Fairlane
N Nerre skrev:
Du missförstår mig. Eftersom elbilen inte har en startmotor som ska dras runt så är frågan varför elektroniken verkligen måste ha 12 V för att fungera. Om elektroniken klarar neråt 8-9 V så skulle problemen bli mycket färre.

Titta på normala batteridrivna grejer som miniräknare, radio och såna grejer. Nya torrbatterier ligger väl lite över 1,5 V men prylarna funkar normalt med cellspänning ner mot 1,2 V (och om de är gjorda för laddningsbara batterier kan de gå ännu lägre, för gamla NiCd hade väl 1,2 V som nominell spänning).
Då förstår jag hur du menar. Ja en ökad tolerans hade nog varit bra oavsett motortyp. Det är tyvärr inte helt ovanligt att man får en massa konstiga "fel" på även bensinbilar om batteriet är svagt. Även om det går att starta så kan man få felkoder för ABS ur funktion, rattlås ur funktion etc, felkoder som försvinner med ett nytt eller laddat batteri.
 
N Nerre skrev:
Min lösning involverar ju inte ens högspänningsbatteriet? Den handlade om att 12 V-batteriet laddas när laddkabeln är inkopplad till bilen. Två parallella system alltså.
Fortfarande extra HW för något som väldigt få behöver.
 
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Fortfarande extra HW för något som väldigt få behöver.
Nej.
Det finns ju redan en DC/DC 12V batteriladdare i alla elbilar.
Det är bara ändring i mjukvaran som behövs (eller skriva den rätt från början).

Möjligen skulle man vilja sätta en mätning på vilken spänning 12V ligger på, så man t.ex. kan sätta igång och ladda lite när den börjat sjunka. Det är verkligen ingen dyr hårdvara, men den ska ju byggas in på kretskortet från början då.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Det finns ju redan en DC/DC 12V batteriladdare i alla elbilar.
Det är bara ändring i mjukvaran som behövs (eller skriva den rätt från början).

Möjligen skulle man vilja sätta en mätning på vilken spänning 12V ligger på, så man t.ex. kan sätta igång och ladda lite när den börjat sjunka. Det är verkligen ingen dyr hårdvara, men den ska ju byggas in på kretskortet från början då.
Jo, om du läser vad Nerre invänder mot 😉
 
Mikael_L
Javisst.

Men DC/DC-laddaren i bilen kan hela tiden användas till att ladda/underhållsladda 12V batteriet.
Det är en programmeringsgrej för biltillverkaren om hur de vill att det ska funka.
Om det endast ska laddas då hela bilen laddas, om 12V ska underhållsladdas jämt, om det ska underhållsladdas en liten skvätt t.ex. varannan dag, vilken lägsta nivå på högspänningsbatteriet för att stänga av funktionen etc etc.

Det är ju också möjligt att låta bilägaren välja bland olika options.

Vad jag menar är att det inte behövs någon ny hårdvara, men att kunna mäta 12V spänningen kan ju vara bra, dock misstänker jag att det redan finns en sådan mätning i alla/'de flesta' EV.

Så att man inte gjort någon möjlighet att underhålla 12V batteriet, det tycker jag faktiskt är en bugg.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Du missförstår mig. Eftersom elbilen inte har en startmotor som ska dras runt så är frågan varför elektroniken verkligen måste ha 12 V för att fungera.
Inser du att du säger emot vad du skrev tidigare nu? Det är sant som du skriver nu att elbilen kan starta med mindre energi i batteriet än en bensinbil. Tvärt emot vad du skrev i inlägg #20 487 alltså.
N Nerre skrev:
Om elektroniken klarar neråt 8-9 V så skulle problemen bli mycket färre.
Vad baserar du det antagandet på? Om buggig elektronik har dragit ner batteriet till 8-9 V på ett par veckor så tar det bara ytterligare några timmar innan det är nere på 3V. Och hur vet du att den inte kan starta med 9V i batteriet?
 
A Avemo skrev:
Inser du att du säger emot vad du skrev tidigare nu? Det är sant som du skriver nu att elbilen kan starta med mindre energi i batteriet än en bensinbil. Tvärt emot vad du skrev i inlägg #20 487 alltså.
Jag tror du misstolkar det jag skrev. Att batteriet i en bränslebil inte orkar dra runt startmotorn beror inte på att batteriet är nere på 8-9 V spänning, det beror på att den inre resistansen i batteriet ger stort spänningsfall vid högt strömuttag.

