sunnis
G OMathson skrev:
Visst är det så men att byta ut ca 1,4 miljarder fordon till batteri-eldrivna inom kanske runt 10 år är enormt energikrävande-helt orimligt det också, alltså bör vi minska transporter drastiskt då elfordon bara kan lösa problematiken på marginalen. Sen har vi fartyg och flyg...
Inom EU handlar om ca 400 miljoner fordon.

Bilens tekniska livslängd är ca 17år i Sverige, i andra länder kan det vara ännu längre. Det kan ta bortåt 30år från idag innan vi ens har en majoritet av fordonsflottan omställd till BEV. Vi är i alla fall långt inne i 2050 talet.

Några 10år är det inte, möjligen att nybilsförsäljningen av elbilar är en majoritet inom EU om 10år.

Fartyg och flyg kan t.ex använda sig av E-fuel och vätgas, eller en kombination av dessa med batterier. Eller så kör dom på uppblandat fossilt bränsle med syntetiskt eller andra bio-derivat.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det blir ju bättre kvalitet på luften inne i städerna med elbilar vilket är bra.

Allt handlar inte om den totala mängden CO2 en bil släpper ut under sin livstid ;)
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
G
sunnis sunnis skrev:
Inom EU handlar om ca 400 miljoner fordon.

Bilens tekniska livslängd är ca 17år i Sverige, i andra länder kan det vara ännu längre. Det kan ta bortåt 30år från idag innan vi ens har en majoritet av fordonsflottan omställd till BEV. Vi är i alla fall långt inne i 2050 talet.

Några 10år är det inte, möjligen att nybilsförsäljningen av elbilar är en majoritet inom EU om 10år.

Fartyg och flyg kan t.ex använda sig av E-fuel och vätgas, eller en kombination av dessa med batterier. Eller så kör dom på uppblandat fossilt bränsle med syntetiskt eller andra bio-derivat.
Ja, det kan verka rimligt men enligt de flesta "klimatexperter" är detta alldeles för långsamt och EU står väl för under 10% av växthusgaserna, Sverige under 0,5% lite beroende på hur man räknar internationella transporter och importerade varor.
Alltså måste alla fordon i värden bytas mycket snabbare till tex el-batteri men det motsäger sig självt då det i sig kräver enorma mängder energi att producera.
Jag tycker att media bör gå ut med: köp ingen elbil, försök sluta tranportera dig, behåll den du har, samåk, gå cykla, åk kollektivt, minska import/export drastiskt på hela jorden, dra ner produktionen av det mesta osv.
Då blir det mer trovärdigt.
Att vissa med tex förmånsbil plockar ut en dyr tung kinesisk elbil var tredje år och kör härs och tvärs med gott samvete kan totalt kvitta.
 
  • Gilla
dof och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
4000kr för inspektionen…
En del skriver bromsvätskebyte plus luftfilter och en del skriver batterikylvätskebyteplus luftfilter
Jag har precis bokat min första service på min Renault Zoe.

Hedin bil (som tagit över som distributör och aukt.verkstäder) tar 8.000 kr för en årsservice på en Zoe.
De byter bromsvätska och 12V batteri i den servicen. Tidigare kontrollerade de bara batteriet vad jag förstår.

Sen har de nästföljande service lagt in kylvätskebyte, kostade ungefär samma.

Sen verkar de fördelat ut nån åtgärd, typ kupefilter etc på varje service så det inte bara är kontroller.

Jag köpte nu ett "serviceavtal" hos Hedin där dessa båda servicar ska ingå för 7200. Jag tycker 3600 är dyrt för att byta ett pyttebatteri och bromsvätska, men vill behålla garantin. Billigaste mekonomen tolkade det som att batteriet bara ska kontrolleras och tog om jag minns rätt 750 spänn för att byta bromsvätska och resten av kontrollerna (som i princip är obefintliga, typ kontroll av slitage bromsbelägg och liknande). Även då säger de att man behåller garantin men jag tänker att det är lättare att visa det om man servat på auktoriserad verkstad. Det verkar inte helt ovanligt att nåt lager i elmotorn rasar vid 6-8.000 mil vilket skulle kunna hända inom min kvarvarande garantitid...

När garantin är slut så blir det nog billigaste 3eparts verkstad...

Verkstäderna vill väl tjäna även på elbilar...
 
  • Wow
Peter2400
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har precis bokat min första service på min Renault Zoe.

Hedin bil (som tagit över som distributör och aukt.verkstäder) tar 8.000 kr för en årsservice på en Zoe.
De byter bromsvätska och 12V batteri i den servicen. Tidigare kontrollerade de bara batteriet vad jag förstår.

Sen har de nästföljande service lagt in kylvätskebyte, kostade ungefär samma.

Sen verkar de fördelat ut nån åtgärd, typ kupefilter etc på varje service så det inte bara är kontroller.

Jag köpte nu ett "serviceavtal" hos Hedin där dessa båda servicar ska ingå för 7200. Jag tycker 3600 är dyrt för att byta ett pyttebatteri och bromsvätska, men vill behålla garantin. Billigaste mekonomen tolkade det som att batteriet bara ska kontrolleras och tog om jag minns rätt 750 spänn för att byta bromsvätska och resten av kontrollerna (som i princip är obefintliga, typ kontroll av slitage bromsbelägg och liknande). Även då säger de att man behåller garantin men jag tänker att det är lättare att visa det om man servat på auktoriserad verkstad. Det verkar inte helt ovanligt att nåt lager i elmotorn rasar vid 6-8.000 mil vilket skulle kunna hända inom min kvarvarande garantitid...

När garantin är slut så blir det nog billigaste 3eparts verkstad...

Verkstäderna vill väl tjäna även på elbilar...
Byter de 12v batteriet oavsett vilket skick det är i? Hyfsat resursslöseri i så fall.

Edit: De kanske byter mellan två Zoer som är inne på service samtidigt?:thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
martin43 och 4 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Edit: De kanske byter mellan två Zoer som är inne på service samtidigt?:thinking:
:crysmile::rofl:

Ja, de verkar börjat ställa krav det SKA bytas. Tidigare har jag förstått de bara konditionstestat det och bytt vid behov. Men då vart väl servicen för billigt...

Har förstått att Solna bilteknik brukat tillämpat bytet mellan två begagnade delar för att kunna säga de bytt nåt. Byte av luftfilter, ja, du fick ett annat begagnat... :crysmile:

Jag ska givetvis ta foto, märka upp och sen kolla datum och att de verkligen bytt batteriet... Service om 2v.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
sunnis
G OMathson skrev:
Ja, det kan verka rimligt men enligt de flesta "klimatexperter" är detta alldeles för långsamt och EU står väl för under 10% av växthusgaserna, Sverige under 0,5% lite beroende på hur man räknar internationella transporter och importerade varor.
Alltså måste alla fordon i värden bytas mycket snabbare till tex el-batteri men det motsäger sig självt då det i sig kräver enorma mängder energi att producera.
Jag tycker att media bör gå ut med: köp ingen elbil, försök sluta tranportera dig, behåll den du har, samåk, gå cykla, åk kollektivt, minska import/export drastiskt på hela jorden, dra ner produktionen av det mesta osv.
Då blir det mer trovärdigt.
Att vissa med tex förmånsbil plockar ut en dyr tung kinesisk elbil var tredje år och kör härs och tvärs med gott samvete kan totalt kvitta.
Bilar behöver ersättas oavsett, de slits helt enkelt ut. Att man skulle uppmana eller införa hinder att köpa nya bilar på politiskt håll skulle bara resultera i att man skulle bygga upp ett enormt ”skuldberg” av bilar som behöver ersättas.

Tänk om man inte skulle sälja en enda ny bil under 5års tid bara för att dra det lite extremt, vad tror du skulle hända då? Det skulle uppstå en helt enorm brist där 5års nybilsförsäljning behöver då tas ikapp under år 6 när man upptäckt att detta inte blev bra…

Dessutom om efterfrågan skulle minska så finns det inte heller någon utveckling av nya och bättre bilar…

Samåk, gå, cykla eller åka kollektivt har väl alltid varit en uppmaning rent politiskt? Vi har ett flertal punktskatter och skattelättnader för detta också.

Att dra ner produktion är ett feltänk, det går helt enkelt inte och löser ingenting. Det vi behöver göra är att konsumera mer och driva konsumtionen och utvecklingen åt rätt håll.
 
Nybilsförsäljningen går ju naturligt över till elbilar nu. Och allt tyder på att både ekonomiskt och Osbourne effekten har stor inverkan här och det går snabbare än beräknat.
Kör man lite bil är det inte ekonomiskt försvarbart att äga en ny elbil mot att behålla en befintlig bil, det går i linjecmed miljöbelastningen också. Dyrt att köra bil i samband med förbättrade cykelvägar kan förhoppningsvis styra in fler att ta cykeln.

Och det är inte så stor grej att hålla liv i en gammal bil så länge den inte rostar bort. Och moderna bilar har bättre rostskydd än på 90-talet
 
J JohanLun skrev:
Jag har precis bokat min första service på min Renault Zoe.

Hedin bil (som tagit över som distributör och aukt.verkstäder) tar 8.000 kr för en årsservice på en Zoe.
De byter bromsvätska och 12V batteri i den servicen. Tidigare kontrollerade de bara batteriet vad jag förstår.

Sen har de nästföljande service lagt in kylvätskebyte, kostade ungefär samma.

Sen verkar de fördelat ut nån åtgärd, typ kupefilter etc på varje service så det inte bara är kontroller.

Jag köpte nu ett "serviceavtal" hos Hedin där dessa båda servicar ska ingå för 7200. Jag tycker 3600 är dyrt för att byta ett pyttebatteri och bromsvätska, men vill behålla garantin. Billigaste mekonomen tolkade det som att batteriet bara ska kontrolleras och tog om jag minns rätt 750 spänn för att byta bromsvätska och resten av kontrollerna (som i princip är obefintliga, typ kontroll av slitage bromsbelägg och liknande). Även då säger de att man behåller garantin men jag tänker att det är lättare att visa det om man servat på auktoriserad verkstad. Det verkar inte helt ovanligt att nåt lager i elmotorn rasar vid 6-8.000 mil vilket skulle kunna hända inom min kvarvarande garantitid...

När garantin är slut så blir det nog billigaste 3eparts verkstad...

Verkstäderna vill väl tjäna även på elbilar...
Har du kollat andra verkstäder? Att anlita märkesverkstad är att be om höga priser, många tror att man måste använda märkesverkstad för att garantin ska gälla men det gäller. Prova att kolla med lokal Mekonomenverkstad eller liknande, de borde vara billigare.
 
G Greger_08 skrev:
Det blir ju bättre kvalitet på luften inne i städerna med elbilar vilket är bra.

Allt handlar inte om den totala mängden CO2 en bil släpper ut under sin livstid ;)

Mycket av de skadliga i stadsluften tillskrivs ju små partiklar som rivs upp av däcken. Då elbilar är tyngre så kommer det bli mer av dessa partiklar så att säga att luften blir bättre av elbilar är inte så självklart.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
G
sunnis sunnis skrev:
Bilar behöver ersättas oavsett, de slits helt enkelt ut. Att man skulle uppmana eller införa hinder att köpa nya bilar på politiskt håll skulle bara resultera i att man skulle bygga upp ett enormt ”skuldberg” av bilar som behöver ersättas.

Tänk om man inte skulle sälja en enda ny bil under 5års tid bara för att dra det lite extremt, vad tror du skulle hända då? Det skulle uppstå en helt enorm brist där 5års nybilsförsäljning behöver då tas ikapp under år 6 när man upptäckt att detta inte blev bra…

Dessutom om efterfrågan skulle minska så finns det inte heller någon utveckling av nya och bättre bilar…

Samåk, gå, cykla eller åka kollektivt har väl alltid varit en uppmaning rent politiskt? Vi har ett flertal punktskatter och skattelättnader för detta också.

Att dra ner produktion är ett feltänk, det går helt enkelt inte och löser ingenting. Det vi behöver göra är att konsumera mer och driva konsumtionen och utvecklingen åt rätt håll.
Nej, inget du skriver påverkar klimatet positivt! Det går inte att konsumera sig ur problemet, i synnerhet inte mha elbilar.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Har du kollat andra verkstäder? Att anlita märkesverkstad är att be om höga priser, många tror att man måste använda märkesverkstad för att garantin ska gälla men det gäller. Prova att kolla med lokal Mekonomenverkstad eller liknande, de borde vara billigare.
Jo, jag kollade och några mindre fristående verkstäder tar som sagt mycket mindre, men byter då heller inte batteriet. De "större" verkstäderna tar mindre än "fullpris" (7.-8.000) men ungefär som priset jag får med serviceavtalet. Det jag inte fattar är varför de säljer 2 service för mindre än 1 service. Kanske lurar det någon, eller? Om man tycker det är dyrt som jag, då drar de fram att man kan få serviceavtal för ett par hundra mindre än bara 1 service, dvs nästa service är "gratis".

Med serviceavtal kostade det som sagt ca 3600 / service. Ett nytt 12V batteri med rätt spec och bra kvalitet tror jag kostade 1600. Bromsvätska kostade som sagt 700. Då många behöver byta spindelleder och vissa elmotor efter 6-7-8.000 mil så räknar jag med att nåt kommer behöva bytas på min bil, sen verkar några andra saker som spolarpump och elvärmen i säten strula så tänker jag att jag förhoppningsvis får lättare att få detta åtgärdat innan garantin går ut om jag servar på de som är aukt. mot att komma in med en "trasig" bil. Nån goodwill borde det vara att man är trogen?

När garantin gått ut så sätter jag inte min fot på Hedin igen. Jag hade saab för många år sen, som jag lämnade på Saab Akalla (samma lokal som Hedin tagit över) och det var kass redan då. De har tagit med sig detta in även med Hedin. Jättelånga väntetider. Ingenstans att parkera. Ganska ointresserade säljare. Men cred till den servicerådgivaren jag pratade med, han var faktiskt OK. Säkert kan många ur personalen vara OK, men som helhet verkar det funka uselt. Att ha 8-10 olika bilmärken tror jag inte på. Iallafall inte ur kundens synvinkel.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Mycket av de skadliga i stadsluften tillskrivs ju små partiklar som rivs upp av däcken. Då elbilar är tyngre så kommer det bli mer av dessa partiklar så att säga att luften blir bättre av elbilar är inte så självklart.
Dubbdäck är en del av problemet, men även t.ex. många fjärrvärmeverk.
Våttvätta/sopa gatorna och minska grusning skulle göra mycket för kringvirvlande partiklar. Där är fordonstypen bara en del av problemet.
 
G OMathson skrev:
Nej, inget du skriver påverkar klimatet positivt! Det går inte att konsumera sig ur problemet, i synnerhet inte mha elbilar.
Livscyklelanalys.

De som kör mkt bil, tex i arbetet, taxi, leverans osv - där gör säkert elbilar stor nytta.

Om Olga 87 år som tar bilen 3 km till kyrkan varannan söndag köper elbil är det bara negativt för planeten. Hon skulle fortsätta köra sin Opel från 1957.

Jag kör väl 2-2.500 mil med min Zoe. Nästan för lite för att motivera. Så har jag en 17 år gammal V70 kombi för det som inte går med Zoeyn. Volvon körs nån gång i månaden. Helst hade jag haft en elbil som klarar allt. Men just nu är det inte lönsamt för mig. Jag kör för lite.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Mycket av de skadliga i stadsluften tillskrivs ju små partiklar som rivs upp av däcken. Då elbilar är tyngre så kommer det bli mer av dessa partiklar så att säga att luften blir bättre av elbilar är inte så självklart.
En elbil väger ca 15% mer av samma modell och att den lilla extra vikten skulle slita upp så mycket mer farliga partiklar från vägbanan än en vanligt bil måste vara ren bullshit.

Det som inte är bullshit är att en elbil släpper ut 0 g avgaser..
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.