Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte säljaren, det vill säga @Mikael_L, som bestämmer vad som ingår i "kittet" som säljs?
Nja, jag skulle säga att det är tillverkaren då ex CETK Njord inte är godkänd om det inte är kittet med fästet. Box + fäste i två olika delar är inte godkänt.
 
R Robert-san01 skrev:
CETK Njord inte är godkänd om det inte är kittet med fästet
Kan inte säljaren komplettera det kittet med en kabel och skapa ett nytt kit?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Kan inte säljaren komplettera det kittet med en kabel och skapa ett nytt kit?
Inte om du följer Skatteverkets regler står ganska tydligt…
 
R Robert-san01 skrev:
Det står i klartext att extra laddkablar inte är godkända.

Hur får du det till att en lös kabel som inte ingår i kittet med boxen eller är installationsmaterial är Ok?

Jag har haft detta uppe med några stora installatörer och alla tolkar det som att typ 2 sladdar inte är ok.
Extra laddkablar ja. En ordinarie ingår. Det finns ju boxar med fast kabel så det är logiskt att de utan fast sådan får en kabel med avdraget. Som i mitt fall men jag låter kabeln sitta fastlåst i boxen och har en extra i bilen som jag alltså betalat fullt pris för.

Den extra är en 3x16A spiralkabel vilket är väldigt praktiskt när jag laddar på stan, Kabeln hänger i luften så den slipper bli smutsig.
 
Microkatten
A AndersS skrev:
Fundering, vi har två fastigheter som båda används frekvent, 15 mil mellan, och behöver ladda på platserna. Kommer säkert att kunna ladda 95% "hemma", dvs vid någon av fastigheterna.
Har man laddbox på båda platserna och har man kabel i bilen, vad kostar det?
Det skall vara enkelt att kunna ladda/förvärma, speciellt om vädret är dåligt. Då vi ställer elbilen både i och utanför garaget har vi därför två laddboxar hemma, en i garaget och en utanför. Med varsin kabel. Kablarna köptes i samband med installation och inkluderades då i grönt avdrag.

Tar 5 sekunder att plugga i kabeln oavsett var vi står. Vi behöver inte hålla reda på kablar heller. Perfekt. Kostnaden för en extra laddbox var ganska liten.

Bilens originalkabel ligger alltid i bilen, som ren säkerhet. Så man alltid kan ladda bilen om behov uppstår av någon anledning under körning.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
En karikatyr som visar en chockerad bilägare och en mekaniker; dyrt batteribyte för elbil; humoristisk och överdriven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Seriebild: Mekaniker erbjuder köpa batteri från "skrot" elbil, personen chockad över pris. Humoristiskt scenario.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
engs
Ja, samtidigt som driftkostnaden är lägre för de absolut flesta om man går över till el. Vad gäller bränsle, service etc.

Så är min uppskattning att risken att åka på något som gör att nästan nya bilar bara har skrotvärde efter en incident eller så, också ökat. Har ingen statistik, bara kill-gissat.

Visst händer sådant med dino-juice-bilar också men med de här udda särfallen så verkar kostnaderna med elbilar ändå vara högre.

Detta späs väl på av att man samtidigt går över till produktionsmetoder som försvårar och fördyrar reparationer (men förenklar nyproduktionen och gör den billigarare). Vilket ger billigare bilar så länge man inte har otur med något.

Färre personer kommer åka på rejäla smällar medan det stor flertalet kommer billigare undan. Torde reflekteras i att försäkringspremien blir en allt viktigare faktor för att se på totalkostnaden av bilägandet framöver.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
engs engs skrev:
Ja, samtidigt som driftkostnaden är lägre för de absolut flesta om man går över till el. Vad gäller bränsle, service etc.

Så är min uppskattning att risken att åka på något som gör att nästan nya bilar bara har skrotvärde efter en incident eller så, också ökat. Har ingen statistik, bara kill-gissat.

Visst händer sådant med dino-juice-bilar också men med de här udda särfallen så verkar kostnaderna med elbilar ändå vara högre.