Dessa problem har inte elbilen, alltså är det konstigt att elbilen inte är okänsligare för dåligt batteri.

Eftersom elbilen laddar 12 V-batteriet när den körs så uppstår ju problemet med bilar som körs sällan. Om elbilen skulle kunna starta med lägre nivå i batteriet skulle bilen kunna stå längre mellan körtillfällena utan att få problem. (Det förutsätter iofs att batteriet vid körning laddas fullt, och det är kanske inte så säkert.)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Javisst.

Men DC/DC-laddaren i bilen kan hela tiden användas till att ladda/underhållsladda 12V batteriet.
Det är en programmeringsgrej för biltillverkaren om hur de vill att det ska funka.
Om det endast ska laddas då hela bilen laddas, om 12V ska underhållsladdas jämt, om det ska underhållsladdas en liten skvätt t.ex. varannan dag, vilken lägsta nivå på högspänningsbatteriet för att stänga av funktionen etc etc.

Det är ju också möjligt att låta bilägaren välja bland olika options.

Vad jag menar är att det inte behövs någon ny hårdvara, men att kunna mäta 12V spänningen kan ju vara bra, dock misstänker jag att det redan finns en sådan mätning i alla/'de flesta' EV.

Så att man inte gjort någon möjlighet att underhålla 12V batteriet, det tycker jag faktiskt är en bugg.
Som jag skrivit, det är nog ett så ovanligt användarfall att man inte tagit hänsyn till det.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har deltagit i många utvecklingsprojekt (ej bilar) från små till väldigt stora. Vi brukar skämta om att projektet var klart innan produkten var klar. Det är nog samma inom alla produktområden att man är begränsad av tidplanen och budgeten i första hand och inte av vad som är tekniskt möjligt. Har man en lönsam verksamhet så rättar man till de största bristerna med senare versioner. Sånt som går att lösa helt i programvara är ju enkelt att bjuda kunderna på.

Angående det lilla 12V-batteriet i batteribilar så gissar jag att det drabbas av samma problem som bränslebilars batterier drabbas av vid korta körningar. Kör man bara korta sträckor så hinner batteriet inte laddas fullt. Vid ofta återkommande korta körningar så försämras laddningstillståndet och till slut kan inte batteriet förse förbrukarna med önskad effekt vid tillräckligt hög spänning.

Att inte ladda det lilla batteriet från det stora automatiskt vid behov är en uppenbar miss som borde rättas till även i redan levererade bilar. En tillverkare som inte åtgärdar såna missar kan man gärna undvika tycker jag.

Angående problem med dålig generator som nämndes tidigare så har många bilfabrikat haft problem med ökande kontaktresistans i kablar mellan generator och batteri. Crimp-förband tappar ibland presskraften och den tidigare gastäta förbindningen börjar att gradvis oxidera vilket ökar kontaktresistansen. Till slut är spänningsfallet så stort att batteriet laddas dåligt. Om felet inte åtgärdas i tid så havererar batteriet. Detta fel har många drabbats av. När jag såg bilder på rostiga/oxiderade jordförbindningar på en Tesla blev det för mig tydligt att detta kan bli ett jätteproblem med åldrande batteribilar om det felet blir vanligt förekommande och inte upptäcks i tid. Sådant borde kontrolleras vid service.
 
N Nerre skrev:
Jag tror du misstolkar det jag skrev. Att batteriet i en bränslebil inte orkar dra runt startmotorn beror inte på att batteriet är nere på 8-9 V spänning, det beror på att den inre resistansen i batteriet ger stort spänningsfall vid högt strömuttag.
Jag tror att du misstolkar vad jag skrev. Låg polspänning och hög inre resistans är i det här fallet symtom på samma problem. Att batteriet är urladdat. Om elektroniken är buggig och har laddat ur batteriet till 98% på ett par veckor. Hur mycket längre tid tror du det tar att ladda ur det till 100%?

N Nerre skrev:
Dessa problem har inte elbilen, alltså är det konstigt att elbilen inte är okänsligare för dåligt batteri.
Vilken spänning krävs? Har du erfarenhet? Hur vet du att den inte kan starta om det är 9 V i batteriet? Jag är helt ense med dig om att det borde räcka med mycket mindre energi i 12 V-batteriet för att starta en elbil än en bränslebil. Men vad får dig att tro att det inte är så? Du fortsätter ju att antyda att elbilen skulle vara känsligare för ett urladdat batteri än en bränslebil.
 
A Avemo skrev:
Jag tror att du misstolkar vad jag skrev. Låg polspänning och hög inre resistans är i det här fallet symtom på samma problem. Att batteriet är urladdat. Om elektroniken är buggig och har laddat ur batteriet till 98% på ett par veckor. Hur mycket längre tid tror du det tar att ladda ur det till 100%?
Men vem har pratat om buggig elektronik? Inte jag. Det som är buggen är väl att batteriet inte underhållsladdas när bilen står parkerad, även om laddkabeln är inkopplad. Hur det kommer sig att batteriet laddas ur har i alla fall jag inte spekulerat i.

Jag har heller inte pratat om några tidsgränser. Jag vet inte vid vilken spänning elbilarna slutar fungera, jag tror knappast att de som slutar fungera efter ett par veckor utan att ha körts är nere på 8-9 V. De är kanske nere på 10-11 V. Och därför menar jag att om bilen klarade sig ner till 8-9 V så skulle den då inte heller ha problem vid 10-11 V som de verkar ha idag.

Biltillverkaren borde ju ha en bild av hur ofta och mycket batteriet behöver laddas. Att de då inte verkar tagit hänsyn till att bilar ibland inte körs på ett par veckor verkar ju konstigt.
A Avemo skrev:
Jag är helt ense med dig om att det borde räcka med mycket mindre energi i 12 V-batteriet för att starta en elbil än en bränslebil. Men vad får dig att tro att det inte är så? Du fortsätter ju att antyda att elbilen skulle vara känsligare för ett urladdat batteri än en bränslebil.
Den är säkert lika känslig, det jag ifrågasätter är varför den skulle behöva vara det. I en bränslebil är det svårt att lösa startmotorn på annat sätt, men vad är det som behöver så mycket kräm i en elbil?

De gånger mina gamla bilar haft problem på vintern så har batteriet utan problem kunna driva belysning, instrumentpanel, radio etc. Men så fort man vrider om nyckeln till starta så slocknar allt på grund av spänningsfallet. Eftersom elbilen inte har nån startmotor borde den ju klara detta läge utan problem. Men det verkar ju som den inte gör det.
 
N Nerre skrev:
Men vem har pratat om buggig elektronik? Inte jag. Det som är buggen är väl att batteriet inte underhållsladdas när bilen står parkerad, även om laddkabeln är inkopplad. Hur det kommer sig att batteriet laddas ur har i alla fall jag inte spekulerat i.
Du och jag har båda pratat om buggig elektronik. Du gjorde det senast i det här citerade stycket. Det kan ju alltid diskuteras om buggen är att batteriet laddas ur, att det inte underhållsladdas eller båda. Men en bugg är det definitivt att bilen inte fungerar när man vill använda den efter en tids parkering.

N Nerre skrev:
De gånger mina gamla bilar haft problem på vintern så har batteriet utan problem kunna driva belysning, instrumentpanel, radio etc. Men så fort man vrider om nyckeln till starta så slocknar allt på grund av spänningsfallet.
Precis samma för mig. Men det verkar tillkomma fler problem med nya bilar. Jag pratar om scenariot att en bil efter ett par veckor på Arlandas parkering är så tom i 12V-batteriet att det inte ens räcker för att låsa upp dörrarna med fjärrkontrollen. Detta i en ett eller två år gammal Audi.
 
Logad Logad skrev:
Funktionen efterfrågas inte för att vanligt folk vet inte om detta.

Min bil laddar 12V när jag kör eller pluggar i den. Om den laddar från HV oinpluggad har jag inte sett men bilen har en grön lysdiod i loggan på fronten som lyser när 12V laddas.
Idag skulle jag ut på ett ärende. Nu såg jag att lysdioden lös trots att bilen inte var inpluggad så nu är det bekräftat att min Kona underhåller 12V från HV.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Idag skulle jag ut på ett ärende. Nu såg jag att lysdioden lös trots att bilen inte var inpluggad så nu är det bekräftat att min Kona underhåller 12V från HV.
Den laddar var 4-6 timme ungefär.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.