possum77 possum77 skrev:
Ett tag letade jag efter en BLS som andrabil bara för att det vore lite kul men tyvärr är de överprissatta jämfört med de närmast identiska SAAB 9-3. Detta ämne är för övrigt i högsta grad relevant för tråden då 9-3 slutade sina dagar som elbil under Nevs styre.
Har de tillverkat några? Är då försäljning i Kina?
 
A AndersS skrev:
Har de tillverkat några? Är då försäljning i Kina?
Nej inte vad jag vet men det blev några prototyper iaf. Gamla 9-5 säljs (såldes) dock i kina under namnet BAIC.
 
possum77 possum77 skrev:
Nej inte vad jag vet men det blev några prototyper iaf. Gamla 9-5 säljs (såldes) dock i kina under namnet BAIC.
De gjorde 9-5an under ganska många år som BAIC, tror den är nedlagd nu. Tycker mig minnas jag sett en bild där en 9-5 och en BAIC var avkapade längs med och man såg hur lika de var...
baic-c71.jpg


Har för mig jag hörde att Saabs performance team gjorde sin sista insats tillsammans med Nicolas Cage i dessa kinesiska 9-5or...


NEVS elektriska bilar blev väl inte mycket mer än prototyper tyvärr. Var ju baserade på den gamla 9-3an. Kineserna byggde nåt på den plattformen också, men där ägde väl fortfarande GM endel rättigheter. Gamla 9-5 tror jag de släppte helt fri. Motor och drivlina var ju SAAB och inget GM alls. Nya 9-5 var väl en Opel Insigna och de rättigheterna dog väl med SAAB. Nu är ju Opel PSA, så man kan väl anta att allt nu är glömt och begravet i den röran.
https://en.wikipedia.org/wiki/Senova_D60
https://en.wikipedia.org/wiki/Senova_X65
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Och för att anknyta till trådens rubrik och Jockes kommentar ovan. Även min Zoe (41kWh) hade vårkänslor med 26 mins guessometer räckvidd i morse... :D Vid högsommar kan den väl visa 32 mil, men mer än så tror jag inte går att krama ur.
Som av en ren händelse så är 44 mil exakt vad som står i WLTP-specifikationen för min bil. :cool:

Får ut ca 40 mil som mest, skulle jag säga. Möjligen 44 i stadstrafik.

Tror att Ford har skruvat lite på programmeringen och att de har skickat ut en OTA-uppdatering för att det ska se bättre ut i displayen. Denna bil är annars ökänd för en sällsynt ”pessimistisk” guessometer. Man kommer ofta 4-5 mil till när det står 0% batterikapacitet kvar enligt tester.
Och eftersom många verkar tro att räckviddsdiffran är en sanning så tror jag de har justerat detta för att få tyst på gnället från de som tycker bilen har för låg ”räckvidd”.:D
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Som av en ren händelse så är 44 mil exakt vad som står i WLTP-specifikationen för min bil. :cool:

Får ut ca 40 mil som mest, skulle jag säga. Möjligen 44 i stadstrafik.

Tror att Ford har skruvat lite på programmeringen och att de har skickat ut en OTA-uppdatering för att det ska se bättre ut i displayen. Denna bil är annars ökänd för en sällsynt ”pessimistisk” guessometer. Man kommer ofta 4-5 mil till när det står 0% batterikapacitet kvar enligt tester.
Och eftersom många verkar tro att räckviddsdiffran är en sanning så tror jag de har justerat detta för att få tyst på gnället från de som tycker bilen har för låg ”räckvidd”.:D
0 ska väl vara noll typ. Viktigast är väl egentligen att beräknad räckvidd stämmer med hur man faktiskt kör och kan lita på at det räcker med 2% beräknat för att komma till laddaren
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
0 ska väl vara noll typ. Viktigast är väl egentligen att beräknad räckvidd stämmer med hur man faktiskt kör och kan lita på at det räcker med 2% beräknat för att komma till laddaren
Tror faktiskt inte att 0 är 0 på någon elbil egentligen. Sedan så varierar det hur mycket ”reservtank” det finns i olika bilar. Själv så kör jag ytterst sällan till en nivå under 20%.
Men som sagt, det finns ju en del tester när de kört tills bärgning är det enda som återstår.
 