Detta späs väl på av att man samtidigt går över till produktionsmetoder som försvårar och fördyrar reparationer (men förenklar nyproduktionen och gör den billigarare). Vilket ger billigare bilar så länge man inte har otur med något.

Färre personer kommer åka på rejäla smällar medan det stor flertalet kommer billigare undan. Torde reflekteras i att försäkringspremien blir en allt viktigare faktor för att se på totalkostnaden av bilägandet framöver.
Ren spekulation som jag tror är bitvis felaktig.

Färre men risk för dyrare reparationer är väl en korrekt bedömning.
Byta ut en förbränningsmotor eller växellåda är mer omfattande än att byta batteri även om batteriet i sig är dyrare än en helt ny dieselmotor. Undrar hur ofta dieselmotorer byts jämfört med batterier på mogna modeller som Model Y.

Det med reparationerna av gigacast är en skrämselrubrik. Jag har iallafall inte sett någon undersökning med substans som tyder på det ena eller det andra gällande reparation av större delar jämfört med att byta ut delarna. Sen har det egentligen inget direkt med elbilar vs fossilbilar att göra.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ren spekulation som jag tror är bitvis felaktig.

Färre men risk för dyrare reparationer är väl en korrekt bedömning.
Byta ut en förbränningsmotor eller växellåda är mer omfattande än att byta batteri även om batteriet i sig är dyrare än en helt ny dieselmotor. Undrar hur ofta dieselmotorer byts jämfört med batterier på mogna modeller som Model Y.

Det med reparationerna av gigacast är en skrämselrubrik. Jag har iallafall inte sett någon undersökning med substans som tyder på det ena eller det andra gällande reparation av större delar jämfört med att byta ut delarna. Sen har det egentligen inget direkt med elbilar vs fossilbilar att göra.
jag tror det är individuellt. Men gigacasts, högfasthetsstål, limmade plåt/komposit/aluminium etc kombinerat med försämrat rostskydd tror jag gör att vissa reparationer blir svårare. Samtidigt tror jag att komplexiteten gör att få kommer hålla liv i exempelvis en tesla model y när den börjar bli uppåt 15 år gammal...

Men jag delar Engs syn att försäkringspremie och reparerbarhet blir viktigare när produkten optimeras för billig produktion om man inte samtidigt jobbar med reparations och underhållsmetoder...
 
JanneJanne123
Själv är jag mer orolig för mjukvaran än hårdvaran i dessa teknikens under till bilar. Risken är alltid stor att tillverkaren inte längre vill vidareutveckla appen som bilen kräver, eller den molntjänst hos tillverkaren som används för att räkna ut rutter.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Unikt namn
Det blir på sikt som med mobiler.

Tidig vår när 2024års <bil> släpps så OTA-patchar man in att 2021års modell får 40% batterikapacitet och 25% prestanda.

Lagom till sensommaren så "hittar man buggen", och kan återställa 2021års modell till sin vanliga prestanda.

Sen börjar karusellen om år 2025...
/Foliehatt på.
 
Redigerat:
  • Haha
djac
  • Laddar…
JanneJanne123
Ja lika kul det är att man gradvis kan få nya funktioner via mjukvara till sin bil, lika tråkigt det bli när man börjar plocka bort funktioner. Tesla har väl redan gjort det ett par gånger, men den mest omtalade är väl när man valde att inaktivera folks parkeringssensorer utan att ha ett alternativ.
 
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja lika kul det är att man gradvis kan få nya funktioner via mjukvara till sin bil, lika tråkigt det bli när man börjar plocka bort funktioner. Tesla har väl redan gjort det ett par gånger, men den mest omtalade är väl när man valde att inaktivera folks parkeringssensorer utan att ha ett alternativ.
Dessa fungerar fortfarande men radarn har de väl stängt av, för de som hade sådan.
 
Så länge man får uppdateringar de första 3-4 åren får man vara nöjd gällande bilens funktioner för en ny bilmodell. Sedan kanske lite andra appar hålls vid "liv, ungefär som en mobil i bästa fall.
Att ta bort är bara dumheter eller visar på att de är så dåligt utvecklade att det inte kan åtgärdas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.