1 508 760 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Det är därför man underhållsladdar det 2-3 ggr under vintersäsongen då man också kör bränslevärmaren.T TommyC skrev:Det är gammal kunskap. På diverse mekarforum för bilar finns det massor av information (och även missuppfattningar) om blybatterier. Den bästa informationen brukar finnas hos batteritillverkare. Blybatterier är generellt ganska dåliga. De håller i bästa fall bara för runt 500 cykler. De har självurladdning. Bilar drar lite ström även när de är helt avstängda. En enda djupurladdning kan räcka för att förstöra eller kraftigt försänmra ett blybatteri.
Brukar hålla i 7-8 år, inga problem att starta men "bilen" tycker att nivån är för låg för att förvärma med bränslevärmaren efter ett tag.
Men nu gör du samma sak igen. Det vore rimligt att anta att ett batteri som är bra nog att driva det mesta utom startmotorn i en bensinbil inte skulle ställa till problem alls i en elbil. Och omvänt att ett batteri som inte klarar att väcka en elbil från sin dvala saknar förutsättningar att starta en bensinbil. Därom är vi ju helt överens. Så vad får dig att gång på gång hävda att det inte är färre problem med 12V-batteriet i en elbil?N Nerre skrev:
Är nog de med stort bilintresse som skriver om elbilar och oftast kör elbil i tråden. Jag tillhör de på frågan om tillbehör först säger dragkrok och stänkskydd, men visst har jag visst intresse av funktioner.JanneJanne123 skrev:
Acceleration är i princip ointressant om det tar 8 eller 10 sekunder, men den ska orka hästsläp utan att behöva ladda efter 25-30 mil. Och en kombi så hunden (stor) får plats med fyra personer och helst runt 600".😎
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Får man bara köra skyltad hastighet så får man ju försöka glädjas av accelerationen dit. 🤓JanneJanne123 skrev:
Accelerationen är bra när man ska om mopedbilar, epor och söndagsåkare och vägen är slingrig. Vår D2a lämnar en del att önska där 😂
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 929 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 929 inlägg
Bara för att förtydliga skrev jag mitt inlägg med en viss ironi, men samtidigt tycker jag att den här hysterin med 0-100 som det har blivit just kring elbilar är lite löjlig. Det är kul att tekniken möjliggör det, men det är ju en feature man faktiskt kan klara sig utan. Ha kul är dock inte att underskatta, men som familjefar slutar oftast plattan i mattan med gråtande illamående barn.richardtenggren skrev:
Jag är mer intresserad av 100-200, kör banracing endel på sommaren och tycker att motorstarka bilar är kul, speciellt el då det inte "kostar" mer att ha mkt effekt i en elbil.Johannes Carlsson skrev:
Skulle aldrig betala 600k för 220hk,
Du tillhör en liten minoritet, även jag fuskade i ungdomen med bilsport och som du skriver ska det göras på bana eller avlyst väg. De som tävlar i acceleration på allmän väg vill nog påvisa något annat...... 😉E erikjakan skrev:
Fast alla killar gilar bilar med drag i, hur mycket man än försöker lura sig själv 😉A AndersS skrev: