Fairlane Fairlane skrev:
Min teori är att sannolikheten för frontalkrock på mötesfei väg är rätt låg. ;)
Sorry, kunde inte låta bli. :cool:
Haha fan vilken tabbe =) Jag menar såklart vajerFRI väg :p
På mötesfri väg med mitträcken så är sannolikheten större för skada av barnet om det sitter till vänster fortfarande i för sig :)
 
  • Wow
  • Älska
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Apropå värdet av en inbyggd navigator som är uppdaterad. Häromdagen så varnade min inbyggda navigator i bilen för vilt på väg 222 om 500 m, och mycket riktigt så stod där ett rådjur vid sidan av vägen. Den servicen brukar inte radion tillhandahålla.
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
J jocke31 skrev:
Apropå värdet av en inbyggd navigator som är uppdaterad. Häromdagen så varnade min inbyggda navigator i bilen för vilt på väg 222 om 500 m, och mycket riktigt så stod där ett rådjur vid sidan av vägen. Den servicen brukar inte radion tillhandahålla.
Vilket märke i grillen?
 
hsd
:crysmile::rofl::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
J jocke31 skrev:
Apropå värdet av en inbyggd navigator som är uppdaterad. Häromdagen så varnade min inbyggda navigator i bilen för vilt på väg 222 om 500 m, och mycket riktigt så stod där ett rådjur vid sidan av vägen. Den servicen brukar inte radion tillhandahålla.
Du tänker inte på infraröd kamera? Det har funnits i många år.
Eller du menar att du hade turen att där stod ett rådjur på ett område där de finns skyltar om rådjur?

Det första viltövergångstället funkade jättebra med för att tala om annat. Tills första älgen gick över och blev påkörd. :D
 
R Rkarlsson skrev:
Du tänker inte på infraröd kamera? Det har funnits i många år.
Eller du menar att du hade turen att där stod ett rådjur på ett område där de finns skyltar om rådjur?

Det första viltövergångstället funkade jättebra med för att tala om annat. Tills första älgen gick över och blev påkörd. :D
En bil hade identifierat djur vid vägen (infraröd kamera eller vanlig videoprocessing) och varnade de andra bilarna i området. Problemet med detta uppkommer när identifieringen börjar plocka in tamdjur, varnar för vilda djur bakom stängsel osv. Man vill inte ha för många falsklarm, för då bryr man sig inte om systemet....
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En bil hade identifierat djur vid vägen (infraröd kamera eller vanlig videoprocessing) och varnade de andra bilarna i området. Problemet med detta uppkommer när identifieringen börjar plocka in tamdjur, varnar för vilda djur bakom stängsel osv. Man vill inte ha för många falsklarm, för då bryr man sig inte om systemet....
Ja men kan bilen se skillnad? Skitsystemet med adaptiv farthållare och skyltläsare är ju bara att kasta om man ofta kör längs järnväg.
Och det är inte specifikt elbil utan andra med.

Superhäftigt när det är 80 väg och den ser 130 skylten på järnvägen och man har sport igång. =)

Jobbigt om din radio då varnar om elefanter på vägen (nåja, nu har vi inte elefanter på cirkus mer)
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du tänker inte på infraröd kamera? Det har funnits i många år.
Eller du menar att du hade turen att där stod ett rådjur på ett område där de finns skyltar om rådjur?

Det första viltövergångstället funkade jättebra med för att tala om annat. Tills första älgen gick över och blev påkörd. :D
Det är samma typ av info som i Waze, definitivt ingen infraröd kamera med tanke på hur vägen ser ut. Min gissning är att någon rapporterat till någon form av tjänst (t ex Waze) och som skickar info till min navigator.
 
R Rkarlsson skrev:
Ja men kan bilen se skillnad? Skitsystemet med adaptiv farthållare och skyltläsare är ju bara att kasta om man ofta kör längs järnväg.
Och det är inte specifikt elbil utan andra med.

Superhäftigt när det är 80 väg och den ser 130 skylten på järnvägen och man har sport igång. =)

Jobbigt om din radio då varnar om elefanter på vägen (nåja, nu har vi inte elefanter på cirkus mer)
Vissa tillverkare hävdar att de har detta. Med tanke på hur annat fungerar så litar inte jag på det. Dessutom, om det var en älg som passerade vägen för en minut sedan, hur berör det mig?
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja men kan bilen se skillnad? Skitsystemet med adaptiv farthållare och skyltläsare är ju bara att kasta om man ofta kör längs järnväg.
Och det är inte specifikt elbil utan andra med.

Superhäftigt när det är 80 väg och den ser 130 skylten på järnvägen och man har sport igång. =)

Jobbigt om din radio då varnar om elefanter på vägen (nåja, nu har vi inte elefanter på cirkus mer)
Adaptiv farthållare är iofs något helt annat än skyltavläsning. Den adaptiva farthållaren håller ju hastigheten i förhållande till framförvarande fordon oavsett skyltar.
I min bil så finns även s k ”dynamisk” farthållare som kombinerar vägdata med skyltavläsning, men den använder jag aldrig då den inte är 100% pålitlig.
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
Liknar det som vår bil har och varnar om en annan bil med samma system har fått aktiverat antispinn/sladd. Har ännu inte sett någon nytta efter sex år, den kan ju finnas var som helst i området man kör.
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det är samma typ av info som i Waze, definitivt ingen infraröd kamera med tanke på hur vägen ser ut. Min gissning är att någon rapporterat till någon form av tjänst (t ex Waze) och som skickar info till min navigator.
Ja de måste de utan tvekan vara. För rådjuret har ju inte berättat att de var på gång. =)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vissa tillverkare hävdar att de har detta. Med tanke på hur annat fungerar så litar inte jag på det. Dessutom, om det var en älg som passerade vägen för en minut sedan, hur berör det mig?
Du saktar ner om du vet att en älg var i din färdväg för en minut sen.
Vi har ett stort område i vår stad där de är runt 50-100 hjortar som passerar vägen samtidigt.
Du som inte bor här och inte vet att de springer i en sån rejäl klunga skulle varit glad och veta om de är i närheten av en väg ?
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Adaptiv farthållare är iofs något helt annat än skyltavläsning. Den adaptiva farthållaren håller ju hastigheten i förhållande till framförvarande fordon oavsett skyltar.
I min bil så finns även s k ”dynamisk” farthållare som kombinerar vägdata med skyltavläsning, men den använder jag aldrig då den inte är 100% pålitlig.
Det är kombination farthållare med skyltavläsning igång som inte fungerar. Järnvägsskyltar liknar inte ens de på vägen så det är något de kan jobba med.

Min arbetar med skylt/väg/gps. Så första sträckan från mitt jobb så går den fån skylt, gps och sen vägdata. Inget större problem, men det är inget pålitligt alls.
 
På tal om skyltläsning... Har bara blivit stoppad av polisen på motorväg en gång på 35år med körkort.

Körde en Tesla 3 och blev stoppad när jag körde 110. Bilen hade sett 110 och polisen upplyste mig om att det var 120...

Polisen tyckte att jag inte skulle lita på den där Elon. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.