sunnis
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Det är samma på ID bilarna. Batterierna laddas ur.

Tesla har byt till 16v lithium batteri.
48v på Cybertruck och antagligen inom kort får resten av modellerna samma system.
 
sunnis sunnis skrev:
48v på Cybertruck och antagligen inom kort får resten av modellerna samma system.
Undrar om man kan sänka ner en Mercedes OM617-motor i den, skulle bli fantastikt bra tror jag?
En futuristisk design med en riktigt bra motor!
Väl värt ett försök!
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Är ju samma plattform.

Här är underhållsladdning av 12 V på en Hyundai Ioniq 5 under en dag. Bilen var parkerad 09.20-14.00.

[bild]
Det är inte samma plattform.

Audi e-tron och Q8 e-tron är inte MEB bil som Q4. Båda verkar vara skräp på vintern dock
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med om att det är bra med vintertester. Har dock inte sett något som talar för att sådana inte görs på elbilar.
Det skulle förvåna mig oerhört om inte VW/Audi vintertestar sina elbilar. De har mer än en permanent testanläggning i nordens norra delar med stor kapacitet. Dock är verkar det vara lite heder att inte tala om var anläggningarna exakt ligger, vare sig egna eller konkurrenters. Men åker man dit så ser man ju bil-laster med provbilar levereras om inte dagligen så iallafall ofta.

Sen kan det väl vara så att det utvecklats så fort och är sån press på time-to-market att allt som hittas i tester inte hinner åtgärdas i första generationen bilar. På de flesta bilmärken hittar man ju ett antal ogenomtänkta saker som man undrar hur fan de kunde släppa igenom det, när jag själv hittar och irriterar mig på det första dagen jag kör en bil...
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det skulle förvåna mig oerhört om inte VW/Audi vintertestar sina elbilar. De har mer än en permanent testanläggning i nordens norra delar med stor kapacitet. Dock är verkar det vara lite heder att inte tala om var anläggningarna exakt ligger, vare sig egna eller konkurrenters. Men åker man dit så ser man ju bil-laster med provbilar levereras om inte dagligen så iallafall ofta.

Sen kan det väl vara så att det utvecklats så fort och är sån press på time-to-market att allt som hittas i tester inte hinner åtgärdas i första generationen bilar. På de flesta bilmärken hittar man ju ett antal ogenomtänkta saker som man undrar hur fan de kunde släppa igenom det, när jag själv hittar och irriterar mig på det första dagen jag kör en bil...
VAG har sin huvudanläggning för vinter test i Slagnäs utanför Arjeplog. BMW har sin i Arjeplog.

Sedan brukar de flesta även köra tester i Ivalo.
 
D
Hannuse Hannuse skrev:
Men, faktum kvarstår....jag har aldrig behövt ta speciell hänsyn till batteriet i mina tidigare bilar.
Har ju bott här i 50år, så det här är faktiskt nytt för mig.
Denna bil är bevisligen extremt känslig för låg spänning på 12V batteriet.
Jag har alltid haft bra koll på mina bilar, och detta fenomen är i alla fall nytt för mig, 30 minusgrader är inte extremt här uppe, så det lever vi med varje år.
Inte behöver jag lyfta huven på min gamla Caddy från 2012, eller på min Volvo 940, så för mig är det funktionsmässigt ett steg bakåt.
"Gumman, det verkar bli kallt, jag ska bara gå ut och sätta batteriet på laddning, så kan vi ta kaffe sedan"
Ja.....jag är bitter....
Och, ja, WLTP är oerhört vagabonderande på en elbil jämfört med en fossil, men det är bara tramsigt att inte återförsäljaren kan leverera en sanning.
Jag håller med om att det hör med 12V-batteriet och dess laddning i elbilar är lite märkligt, jag har för mig att även Tesla hade problem med detta inledningsvis men numera laddar även detta när man laddar bilen. Kanske är det ett Volkswagen-problem, jag har bekant med Taycan som har samma problem.
 
Menar ni alltså att VWs elbilar inte laddar 12V batteriet när HV-batteriet laddas? Det sker på passat GTEn.
 
Jag tror att problemet främst varit relaterat när högspänningsbatteriet inte laddar. Alltså när bilen är färdigladdad och bara står där.

Jag vet att exempelvis min bil (ID4 årsmodell 2021) fått 12 V-batteriet bytt som en garantiåtgärd (hade inte upplevt några problem). Jag tror också att VW mjukvarumässigt ändrat när 12 V-batteriet ska ladda, men vet inte säkert, eller ens om det gäller alla bilar eller bara nya.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Hannuse Hannuse skrev:
Jag tycker att det är märkligt att en bil för en miljon inte fixar att batteriet blir kallt?
Men alla mina andra fossilbilar har en liten CTEK-laddare, som går igång med motorvärmaren.
Men det är luuuuugnt.
Du behöver inte ha så förtvivlat bråttom, det kommer säljas fossilbilar i minst 10 år till, och någon ska vara den som köper den sista.

Låt andra stå för ägandet medan barnsjukdomarna kureras.
 
  • Älska
Hannuse
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att problemet främst varit relaterat när högspänningsbatteriet inte laddar. Alltså när bilen är färdigladdad och bara står där.

Jag vet att exempelvis min bil (ID4 årsmodell 2021) fått 12 V-batteriet bytt som en garantiåtgärd (hade inte upplevt några problem). Jag tror också att VW mjukvarumässigt ändrat när 12 V-batteriet ska ladda, men vet inte säkert, eller ens om det gäller alla bilar eller bara nya.
Jag glömde en 12V förbrukare på.
När jag sedan vid dagens slut kom till bilen var den stendöd, inget gick att göra, inte ens slå till "tändningen" så högspänningsbatteriet började ladda 12V.

Jag tog mig in med nödnyckeln, och puffade in lite energi från skruvdragarens 18V batteri och lite elkabel (som jag såsom elektriker alltid har omkring mig). Då gick den att starta, sen laddas 12V med 1400W från högspänningsbatteriet och blev nog rätt snabbt fulladdat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Menar ni alltså att VWs elbilar inte laddar 12V batteriet när HV-batteriet laddas? Det sker på passat GTEn.
Det kanske finns olika versioner och olika scenarion. Men jag har kollegor som plötsligt inte kunnat köra för att 12V-batteriet var urladdat. Detta även när bilen stått på laddning. Det har gällt passat GTE, Audi A6 och Audi A3 som laddhybrider.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att problemet främst varit relaterat när högspänningsbatteriet inte laddar. Alltså när bilen är färdigladdad och bara står där.

Jag vet att exempelvis min bil (ID4 årsmodell 2021) fått 12 V-batteriet bytt som en garantiåtgärd (hade inte upplevt några problem). Jag tror också att VW mjukvarumässigt ändrat när 12 V-batteriet ska ladda, men vet inte säkert, eller ens om det gäller alla bilar eller bara nya.
Det kan ju vara fixat, så det låter jag vara osagt, får du reda på det så kan du väl dela.

Min bekant med Taycanen fick iaf beskedet att han "kör för lite", eftersom 12V-batteriet endast laddas när man kör, han är inte så teknisk så han ställde inga kvalificerande frågor, det är mao lite hörsägen över vad jag säger.
 
Jag tror ju att de flesta människor har bilden av att när laddkabeln är inkopplad till bilen så laddas den (även 12 V-batteriet).

Förr brukade väl folk ofta ha laddare till batteriet som matades från samma matning som motorvärmare och kupevärmare? Jag vet i alla fall att farsan hade det på minst en av sina bilar.

Det känns som ett konstruktionsfel att 12 V-batteriet bara laddas när man kör? För bilar som körs sällan men står inkopplade långa tider blir det ju garanterat ett problem.
 
N Nerre skrev:
Jag tror ju att de flesta människor har bilden av att när laddkabeln är inkopplad till bilen så laddas den (även 12 V-batteriet).

Förr brukade väl folk ofta ha laddare till batteriet som matades från samma matning som motorvärmare och kupevärmare? Jag vet i alla fall att farsan hade det på minst en av sina bilar.

Det känns som ett konstruktionsfel att 12 V-batteriet bara laddas när man kör? För bilar som körs sällan men står inkopplade långa tider blir det ju garanterat ett problem.
Ganska Ironiskt att man (kan) får batteri torsk för man "laddat" bilen för länge😂.
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det kan ju vara fixat, så det låter jag vara osagt, får du reda på det så kan du väl dela.

Min bekant med Taycanen fick iaf beskedet att han "kör för lite", eftersom 12V-batteriet endast laddas när man kör, han är inte så teknisk så han ställde inga kvalificerande frågor, det är mao lite hörsägen över vad jag säger.
Det är helt korrekt, efter samtal med Audi.
En lösning är tydligen att ha tändningen igång, alltså bilen i driftläge, när man laddar "stora batteriet".
Känns lite sisådär att ha bilen på "tomgång", klar att använda för vem som helst som passerar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.