1 508 793 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det finns massor av inlägg i tråden som jag inte läst. Jag kan tänka mig att detsamma gäller många inklusive dig. Men jag noterar att du aldrig presenterat en enda länk till något belägg för att problemet är större på elbilar. Inte ens en länk till en anekdot ur tråden.N Nerre skrev:
Det är kanske där du har problemetN Nerre skrev:
Dom gjorde ju test nu på den och kom 58,7 mil.U Ursidae skrev:
https://newsroom.porsche.com/en/2024/products/porsche-taycan-development-drive-range-35170.html
Och när alla förbränningsbilar är borttvingade och alla kör elbil, hur blir det med vägskatten då?J JohanLun skrev:Jag är absolut för att inte fördyra att ha en gammal bil.
Men om man kör flera tusen mil per år så gör man av med så mycket i "driftskostnad" att man troligen kan räkna hem en elbil. Iallafall en billig sådan. Så egentligen är det hjälp till självhjälp att försöka få över dessa till elektrifiering.
Det man kan göra är att lägga en hög fordonsskatt på ALLA förbränningsfordon som tex är mellan 0-5 år gamla, lägga en kilometer-CO2-baserad skatt på alla som är äldre än 5 år. De som har råd att köpa ny bil får betala hög skatt oavsett miltal, övriga kan köra få mil billigt men med ökande miltal blir den bilen dyrare.
Elbilar skulle man kunna göra lättnader att köra, tex tullar osv. Men att ge bidrag för att köpa en ny bil är fel. Många elbilar försvinner utomlands när de säljs begagnade. Förvisso är vår atmosfär inte nationell så visst vinner vi på att andra länder kör mer elbil. Men det är orimligt att vi ska stå för elektrifiering i andra länder med våra skattemedel. Igen. Här är bättre med piska än morot sett till bidrag. Moroten kommer av att det är billigare köra elbil. Inte köpa den.
Förbränningsbilar kan konverteras till biobränslen och gasdrift men det är tydligen inte ett alternativ.
Hur blir det med elpriserna när det idiotprojektet grönt stål är igång. Det finns risk att elen kommer att bli jäkligt dyr när drygt 5 miljoner elbilar ska in i kalkylen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 269 inlägg
Nu är du där med biobränsle igen.G Guzzen1 skrev:Och när alla förbränningsbilar är borttvingade och alla kör elbil, hur blir det med vägskatten då?
Förbränningsbilar kan konverteras till biobränslen och gasdrift men det är tydligen inte ett alternativ.
Hur blir det med elpriserna när det idiotprojektet grönt stål är igång. Det finns risk att elen kommer att bli jäkligt dyr när drygt 5 miljoner elbilar ska in i kalkylen.
Alla uträkningar jag sett visar på att det inte ens i glesbefolkade Sverige går att ersätta allt fossilt bränsle med biobränsle.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 930 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 930 inlägg
Det är ingen som har lovat att det kommer vara kostnadsneutralt att rädda klimatet, men självklart vore det bra om det blir så billigt som möjligt.G Guzzen1 skrev:Och när alla förbränningsbilar är borttvingade och alla kör elbil, hur blir det med vägskatten då?
Förbränningsbilar kan konverteras till biobränslen och gasdrift men det är tydligen inte ett alternativ.
Hur blir det med elpriserna när det idiotprojektet grönt stål är igång. Det finns risk att elen kommer att bli jäkligt dyr när drygt 5 miljoner elbilar ska in i kalkylen.
Idag: skatten på bensin och diesel består ju av två delar, dels energiskatt och dels koldioxidskatt.G Guzzen1 skrev:Och när alla förbränningsbilar är borttvingade och alla kör elbil, hur blir det med vägskatten då?
Förbränningsbilar kan konverteras till biobränslen och gasdrift men det är tydligen inte ett alternativ.
Hur blir det med elpriserna när det idiotprojektet grönt stål är igång. Det finns risk att elen kommer att bli jäkligt dyr när drygt 5 miljoner elbilar ska in i kalkylen.
Koldioxidskatt kan ju självklart inte läggas på ett koldixidfritt energislag som el (vid förbrukningen, inte alltid vid tillverkningen).
Kvarstår energiskatt.
En snål dieselbil (0,5l/mil) kostar under kronan i energiskatt. Många elbilar ligger i snitt runt 2KWh per mil och betalar då samma eller något mer i energiskatt per mil.
Så skatten är redan rimlig på elbilar.
Sen om du tycker att transportera sig med fordon(då alla fordon) skall beskattas (km skatt) så är det en annan fråga.
Byggveteran
· 2 402 inlägg
Sen går ju vägskatten inte bara till vägar.G Guzzen1 skrev:Och när alla förbränningsbilar är borttvingade och alla kör elbil, hur blir det med vägskatten då?
Förbränningsbilar kan konverteras till biobränslen och gasdrift men det är tydligen inte ett alternativ.
Hur blir det med elpriserna när det idiotprojektet grönt stål är igång. Det finns risk att elen kommer att bli jäkligt dyr när drygt 5 miljoner elbilar ska in i kalkylen.
Så då får man kanske hitta andra lösningar, allt kan inte lösas med mer pengar.
Ibland räcker mindre om det används rätt
Blybatterier blir inte förstörda av en djupurladdning. Kapaciteten försämras men har det bara skett en eller ett fåtal gånger går drt atg rädda mycket av kapaciteten.T TommyC skrev:Det är gammal kunskap. På diverse mekarforum för bilar finns det massor av information (och även missuppfattningar) om blybatterier. Den bästa informationen brukar finnas hos batteritillverkare. Blybatterier är generellt ganska dåliga. De håller i bästa fall bara för runt 500 cykler. De har självurladdning. Bilar drar lite ström även när de är helt avstängda. En enda djupurladdning kan räcka för att förstöra eller kraftigt försämra ett blybatteri.
Ett blybatteri håller bra mycket längre än 500 cykler. Jag har jobbat i truckbranschen och där laddar man oftast varje dag ( eltruck) varje dag året runt. Sköttes batterierna på rätt sätt höll dom 5-7 år, alltså bra mycket mer än 500 cykler.
Ett Lion batteri däremot stendör efter bara en djupurkaddning.
Håller med dig helt, men många Li- batterier har inbyggt skydd mot djupurladdning så de klarar sig bra.G Guzzen1 skrev:Blybatterier blir inte förstörda av en djupurladdning. Kapaciteten försämras men har det bara skett en eller ett fåtal gånger går drt atg rädda mycket av kapaciteten.
Ett blybatteri håller bra mycket längre än 500 cykler. Jag har jobbat i truckbranschen och där laddar man oftast varje dag ( eltruck) varje dag året runt. Sköttes batterierna på rätt sätt höll dom 5-7 år, alltså bra mycket mer än 500 cykler.
Ett Lion batteri däremot stendör efter bara en djupurkaddning.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 227 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 227 inlägg
Jo, om de stoppar i batteri på 150 kWh och kommer 60 mil eller om det är på 75 kWh.T Trevlig skrev:
Om de kommit på ett sätt att bygga energieffektiva bilar så borde det spilla neråt på de billigare bilarna i koncernen.
Jo rätt där men min poäng var att jämföra vad som händer under lika förutsättningar. Det går att sätta på skydd för djupurladdning på ett blydito också. På Lionbatterier är det mer eller mindre en nödvändighet.lilytwig skrev: