1 440 669 läst · 23 724 svar
1441k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Det tror jag inte. De flesta vet att WLTP-siffrorna inte är räckviddsfart på motorväg och att bilarna drar mer på vintern. Hur mycket mer är nog en överraskning för många, men långt ifrån för alla.Hannuse skrev:
Att man måste underhållsladda 12 v-batteriet vid extrem kyla gäller alla bilar. Det vet ännu fler.
Troligare för att det inte är någon överraskning. Även om förstås kvällstidningarna gärna gör stort nummer av sånt här.Hannuse skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Jag med. Och jag blir lika förvånad varje gång jag läser om någon som köpt en bil för en miljon utan att läsa på. På samma vis som jag chockas av fastighetsköpare som inte vet något om det de köpt för miljoner.P paralun skrev:
Så ja, inte alls förvånad egentligen, om jag ska vara ärlig.
Håller med om att det är bra med vintertester. Har dock inte sett något som talar för att sådana inte görs på elbilar.P paralun skrev:
Men, faktum kvarstår....jag har aldrig behövt ta speciell hänsyn till batteriet i mina tidigare bilar.Nötegårdsgubben skrev:Det tror jag inte. De flesta vet att WLTP-siffrorna inte är räckviddsfart på motorväg och att bilarna drar mer på vintern. Hur mycket mer är nog en överraskning för många, men långt ifrån för alla.
Att man måste underhållsladda 12 v-batteriet vid extrem kyla gäller alla bilar. Det vet ännu fler.
Troligare för att det inte är någon överraskning. Även om förstås kvällstidningarna gärna gör stort nummer av sånt här.
Har ju bott här i 50år, så det här är faktiskt nytt för mig.
Denna bil är bevisligen extremt känslig för låg spänning på 12V batteriet.
Jag har alltid haft bra koll på mina bilar, och detta fenomen är i alla fall nytt för mig, 30 minusgrader är inte extremt här uppe, så det lever vi med varje år.
Inte behöver jag lyfta huven på min gamla Caddy från 2012, eller på min Volvo 940, så för mig är det funktionsmässigt ett steg bakåt.
"Gumman, det verkar bli kallt, jag ska bara gå ut och sätta batteriet på laddning, så kan vi ta kaffe sedan"
Ja.....jag är bitter....
Och, ja, WLTP är oerhört vagabonderande på en elbil jämfört med en fossil, men det är bara tramsigt att inte återförsäljaren kan leverera en sanning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 632 inlägg
12V-batteriet är där för att hantera all elektronik som normalt sett finns i en bil, den delas ju fortfarande med de bilar utan eldrift.
Högspänningsbatteriet kopplas bara in när du startar bilen, eller laddar den.
Eftersom elbilen inte behöver dra runt en tung startmotor så använder man inte lika stort batteri, vilket gör att det är känsligare.
Hade jag bott där det ofta är -20-30grader kallt och jag behöver köra 20+ mil i en körning med en stor SUV så vet jag inte riktigt om en elbil är lämplig idag.
Högspänningsbatteriet kopplas bara in när du startar bilen, eller laddar den.
Eftersom elbilen inte behöver dra runt en tung startmotor så använder man inte lika stort batteri, vilket gör att det är känsligare.
Hade jag bott där det ofta är -20-30grader kallt och jag behöver köra 20+ mil i en körning med en stor SUV så vet jag inte riktigt om en elbil är lämplig idag.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Det förvånar mig om du aldrig haft problem med andra 12 V-batterier. Jag vet inte var du bor, men i riktiga köldhål är det inget ovanligt att batterier behöver underhållsladdas.
Vissa elbilar lär också dra el från 12 V-batteriet när de står still. Det blir fort förödande för detta i extrem kyla.
Håller med om att WLTP är kasst för elbilar. Den standarden säger inte det de flesta av oss vill veta. Men det tycker jag att man fort inser om man läser på lite.
Vissa elbilar lär också dra el från 12 V-batteriet när de står still. Det blir fort förödande för detta i extrem kyla.
Håller med om att WLTP är kasst för elbilar. Den standarden säger inte det de flesta av oss vill veta. Men det tycker jag att man fort inser om man läser på lite.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 022 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 022 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 022 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 022 inlägg
Är det självrisk på Audis assistans? Snacka om ”premium”.Hannuse skrev:Det enda som kom var en faktura på 1200kr, och en anmodan om att 12V batteriet måste hållas laddat om det är kallt.
Det gick inte att få liv i den på plats, vare sig med startkablar eller med bärgarens booster, gissar att batteriet var "bottenfruset".
Hur fan kan man göra en elbil som behöver ett 12V batteri?
Den har ju ett gigantiskt batteri som måste gå att använda för att erhålla 12V till de funktioner som behöver det?
Men en spänningsomvandlare kostade väl troligvis mer än ett 12V batteri?
