Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det är bra för mig dock, ju fler som håller emot och kämpar emot.
Desto längre tid innan km-skatten på elbilar kommer, det är lite trevligt att en gång i livet råkat satsa på rätt häst och vara skattefrälse för en stund.
Istället för avdrag på skatten för resa till arbete får vi tillägg?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Undrar vilka elbilar du testat?

Jag tycker t.ex. BMW i4 är otroligt härlig att köra, det är som att man sitter i en högre klass som inte behöver besvära sig med seg hastighetsberoende respons. Grymt acc exakt som du vill ha det och så otroligt smooth när du vill.
Samma känsla att köra elhoj, bra kraft med ett lätt vin från motorn. Det ljudlösa gör att frihetskänslan förstärks enormt, speciellt på elhoj utan kåpa.
Men visst är det något rått och primitivt över en bensinhoj som låter högt (och blir förbjudna lite här och var) nästan som att jämföra en engelsk fotbollshuligan med en Ninja.

Övergången kommer absolut, lite långsammare på elhojar då batteridensiteten gärna får vara högre för att få lite bättre räckvidd.

De som är emot bör nog inse att förutfattade meningar och hålla fast vid vad som varit skapar en stark placebo effekt.
Det är lite annorlunda, både bättre och sämre på några punkter

"Nu tillåts förbränningsmotorer i nya bilar efter 2035 – om de bara kan köras på miljövänliga e-bränslen."

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/miljo-och-teknik/eu-tvarvander-om-forbranningsmotorer-/

Skönt att tyskarna kan tänka i alla fall och stoppar vansinnet.

Nu får vi hoppas man kan ha lågt pris på e-drivmedel också. 5kr/litern är väl rimligt.
 
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och skillnaden mot en avgasbil är ...?

Och skillnaden mot en avgasbil är ...?


Ja, det är ett visst problem, men det jobbas febrilt på andra batteriteknologier, och varje generation av nya batterier använder färre procent av de svåra ämnena redan nu.
Men absolut, inte problemfritt på något vis.

Nej, elbilen gör en viss klimatnytta, dock hela tiden ökande.
Elbilen gör en stor miljönytta (och hälsonytta)

Är det så?
Jag tycker jag har snappat någonstans att de har igång de processerna numera.
Men jag kan ha missuppfattat.
Det torde oavsett vara ett av de mindre svåra problemen att fixa, jag menar människan kan ju tillverka komplicerade saker som common-rail-dieselmotorer, då borde de tekniskt sinnade även kunna lösa hur man får ut metaller från ett uttjänt batteri.
Ur livscykelperspektiv är elbil bättre ur klimat perspektiv, men det "beror på". Batteritillverkningen är väldigt energikrävande och därför börjar alltid en elbil med ett stort minus jämfört med en ice bil. Är elbilen stor, tung med stort batteri och därtill tillverkad i Kina (worst case) hinner den knappt ikapp ice bilen CO2 mässigt. Sen har vi det där med neodym i permanent magneter som sitter i synkrona motorer som vissa elbilar har, det är en väldigt smutsig affär, ändlig resurs och mycket svår att återvinna.
Om man har en tung accsnabb elbil som förmånsbil (struntar i kostnaden) är det troligen så att man sliter däck mycket snabbare-mer microplaster i miljön och ökat vägslitage-partiklar i luften. Elen på marginalen i vårt ihopkopplade nät kommer ifrån tex polsk/tysk kolkraft. Miljö och klimat blir inte bättre av elbilar men måste man verkligen köra massor med bil så är det mindre dåligt med elbil än ice.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag köper att oljan ska bort men jag tror inte att elbilen är vägen dit. Elbilen släpper initialt ut mycket koldioxid vid tillverkningen och ska världen elbiliseras kommer det att behöva öppnas mellan 350 och 400 nya gruvor för att förse tillverkningen med de metaller som behövs varav många är sällsynta. Elbilen gör liten klimat och miljönytta. Det finns dessutom ingen vettig återvinning av batterierna idag.
Ja, vi behöver nya gruvor, men det finns ju många andra som inte behövs när vi lämnar fossilkraftsamhället å andra sidan. Slutar vi med fossilkraft behövs inte stora dagbrott för kol- och brunkolsbrytning eller frackning, bryrning av oljeskiffer eller borrande efter gas och olja. Till exempel.

Med kraftverk drivna av vatten-, vind- och kärnkraft slipper vi också huvuddelen av de koldioxidutsläpp du menar att elbilar initialt kräver.

Så jo, elbilen kan göra stor både klimat- och miljönytta, om man jobbar smart i hela kedjan.