Hur du än kör och oavsett vilken bil du har så är angiven räckvidd bara en prognos och inget annat. Man får alltid så en mer verklighetsnära siffra genom att kolla på batteriprocenten. Ingen färddator i världen kan ju veta om dina nästa 5 mil körs i 120 i uppförsbacke eller i 30 i stadstrafik.
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Kompisen (50+) försäkrar sin modell S 2016 för 6600kr/mån.
Nä - nu hittar antingen kompisen eller du på :rofl:;)

/Krille
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Hur du än kör och oavsett vilken bil du har så är angiven räckvidd bara en prognos och inget annat. Man får alltid så en mer verklighetsnära siffra genom att kolla på batteriprocenten. Ingen färddator i världen kan ju veta om dina nästa 5 mil körs i 120 i uppförsbacke eller i 30 i stadstrafik.
Mest troligt är dina nästa 100km rätt likt föregående 100km tänker jag. Den kanske skulle räkna ett intervall. Beräknad batteriprocent vid ankomst 5-11%
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Billigare än de är idag, kanske som en billig fossilbil.

Men priset på bilen avgörs ju av vad folk vill betala och av allt annat i bilen - hjul, kameror, infotainment, inredning, säten, design osv.

En bil är en rätt stor och komplex pryl som knappast kan bli "gratis".
Billigare än idag får vi ju hoppas då de är orimligt dyra vilket elstödet bevisade dessutom.
Men jag tror aldrig vi kommer att få se en småbil med 40 mils räckvidd för 120 tusen som småbilarna kostade för något år sen.
Nu får man inte ens en småbil för under 150 längre.
Då pratar jag om märken som inte är kinesiskt tjoffsmärke ;)
 
R Rkarlsson skrev:
Billigare än idag får vi ju hoppas då de är orimligt dyra vilket elstödet bevisade dessutom.
Men jag tror aldrig vi kommer att få se en småbil med 40 mils räckvidd för 120 tusen som småbilarna kostade för något år sen.
Nu får man inte ens en småbil för under 150 längre.
Då pratar jag om märken som inte är kinesiskt tjoffsmärke ;)
2017 ny Seat Ibiza inkl. vinterhjul 135'.
Men trots allt en referens.
 
J jocke31 skrev:
Går ju att få en beg Zoe runt hundringen iaf:

[länk]
Jo, de är prisvärda - därav att jag köpte sådan. Men man ska ha lite koll på att vissa säljs med batterihyra, andra med friköpt batteri. Vissa har 22kWh batteri, andra 41kWh. Många med 22kWh och batterihyra verkar försöka köra en "fräckis" och få lika mycket som en 41kWh med friköpt batteri. En 41a kostar kring 50.000 att köpa loss batteriet på. En 22a tror jag kostar drygt 20.000. Så en lite äldre 22a med friköpt batteri är nog inte omöjligt få för nånstans 100.000.

På Zoegruppen på facebook har jag förstått att elmotorn, spindellederna och värmepumpen är sånt som troligen går sönder mellan 6.000-20.000 mil. Så nog bra att tänka på om man ska köpa en bil som fortfarande har maskinskada eller ej.

Nya var de vad jag förstår väldigt prisvärda. Men de höjde priset nåt fruktansvärt efter sista faceliften.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är tråkigt att energiskatten på el är så hög (högre per kWh räknat än på bensin/diesel).
Nyss slog jag igång bryggaren med kaffe, började fundera på de 6x7gram kaffe jag använder varje morgon, plus filter och lite el, för att göra kaffe för dagens arbete.
Och insåg att de flesta av årets dagar kör jag elbilen de 8-11 milen jag åker på jobb för samma eller lägre kostnad än vad kaffet i termosen kostar.

Men det är alltså Nordpool-priset, sen kommer energiskatt och moms och krossar den kalkylen ... :cry:
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är tråkigt att energiskatten på el är så hög (högre per kWh räknat än på bensin/diesel).
Nyss slog jag igång bryggaren med kaffe, började fundera på de 6x7gram kaffe jag använder varje morgon, plus filter och lite el, för att göra kaffe för dagens arbete.
Och insåg att de flesta av årets dagar kör jag elbilen de 8-11 milen jag åker på jobb för samma eller lägre kostnad än vad kaffet i termosen kostar.

Men det är alltså Nordpool-priset, sen kommer energiskatt och moms och krossar den kalkylen ... :cry:
Ja, på det sättet subventioneras ju fossilt ytterligare, under solsäsongen kan man ju passa på att ladda med solel under prisdipparna som brukar infinna sig lite då och då, då snuvar man både sitt nätbolag och skatteverket på några ören!
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.