Frågan om "varför en E-tron" kommer jag inte att behöva besvara i framtiden.
Så är det säkerligen när det gäller 12V batteriet, och någon som är betydligt mer utbildad än mig på området, har konstruerat bilen.13th Marine skrev:12V-batteriet är där för att hantera all elektronik som normalt sett finns i en bil, den delas ju fortfarande med de bilar utan eldrift.
Högspänningsbatteriet kopplas bara in när du startar bilen, eller laddar den.
Eftersom elbilen inte behöver dra runt en tung startmotor så använder man inte lika stort batteri, vilket gör att det är känsligare.
Hade jag bott där det ofta är -20-30grader kallt och jag behöver köra 20+ mil i en körning med en stor SUV så vet jag inte riktigt om en elbil är lämplig idag.
Reagerar ju bara på att det är så märkligt gjort med laddningen av det, och varför man inte kan ha en spänningsomvandlare från högspänningsbatteriet?
Men håller med dig, det är för tidigt för mig, det är helt klart.
Så det får bli annat ett tag framöver, men i alla fall ett intressant experiment, och jag gillar att ha förstahandsinformation.
Det finns ju andra bilar som löser mitt behov, så det är inget problem egentligen, det var bara lite intressant att utvärdera det helt elektriska, så nu drar jag ur "kontakten" för tillfället. 🙃
Om användaren av bilen är för korkad så ingår det inte i assistansen.S sinuslinus skrev:
För det fattar ju vem som helst att man måste lyfta på huven, och koppla in en 12V laddare mellan en polplint och jord om det är kallt ute - Jag skäms!
Sedan kan någon gärna hjälpa mig att definiera "kallt".
Är det 10 minusgrader....20....30.....
Jag hade 42 minusgrader för ett par veckor sedan.....det var faktiskt kallt på riktigt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 632 inlägg
Där är väl tyvärr ett antal ekonomer involverade i det hela med.Hannuse skrev:Så är det säkerligen när det gäller 12V batteriet, och någon som är betydligt mer utbildad än mig på området, har konstruerat bilen.
Reagerar ju bara på att det är så märkligt gjort med laddningen av det, och varför man inte kan ha en spänningsomvandlare från högspänningsbatteriet?
Men håller med dig, det är för tidigt för mig, det är helt klart.
Så det får bli annat ett tag framöver, men i alla fall ett intressant experiment, och jag gillar att ha förstahandsinformation.
Det finns ju andra bilar som löser mitt behov, så det är inget problem egentligen, det var bara lite intressant att utvärdera det helt elektriska, så nu drar jag ur "kontakten" för tillfället. 🙃
Det finns nästan garanterat en spänningsomvandlare, men den kopplas bara in när du startar bilen.
Tänker mig att du inte vill ha högspänningsbatteriet inkopplad om det verkligen inte behövs.
Sen är -30grader nog ett ganska extremt användarfall som man inte riktigt tagit hänsyn till när man gjort bilen.
Jag bor ju i en annan landsända och kan räkna antalet dagar vi har mindre än -10 på en hand (Oftast iaf).
Så här, och merparten av Europa blir ekvationen annorlunda.
Sen håller jag med @Nötegårdsgubben att med elbilen skulle man behöva mer siffror än WLTP för att effektivt kunna jämföra bilarna (110km/h i -10 och +10 hade varit intressant att se)
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 022 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 022 inlägg
Visst har jag haft det, och underhållsladdar alltid mina batterier.Nötegårdsgubben skrev:Det förvånar mig om du aldrig haft problem med andra 12 V-batterier. Jag vet inte var du bor, men i riktiga köldhål är det inget ovanligt att batterier behöver underhållsladdas.
Vissa elbilar lär också dra el från 12 V-batteriet när de står still. Det blir fort förödande för detta i extrem kyla.
Håller med om att WLTP är kasst för elbilar. Den standarden säger inte det de flesta av oss vill veta. Men det tycker jag att man fort inser om man läser på lite.
Därför har jag inga problem....eller hade.
Men att jag helt plötsligt måste göra det för att det är "kallt" tycker jag är konstigt.
Ett helt nytt och fulladdat batteri har ju bara ca 50% av sin kapacitet kvar om man kyler ner det till 30 minusgrader, det är ju fysikaliska grunder.
Men alla mina andra bilar jag har haft, har klarat av att hantera detta, det kan bli segt, men "dödar" inte bilen.
Jag tycker att det är märkligt att en bil för en miljon inte fixar att batteriet blir kallt?
Men alla mina andra fossilbilar har en liten CTEK-laddare, som går igång med motorvärmaren.
Även om den inte tillför speciellt mycket kapacitet till batteriet vid 30 minusgrader, så värmer laddströmmen säkert batteriet en aning,och det hjälper säkerligen.
Så man får väl montera en CTEK på Audin, och ha en exta sladd ansluten när det är kallt - sjukt men sant.