorvärmarkablage med kontaktstycken vi har här.
Utan en intrikat och dold kabeldragning rätt in elektronikenheten för laddning och kraftelektronik som inte lämpar sig för att nalla ut lite 230VAC på något ställe.
 
Funktionen efterfrågas inte för att vanligt folk vet inte om detta.

Min bil laddar 12V när jag kör eller pluggar i den. Om den laddar från HV oinpluggad har jag inte sett men bilen har en grön lysdiod i loggan på fronten som lyser när 12V laddas.
 
N Nerre skrev:
Bränslebilar är väl inte lika känsliga för dåligt batteri heller, får man bara runt startmotorn brukar de starta och sen ger generatorn den el som behövs. Med manuell låda kan man väl t.o.m. rulla igång.
Finns det något i en elbil som drivs av 12V som drar i närheten av lika mycket ström som just startmotorn i en bränsledriven bil? Du har klara problem om du skall rulla igång en bil som har ett helt dött batteri. Är den från 80-talet eller tidigare och har förgasare kan det fungera men man måste bogsera fort innan generatorn börjar förse tändningen med ström.

Att 12V-batteriet laddar ur sig på så lite som ett par veckor ibland är givetvis en bugg oavsett bilens drivmedel. Jag håller helt med dig om att det vore bra om de kunde sminka över den buggen genom att vid behov ladda 12V-batteriet från högspänningsbatteriet även vid stillastående. Men ännu bättre om de åtgärdade buggen så att den inte längre laddar ur batteriet.

En arbetskamrat till mig kom till Arlanda där bilen stor parkerad. Batteriet var så dött att han inte ens kunde låsa upp bilen. Han fick någon förklaring från Audi att det är uppkopplingen som drar ström. Den skall stänga av sig innan batteriet töms men ibland felar det.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Det är lite konstigt ändå att elbilar inte är konstruerade för att klara neråt 8-9 V i 12 V-batteriet.
Ingen bensinbil startar med så uselt batteri, diesel har jag aldrig ägt så vet inte.
Själv laddar jag batteriet ett med jämna mellanrum på båda bilarna (bensinbilar), men idag skulle jag hämta ena bilen på verkstaden och tänkte köra hem och ladda för att jag misstänkte att batteriet var dåligt pga mycket kort körning (inte jag som kör bilen till vardag). Jag ska hämta bilen från verkstan imorgon...

Men jag håller verkligen med om det är en stor svaghet att 12V batteriet drar ut. Jag har förstått att det gör det på hybrider också.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Frågan är ju då varför bolagen som säljer elbilarna, då tar samma kostnad för en elbil, som en förbränningsbil för "service"?!
Filtret tar ju en minut att byta men oljan byts idag oftast av en maskin där man bara kopplar den till bilen så just oljebytet tar väldigt lite tid. Om servicen görs ordentligt är det mest att kolla skicket på olika saker och där är det samma oavsett drivmedel (damasker, tätningar, hjulupphängning osv), även kupeluftfilter är ju oavsett drivmedel.
Sen kan man filosofera över om man i båda fall råkar debitera lite onödigt mycket. Inte ens oljan kostar mycket när man köper den på fat eller i bulk som på större verkstäder.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fortfarande något som eventuellt behöver hårdvara och mjukvara.
Kan vara någon säkerhetsaspekt i att högspänningsbatteriet endast kopplas in när när man kör eller laddar bilen.
Min lösning involverar ju inte ens högspänningsbatteriet? Den handlade om att 12 V-batteriet laddas när laddkabeln är inkopplad till bilen. Två parallella system alltså.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte liksom något motorvärmarkablage med kontaktstycken vi har här.
Utan en intrikat och dold kabeldragning rätt in elektronikenheten för laddning och kraftelektronik som inte lämpar sig för att nalla ut lite 230VAC på något ställe.
Jag menade inte eftermontage, jag menade att biltillverkaren ska sätta in en sån laddare.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ingen bensinbil startar med så uselt batteri, diesel har jag aldrig ägt så vet inte.
Du missförstår mig. Eftersom elbilen inte har en startmotor som ska dras runt så är frågan varför elektroniken verkligen måste ha 12 V för att fungera. Om elektroniken klarar neråt 8-9 V så skulle problemen bli mycket färre.

Titta på normala batteridrivna grejer som miniräknare, radio och såna grejer. Nya torrbatterier ligger väl lite över 1,5 V men prylarna funkar normalt med cellspänning ner mot 1,2 V (och om de är gjorda för laddningsbara batterier kan de gå ännu lägre, för gamla NiCd hade väl 1,2 V som nominell spänning).
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Jag menade inte eftermontage, jag menade att biltillverkaren ska sätta in en sån laddare.
Ja, då är jag med.
Det är detta jag kallar en bugg, särskilt som de redan har byggt in denna laddare, i min bil är den på 1300W om jag inte minns fel.
edit: fel, den är på 135A och 1,7kW
 
N Nerre skrev:
Min lösning involverar ju inte ens högspänningsbatteriet? Den handlade om att 12 V-batteriet laddas när laddkabeln är inkopplad till bilen. Två parallella system alltså.
Borde vara krav på bilar som säljs på den nordiska marknaden..

Nu kan jag iallafall motivera mina 700m resor med bilen till barnens skola varje dag på vintern "måste ladda batteriet"..

..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.