1 507 824 läst · 24 707 svar
1508k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Tycker jag inte. Lika trångt, vägdamm, lbuller (inte från motorn men övrigt) osv. Norge och klimat... tar de inte upp fossil olja och gas?G Greger_08 skrev:
.
Även om det är en elbil gäller såklart att bilen skall vara säker och därmed måste t.ex. krockkuddesystemet fungera även om DC/DC-omvandlaren pajar under färd i 200 km/h på Autobahn och systemspänningen snabbt sjunker betydligt under 12 V.
Beroende på klass (hur viktig funktionen är) ska styrdonen klara olika låga spänningar under olika tid. Notera att ända ner till 3 volt är definierat!
Elektroniken behöver inte 12V för att fungera. T.ex. skulle det vara omöjligt att starta en bil då alla styrdon skulle dö direkt varje gång man aktiverar startmotorn.N Nerre skrev:
Även om det är en elbil gäller såklart att bilen skall vara säker och därmed måste t.ex. krockkuddesystemet fungera även om DC/DC-omvandlaren pajar under färd i 200 km/h på Autobahn och systemspänningen snabbt sjunker betydligt under 12 V.
Beroende på klass (hur viktig funktionen är) ska styrdonen klara olika låga spänningar under olika tid. Notera att ända ner till 3 volt är definierat!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag pratade om elektroniken i elbilarna alltså. Det verkar ju vara den som lägger av om batteriet har för låg spänning. Och jag menar alltså att det borde gå att göra elektroniken i elbilarna mindre känslig för dåligt batteri.
Precis. Den lägger alltså inte av vid 12V. Det är samma krav på en elbil som en bensinbil att (viktiga) saker ska fungera vid olika spänningar, toppar, dippar osv.N Nerre skrev:
Det är troligen inget problem att konstruera diverse elektronik i logiken på lågspänningssidan för att fungera ner till 3-5V. Troligen är begränsningen främst given av vilken typ av batteri för "12V" som är valt. Ett "vanligt" 12V-batteri börjar må dåligt redan under ca 12,5V. Har konstruktionen den typen av batteri så är det lämpligt att stänga av hela lasten innan batteriets spänning sjunker under en given nivå som man väljer någonstans runt 12V. Om det valda batteriet har laddats ur till långt under den rekommenderade undre spänningsnivån så är batteriet i praktiken slut och ska bytas ut mot ett nytt snarast.
Tesla använde blybatterier med en uppskattad livslängd på 2 år fram till 2021 då dom bytte i ett par modeller till Li-Ion för 12V-batteriet. Informationen om Tesla som jag hittade är från 2021 så jag vet inte om dom har bytt i samtliga modeller därefter men det skulle jag gissa.
Tesla använde blybatterier med en uppskattad livslängd på 2 år fram till 2021 då dom bytte i ett par modeller till Li-Ion för 12V-batteriet. Informationen om Tesla som jag hittade är från 2021 så jag vet inte om dom har bytt i samtliga modeller därefter men det skulle jag gissa.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 313 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 313 inlägg
Observera att vid 3V är det functional status b/c som gäller.... Dvs inte full funktion utan påverkan är ok.martin43 skrev:.
Elektroniken behöver inte 12V för att fungera. T.ex. skulle det vara omöjligt att starta en bil då alla styrdon skulle dö direkt varje gång man aktiverar startmotorn.
Även om det är en elbil gäller såklart att bilen skall vara säker och därmed måste t.ex. krockkuddesystemet fungera även om DC/DC-omvandlaren pajar under färd i 200 km/h på Autobahn och systemspänningen snabbt sjunker betydligt under 12 V.
Beroende på klass (hur viktig funktionen är) ska styrdonen klara olika låga spänningar under olika tid. Notera att ända ner till 3 volt är definierat![bild]