Att det ännu saknas effektiv återvinning av elbilsbatterier än är för att så få är uttjänta. De flesta funkar som batterier betydligt längre än bilarna håller och när de väl ska återvinnas är de som du själv skriver fulla med värdefulla, ändliga metaller värda att ta vara på.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
"Nu tillåts förbränningsmotorer i nya bilar efter 2035 – om de bara kan köras på miljövänliga e-bränslen."

[länk]

Skönt att tyskarna kan tänka i alla fall och stoppar vansinnet.

Nu får vi hoppas man kan ha lågt pris på e-drivmedel också. 5kr/litern är väl rimligt.
Tja, 50 kr/L lär du väl åtminstone få räkna med, HVO100 kostar i dag ca 30kr/l trotts att det är skattebefriat.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Skulle någon kunna göra soppa för 5kr/litern så kommer fossila bränslen försvinna illa kvickt, det kommer dröja länge innan vi ser de priserna, om vi någonsin kommer se dem.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
sunnis
G Guzzen1 skrev:
Jag köper att oljan ska bort men jag tror inte att elbilen är vägen dit. Elbilen släpper initialt ut mycket koldioxid vid tillverkningen och ska världen elbiliseras kommer det att behöva öppnas mellan 350 och 400 nya gruvor för att förse tillverkningen med de metaller som behövs varav många är sällsynta. Elbilen gör liten klimat och miljönytta. Det finns dessutom ingen vettig återvinning av batterierna idag.
Enligt E&T så handlar det om mellan 1500-9000mil i jämförelse mot den bästa elmixen och den absolut sämsta tänkbara. Det är långt ifrån bilens tekniska livslängd. Då har man inte heller tagit hänsyn till råoljehantering och produktion av fossila bränslen utan enbart räknat på röken i röret.

Vad bra med fler gruvor, då kan man minska antalet borrhål och fler förstörda berggrunder och oljeutsläppen i världshaven (y)

Största hindret med att återvinna batterier är att det inte finns batterier att återvinna.

J Jonasdzm skrev:
"Nu tillåts förbränningsmotorer i nya bilar efter 2035 – om de bara kan köras på miljövänliga e-bränslen."

[länk]

Skönt att tyskarna kan tänka i alla fall och stoppar vansinnet.

Nu får vi hoppas man kan ha lågt pris på e-drivmedel också. 5kr/litern är väl rimligt.
Idag ligger produktionskostnaden kring 50€/litern.

Det går åt runt 27kWh elektricitet för att producera 1l e-fuel. Bara energikostnaden i ren el är långt mer än pumppriset för fossila bränslen. 3L e-fuel motsvarar lika mycket förbrukad elektrisk energi som att ladda ett relativt stort elbilsbatteri från 0 till 100% som en familjebil kan köra runt 50mil på, då behöver man inte heller betala för de övriga produktionskostnaderna och frakten av bränslet.

Lägg därtill att det behöver produceras miljontals liter varje dag på hundratals olika anläggningar runtom i Europa. Det går liksom inte att tillverka E-fuel från grunden och tro att det kan vara billigare än vad råolja är idag där energin är redan naturligt kemiskt bunden i marken/berggrunden där man enkelt kan pumpa upp miljontals fat råolja dagligen.

E-Fuels är en perfekt lösning för te.x Porsche-ägare (vilket var idén från första början). För vanliga bilister så kommer det vara lite mer ”svårmotiverad” kostnadsbild om man nu överhuvudtaget kan få tag i bränslet.

Det är ju trots allt enklare och billigare att skippa kol-inblandningen och istället omvandla vätgasen till elektricitet med en bränslecell istället. Eller så skippar man elektrolysen för vätgasen och gör det ännu billigare och enklare att helt enkelt skicka elektronerna från generatorn i kraftverket utan omvandling till ett batteri.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
"Nu får vi hoppas man kan ha lågt pris på e-drivmedel också. 5kr/litern är väl rimligt.
Det kan du drömma om, det är en vansinnigt energikrävande process att framställa ett sånt bränsle, sen ska det eldas upp i en lika ineffektiv förbränningsmotor.

Det enda det här bidrar till är att BMW och WV blir ännu mer försenade i övergången och ett än mer brutalt uppvaknande för dem inom något år max.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Kul! Jag kikar som sagt själv på en Enyaq, men tar en begagnad. Avvaktar dock lite och ser var priserna landar snart.
Första servicen efter två år på Enyaq kan kosta 6000kr. Kylvätskebyte och inspektionsseevice! Crazy
 
  • Wow
djac
  • Laddar…
G
sunnis sunnis skrev:
Enligt E&T så handlar det om mellan 1500-9000mil i jämförelse mot den bästa elmixen och den absolut sämsta tänkbara. Det är långt ifrån bilens tekniska livslängd. Då har man inte heller tagit hänsyn till råoljehantering och produktion av fossila bränslen utan enbart räknat på röken i röret.

Vad bra med fler gruvor, då kan man minska antalet borrhål och fler förstörda berggrunder och oljeutsläppen i världshaven (y)

Största hindret med att återvinna batterier är att det inte finns batterier att återvinna.



Idag ligger produktionskostnaden kring 50€/litern.

Det går åt runt 27kWh elektricitet för att producera 1l e-fuel. Bara energikostnaden i ren el är långt mer än pumppriset för fossila bränslen. 3L e-fuel motsvarar lika mycket förbrukad elektrisk energi som att ladda ett relativt stort elbilsbatteri från 0 till 100% som en familjebil kan köra runt 50mil på, då behöver man inte heller betala för de övriga produktionskostnaderna och frakten av bränslet.

Lägg därtill att det behöver produceras miljontals liter varje dag på hundratals olika anläggningar runtom i Europa. Det går liksom inte att tillverka E-fuel från grunden och tro att det kan vara billigare än vad råolja är idag där energin är redan naturligt kemiskt bunden i marken/berggrunden där man enkelt kan pumpa upp miljontals fat råolja dagligen.

E-Fuels är en perfekt lösning för te.x Porsche-ägare (vilket var idén från första början). För vanliga bilister så kommer det vara lite mer ”svårmotiverad” kostnadsbild om man nu överhuvudtaget kan få tag i bränslet.

Det är ju trots allt enklare och billigare att skippa kol-inblandningen och istället omvandla vätgasen till elektricitet med en bränslecell istället. Eller så skippar man elektrolysen för vätgasen och gör det ännu billigare och enklare att helt enkelt skicka elektronerna från generatorn i kraftverket utan omvandling till ett batteri.
Visst är det så men att byta ut ca 1,4 miljarder fordon till batteri-eldrivna inom kanske runt 10 år är enormt energikrävande-helt orimligt det också, alltså bör vi minska transporter drastiskt då elfordon bara kan lösa problematiken på marginalen. Sen har vi fartyg och flyg...
 
Mikael_L
G OMathson skrev:
Visst är det så men att byta ut ca 1,4 miljarder fordon till batteri-eldrivna inom kanske runt 10 år är enormt energikrävande-helt orimligt det också, alltså bör vi minska transporter drastiskt då elfordon bara kan lösa problematiken på marginalen. Sen har vi fartyg och flyg...
Jag skulle tro att fordonsflottan kommer bytas ut i ganska exakt samma takt som fordonen slits ut, dvs som det alltid har varit.
Det kommer absolut finnas en otrolig massa ICE-bilar kvar om 10 år.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Första servicen efter två år på Enyaq kan kosta 6000kr. Kylvätskebyte och inspektionsseevice! Crazy
Det är ju mer än servicen på min Passat GTE :lying:
 
S sinuslinus skrev:
Första servicen efter två år på Enyaq kan kosta 6000kr. Kylvätskebyte och inspektionsseevice! Crazy
Jag trodde inte ens elbilar hade kylarvätska. Om det behövs så låter det ändå konstigt om man måste byta vartannat år. Oavsett så var det hutlöst dyrt, borde kunna räknas som ocker. Måste ju finnas någon billigare som kan göra den servicen, man ska ju inte längre vara tvingad att använda märkesverkstäder.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här ser du hur bränslemotorns verkningsgrad varierar med last och varvtal
(Detta är mätt på en Camry, såg jag ifrån där jag stal bilden)
[bild]
Och då man man se här att förbränningsmotorns bästa verkningsgrad (där vi får mest mekanisk energi per gram bränsle) är nära full-last vid ganska låga, men inte jättelåga varvtal.
Du glömde en extremt viktig detalj! Fossilbilar har en växellåda med flera växlar!
Syftet med den är att låta motorn alltid jobba så nära sin optimala driftspunkt som möjligt.
Därför kan man puttra runt i en stor kombi på 1,8 ton på "något förhöjd tomgång" på åttonde eller nionde växeln med farthållaren i och ha en lägre förbrukning än en småbil med liten motor och manuell växellåda där man ligger och "tomvarvar" på 3500 rpm i 100 km/h.

Drivlinan i en elbil har aldrig 95-97% i någon driftspunkt om man mäter "från batteri till hjul" eller "eluttag till hjul", men betydligt bättre än fossilbil förstås. https://www.byggahus.se/forum/threa...-elbil-raeckvidd.326730/page-371#post-4403894
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S
L lbgu skrev:
Jag trodde inte ens elbilar hade kylarvätska. Om det behövs så låter det ändå konstigt om man måste byta vartannat år. Oavsett så var det hutlöst dyrt, borde kunna räknas som ocker. Måste ju finnas någon billigare som kan göra den servicen, man ska ju inte längre vara tvingad att använda märkesverkstäder.
4000kr för inspektionen…
En del skriver bromsvätskebyte plus luftfilter och en del skriver batterikylvätskebyteplus luftfilter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.