Hur små ska bilarna vara tycker du 🤣
 
  • Haha
JanneJanne123
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Hur små ska bilarna vara tycker du 🤣
Man i liten blå bil med öppen dörr, stor bil bakom, stadsmiljö, trottoar, övergångsställe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
G
G Greger_08 skrev:
[länk]

Bara hoppas dom får igenom det i Sverige också snart 😎 och att dom höjer för dom som "förstör miljön" 😂.

Skulle säkert leda till lite mindre bilar vilket är bra för då kommer jag snabbare fram..
Tycker jag inte. Lika trångt, vägdamm, lbuller (inte från motorn men övrigt) osv. Norge och klimat... tar de inte upp fossil olja och gas?
 
G Greger_08 skrev:
[bild]
Clarksons favoritbil innan den rullades utför klipporna, åtminstone kunde han tänka sig göra det.
 
G OMathson skrev:
Tycker jag inte. Lika trångt, vägdamm, lbuller (inte från motorn men övrigt) osv. Norge och klimat... tar de inte upp fossil olja och gas?
Vad är trängselskatt, har inte sett det😉
 
.

N Nerre skrev:
Eftersom elbilen inte har en startmotor som ska dras runt så är frågan varför elektroniken verkligen måste ha 12 V för att fungera. Om elektroniken klarar neråt 8-9 V så skulle problemen bli mycket färre.
Elektroniken behöver inte 12V för att fungera. T.ex. skulle det vara omöjligt att starta en bil då alla styrdon skulle dö direkt varje gång man aktiverar startmotorn. :)
Även om det är en elbil gäller såklart att bilen skall vara säker och därmed måste t.ex. krockkuddesystemet fungera även om DC/DC-omvandlaren pajar under färd i 200 km/h på Autobahn och systemspänningen snabbt sjunker betydligt under 12 V.
Beroende på klass (hur viktig funktionen är) ska styrdonen klara olika låga spänningar under olika tid. Notera att ända ner till 3 volt är definierat! Startprofil för elektrisk spänning över tid, ISO-standarddiagram, värden för 12 V-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag pratade om elektroniken i elbilarna alltså. Det verkar ju vara den som lägger av om batteriet har för låg spänning. Och jag menar alltså att det borde gå att göra elektroniken i elbilarna mindre känslig för dåligt batteri.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag pratade om elektroniken i elbilarna alltså. Det verkar ju vara den som lägger av om batteriet har för låg spänning. Och jag menar alltså att det borde gå att göra elektroniken i elbilarna mindre känslig för dåligt batteri.
Precis. Den lägger alltså inte av vid 12V. Det är samma krav på en elbil som en bensinbil att (viktiga) saker ska fungera vid olika spänningar, toppar, dippar osv.
 
N Nerre skrev:
Och jag menar alltså att det borde gå att göra elektroniken i elbilarna mindre känslig för dåligt batteri.
Mindre känslig för dåligt batteri än startmoton i en bensinbil absolut. Mindre känslig för dåligt batteri än elektroniken i en bensinbil nej.
 
Det är troligen inget problem att konstruera diverse elektronik i logiken på lågspänningssidan för att fungera ner till 3-5V. Troligen är begränsningen främst given av vilken typ av batteri för "12V" som är valt. Ett "vanligt" 12V-batteri börjar må dåligt redan under ca 12,5V. Har konstruktionen den typen av batteri så är det lämpligt att stänga av hela lasten innan batteriets spänning sjunker under en given nivå som man väljer någonstans runt 12V. Om det valda batteriet har laddats ur till långt under den rekommenderade undre spänningsnivån så är batteriet i praktiken slut och ska bytas ut mot ett nytt snarast.

Tesla använde blybatterier med en uppskattad livslängd på 2 år fram till 2021 då dom bytte i ett par modeller till Li-Ion för 12V-batteriet. Informationen om Tesla som jag hittade är från 2021 så jag vet inte om dom har bytt i samtliga modeller därefter men det skulle jag gissa.
 
S
martin43 martin43 skrev:
.


Elektroniken behöver inte 12V för att fungera. T.ex. skulle det vara omöjligt att starta en bil då alla styrdon skulle dö direkt varje gång man aktiverar startmotorn. :)
Även om det är en elbil gäller såklart att bilen skall vara säker och därmed måste t.ex. krockkuddesystemet fungera även om DC/DC-omvandlaren pajar under färd i 200 km/h på Autobahn och systemspänningen snabbt sjunker betydligt under 12 V.
Beroende på klass (hur viktig funktionen är) ska styrdonen klara olika låga spänningar under olika tid. Notera att ända ner till 3 volt är definierat![bild]
Observera att vid 3V är det functional status b/c som gäller.... Dvs inte full funktion utan påverkan är ok.
 
Såg denna på Twitter idag 300kw vid 60% :O
 
  • Digital instrumentpanel i bil, visar hastighet, laddning och räckvidd för elbil, plus fordonskontroller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
S
T Trevlig skrev:
Såg denna på Twitter idag 300kw vid 60% :O

Vad är det för bil?
 
S sinuslinus skrev:
Vad är det för bil?
någon porsche
 
S
T Trevlig skrev:
någon porsche
Porsche toppar väl på 270 kW.
Det är inte en Xpeng?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.