1 504 151 läst · 24 707 svar
1504k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 644 inlägg
Är energiförlusterna så stora på avgasbilar? Jag trodde de låg på 70 resp. 50 % för bensin och diesel. Och är det relevant?Mikael_L skrev:
Energiskatten är 3:44/liter för bensin och 1:58/liter för diesel. Så två kronor resp. 79 öre per mil på hyfsat energisnåla bilar. Mot elbilens 78 öre. Räknat på 0,6 och 0,5 l resp 2 kWh/mil.
Så tja, som vanligt är det bensinbilen som kommer ut dåligt på driften (dieseln straffas ju istället via fordonsskatten av någon anledning, förmodligen för att gynna den tunga trafiken).
Men som sagt, vad är poängen med att räkna per kWh?
För egen del är jag för övrigt mot all energiskatt då den motverkar effektivisering. Vill man hindra koldioxidutsläpp finns bättre alternativ.
En liter bensin innehåller 9,05 kWh energi, motsvarande för diesel är 9,96 kWhNötegårdsgubben skrev:
Så skatten per kWh för bensin blir 38öre/kWh och diesel 16öre/kWh.
Och elen energibeskattas med 39 öre/kWh.
Så det är dock nästan jämt skägg med bensinskatten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 644 inlägg
Ja, jag läste mig till det också, men vad är poängen med att räkna på input och inte output i energibeskattningen (om man nu tvunget ska ha sådan)?
Energiförlusterna ger ju rimligen ingen beskattningsbar nytta.
Energiförlusterna ger ju rimligen ingen beskattningsbar nytta.
Jag fick för mig att det här är en spin-off från min tanke att elen till bilen under dagen ofta kostar mindre än kaffet jag har med mig under dagen.Nötegårdsgubben skrev:
Så det fanns ju ingen anledning att ens fundera över någon verkningsgrad någonstans öht.
Men däremot ett konstaterande att skatterna sabbade min kalkyl, då det bara baserades på Nordpool-pris.
Men visst, att blanda in att energiskatten på bensin är något lägre var ju en onödig eftersläng från min sida, bara för att få folk att inte glömma att elen ÄR hårt beskattad, ja t.o.m högre än bensin
Det hade ju inget att göra med det jag i övrigt skrev.
(Men kaffet hade blivit lite billigare med en flytande-bränsle-kök om jag vågat fylla det med diesel från pump)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 644 inlägg
Problemet med zoe är att jag vill få plats, det var inte ens lönt för mig att prova bilen, det hade blivit en 2 mannabil/3 mannabil. Ingen får plats bakom mig förutom barn. Och jag sätter av princip inte mitt barn under någon omständighet på vänster sida utav risk för kollision.J jocke31 skrev:
El har mycket högre exergi, så det är en något skev jämförelse. Man har med andra ord inte lika mycket nytta av en kWh bensin som en kWh el om det är rörelse man vill ha ut av det.Mikael_L skrev:
Så kan det förstås vara. Man får ju utgå från sina behov när man väljer bil. Kollade lite på billigare begagnade elbilar och de som verkar gå att hitta under 200K hos handlare förutom Zoe är väl främst Nissan Leaf, Kia E-soul, BMW i3 och e-golf. Även e-up, men den är väl om möjligt ännu mindre än Zoen. Ionic Electric finns också några stycken under 200K. Priser hos handlare, alltså.R Rkarlsson skrev:
Är det inte till höger som risken är störst? Om du kör och det är trångt hamnar barnet vänster bak. Fram sitter barnet till höger hoppas jag.R Rkarlsson skrev:
i3 har jag provat. Den var fräck och så. Men den är ju extremt liten och går tokkort till sitt tokigt höga pris. Den jag testade låg på 200.J jocke31 skrev:Så kan det förstås vara. Man får ju utgå från sina behov när man väljer bil. Kollade lite på billigare begagnade elbilar och de som verkar gå att hitta under 200K hos handlare förutom Zoe är väl främst Nissan Leaf, Kia E-soul, BMW i3 och e-golf. Även e-up, men den är väl om möjligt ännu mindre än Zoen. Ionic Electric finns också några stycken under 200K. Priser hos handlare, alltså.
ionic har för kort räckvidd men den var trevlig.
Hoppas att priserna bara sjunker ordentligt, det är tokdyrt idag. Och jag köper gärna en europeisk bil om 2 år =) Annars så får det va så och jag kör på diesel och bensin.
Nej min 4 åring kör bilen.P Pin skrev:
Barnet skall sitta till höger bak, om det blir frontalkrock så är min teori att min vänstra sida drabbas hårdast på mötesfri väg.
Men sen kvittar det ju för att jag kan ju inte köra runt med en ryggsäck väl ?
Vi har en e-up som andrabil bredvid en GTE.J jocke31 skrev:Så kan det förstås vara. Man får ju utgå från sina behov när man väljer bil. Kollade lite på billigare begagnade elbilar och de som verkar gå att hitta under 200K hos handlare förutom Zoe är väl främst Nissan Leaf, Kia E-soul, BMW i3 och e-golf. Även e-up, men den är väl om möjligt ännu mindre än Zoen. Ionic Electric finns också några stycken under 200K. Priser hos handlare, alltså.
e-up tycker vi båda är helt underbar, kör gärna den till jobbet eller till andra småärenden som man gör.
Sommartid går det att komma ner strax under 9 kWh/100km.
När jag köpte bilbarnstol sa de att barnet satt säkrast vänster bak. Tyvärr blev det för trångt bakom mig som är lång i dåvarande bilen (BMW 3 serie). Säljaren hävdade att det var en risk att bli påkörd vid påfart till motorväg och att det då smäller höger bak. Jag ignorerade detta och satte lilleman höger bak. Bakom mig fick han inte plats och vänster fram skymde han höger backspegel och frun fick inte plats bakom.R Rkarlsson skrev: