Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag brukar drömma lite om framtiden när jag passerar inne i avgasstinkande parkeringshus på väg till min bil, vad trevligt det kommer vara när de flesta bilarna här har blivit elbilar ...

Men ska vi vara sådana, så kan jag ju inte tro att det kommer komma något alls som kan ersätta känslan att sitta på läktaren medan en top fuel drar iväg med sina 6000 Hk på sina 300 meter till målet (att slå ut fallskärmen).
Nästa gång du gör förbi ett sådant phus lägg in en anmälan om för dålig ventilation.
Ett phus ska aldrig lukta så pass mycket att det är obehagligt för dem som befinner sig i det. Då är det något som är fel med konstruktionen sam ventilationen.

Sen hur meckar man med en EV? Byter bromsar, däck och nummerskylt? Resten är bara el, så det bör man inte pilla på.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Fast det är ju där starkare motor/motorer kommer in i bilden. Har inte någon dragkrok på min bil, men är rätt övertygad om att den även med släp skulle hålla hastigheten även i uppförsbacken på väg 40 efter Jönköping.
Vi får se om någon med elbil kan beskriva hur det är i praktiken.
Jodå den orkar men den tappar i början för att sedan komma upp i hastighet.
Med funktion jag beskrev fixar 200 hk diesel det. Och den långa motet efter Jönköping är inga problem det är kuperade med kortare ned/uppför som det märks.
 
Mikael_L
A AndersS skrev:
Så med utveckling som inte fokuserar på 0-100 och 500 hk, borde det kunna ge en elbil som motsvarar mitt billbehov och säkert många andras där vi klarar oss med en elbil som gör 0-100 på10 sekunder och till motsvarande pris som dagens fossila bilar. Så tyvärr är inte elbilen "mogen" utifrån dagens prissättning.
Nej, elmotorn i elbilen fungerar inte så.
Dvs bilen drar inte mindre för att motorn är svagare, det enda man vinner på en mindre motor är att det går åt lite mindre koppar och bilen blir lite lättare.


Här ser du hur bränslemotorns verkningsgrad varierar med last och varvtal
(Detta är mätt på en Camry, såg jag ifrån där jag stal bilden)
Motoreffektskurvor: vridmoment och effekt som funktion av varvtal, visar motorns prestanda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och då man man se här att förbränningsmotorns bästa verkningsgrad (där vi får mest mekanisk energi per gram bränsle) är nära full-last vid ganska låga, men inte jättelåga varvtal.

Därför blir en bil med klen motor mer bränsleekonomisk, även när man bara pruttar fram på en 80-väg och bara ska övervinna fartvinden, så kommer motorn vara tvungen att jobba närmare sin maxlast än ifall man har en större och starkare motor, som kommer jobba längre ner på dellast för samma transportbehov, och därmed ha en lägre verkningsgrad.

Med elmotorn i en EV så finns inte detta alls, utan verkningsgraden är i princip typ 95-97% var man än ligger i last och varvtal (det finns många sådana diagram också att hitta med google).
Så med en EV spelar det ingen som helst roll för bränsleförbrukningen (el från batteriet) om det är en liten eller en stor elmotor. Utan det blir bara mer eller mindre koppar i själva motorn.

Ja, förutom om man nu använder den extra motorstyrkan för att gasa maximalt mellan trafikljusen för att sen bromsa bort energin till värme, DÅ går det förstås att göra av med mer energi.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, elmotorn i elbilen fungerar inte så.
Dvs bilen drar inte mindre för att motorn är svagare, det enda man vinner på en mindre motor är att det går åt lite mindre koppar och bilen blir lite lättare.


Här ser du hur bränslemotorns verkningsgrad varierar med last och varvtal
(Detta är mätt på en Camry, såg jag ifrån där jag stal bilden)
[bild]


Och då man man se här att förbränningsmotorns bästa verkningsgrad (där vi får mest mekanisk energi per gram bränsle) är nära full-last vid ganska låga, men inte jättelåga varvtal.

Därför blir en bil med klen motor mer bränsleekonomisk, även när man bara pruttar fram på en 80-väg och bara ska övervinna fartvinden, så kommer motorn vara tvungen att jobba närmare sin maxlast än ifall man har en större och starkare motor, som kommer jobba längre ner på dellast för samma transportbehov, och därmed ha en lägre verkningsgrad.

Med elmotorn i en EV så finns inte detta alls, utan verkningsgraden är i princip typ 95-97% var man än ligger i last och varvtal (det finns många sådana diagram också att hitta med google).
Så med en EV spelar det ingen som helst roll för bränsleförbrukningen (el från batteriet) om det är en liten eller en stor elmotor. Utan det blir bara mer eller mindre koppar i själva motorn.

Ja, förutom om man nu använder den extra motorstyrkan för att gasa maximalt mellan trafikljusen för att sen bromsa bort energin till värme, DÅ går det förstås att göra av med mer energi.
Det du skriver stämmer då inte med tidigare inlägget och graferna där.
Vem har rätt:D
 
Mikael_L
J Jonasdzm skrev:
Nästa gång du gör förbi ett sådant phus lägg in en anmälan om för dålig ventilation.
Ett phus ska aldrig lukta så pass mycket att det är obehagligt för dem som befinner sig i det. Då är det något som är fel med konstruktionen sam ventilationen.

Sen hur meckar man med en EV? Byter bromsar, däck och nummerskylt? Resten är bara el, så det bör man inte pilla på.
Jag är nog bara känslig.
Jag tycker t.o.m att det är obehagligt med folk som luktar tobaksrök i kläderna, och det är garanterat inte över några gränsvärden.

Jag kan väl få gilla frisk luft, och ogilla avgaslukt, oavsett om det inte är nära några gränsvärden, jag drömmer alltså om att det ska bli bättre än det sämsta som myndigheterna tillåter.
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Det du skriver stämmer då inte med tidigare inlägget och graferna där.
Vem har rätt:D
Länka till inlägget (eller ange vilket inläggsnummer det är)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Länka till inlägget (eller ange vilket inläggsnummer det är)
Det är grafer från två BMW frpn igår
 
J jocke31 skrev:
Den håller hastigheten, dvs bromsar om det behövs. Men det är väl samma med ICE-bilar?
Så är det, men det kan vara värt att nämna att energin inte helt bromsas bort, utan används för att ladda batteriet, till skillnad från en ICE-bil där ingen energi återvinns.

Det finns t.o.m. exempel på batteri-fordon som aldrig behöver laddas till följd av laddning vid bromsning:

https://www.greencarreports.com/news/1124478_world-s-largest-ev-never-has-to-be-recharged
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Det är grafer från två BMW frpn igår
Jaha, dom.
Ja dels gäller väl de två en elbil, och de visar inte heller verkningsgraden.
När vi snackar bränsleekonomi måste vi blanda in verkningsgrad på något vis.
Dvs hur mycket mekanisk energi vi får ut från varje gram bränsle eller kWh el.

Här en graf över EV-motorns verkningsgrad (en motor i någon bil, alla är inte lika, inte ICE-motorer heller, så Camry-grafen gällde den motorn, men det är typiska utseenden dock)
BorgWarner-HVH250-electric-motor-efficiency.png

Och lägg även märke till vad färgerna i grafen betyder, färgskalan är alltså från 74% till 94%, så då förstår man att när det kommer till elmotorn så har den typ samma bränsleekonomi oavsett om man gasar hårt eller lätt, eller ligger på höga eller låga varvtal.
Dvs, en större, starkare elmotor drar inte fler kWh/mil, för samma körsituation, och det är inget snåljåps-knep att köpa en EV med svagare motor, det kommer bli exakt samma.

Sänka hastigheten och inte bromsa bort rörelse med de mekaniska bromsarna är enda sättet att spara el (alternativt öka räckvidden)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vi får se om någon med elbil kan beskriva hur det är i praktiken.
Jodå den orkar men den tappar i början för att sedan komma upp i hastighet.
Med funktion jag beskrev fixar 200 hk diesel det. Och den långa motet efter Jönköping är inga problem det är kuperade med kortare ned/uppför som det märks.
Min bil (Mustang Mach-E) är den modellen med minst motor, dvs 269 hk. Den fyrhjulsdrivna varianten har 294 hk och GT:n 480 hk. Vridmomentet för modellerna är 415 respektive 565 och 860 Nm.
Men som sagt, trögheten som finns i en ICE-bil slipper man ju.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och skillnaden mot en avgasbil är ...?

Och skillnaden mot en avgasbil är ...?


Ja, det är ett visst problem, men det jobbas febrilt på andra batteriteknologier, och varje generation av nya batterier använder färre procent av de svåra ämnena redan nu.
Men absolut, inte problemfritt på något vis.

Nej, elbilen gör en viss klimatnytta, dock hela tiden ökande.
Elbilen gör en stor miljönytta (och hälsonytta)

Är det så?
Jag tycker jag har snappat någonstans att de har igång de processerna numera.
Men jag kan ha missuppfattat.
Det torde oavsett vara ett av de mindre svåra problemen att fixa, jag menar människan kan ju tillverka komplicerade saker som common-rail-dieselmotorer, då borde de tekniskt sinnade även kunna lösa hur man får ut metaller från ett uttjänt batteri.
Återvinning av elbilbatterier är i full gång att skalas upp. Och det inkluderar både återvinning och test för att kunna återanvända icke uttjänta celler i andra applikationer. Ex här:
https://alltomelbil.se/sa-ska-stena...fran-elbilar-bygger-ny-anlaggning-i-halmstad/
//Ulf
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Något annat som är väldigt bekvämt med elbilar är att man i princip aldrig behöver flytta foten från gaspedalen om man använder OnePedal Drive. De enda gångerna jag bromsar med pedalen är för att motionera bromsskivorna. Väldigt skönt när man sitter i bilkö t ex. OnePedal Drive + adaptiv farthållare och Lane Assist så behöver man inte göra något alls själv.
 
A AndersS skrev:
Japp, på vår:D
Längd 4, 95 och bred 2.05 så att göra en motsvarande stor kombi borde inte vara några problem att bygga batteriutrymme.
2.14 x 5.01 här. Det nya normala.
 
J Jonasdzm skrev:
Det är något speciellt med en bil som har en förbränningsmotor. En elbil känns som en leksaksbil i jämförelse.

Jag undrar om de som kör mc kommer gå över till eldrift. Tror inte det. Det är som sagt något med mullret, doften och känslan hos ett fordon med förbränningsmotor som EVs aldrig kommer uppnå.

Jag hoppas e-disel blir nästa grej så kan vi ta död på EVs en gång för alla.

Ja det är för tidigt att köpa elbil.
Undrar vilka elbilar du testat?

Jag tycker t.ex. BMW i4 är otroligt härlig att köra, det är som att man sitter i en högre klass som inte behöver besvära sig med seg hastighetsberoende respons. Grymt acc exakt som du vill ha det och så otroligt smooth när du vill.
Samma känsla att köra elhoj, bra kraft med ett lätt vin från motorn. Det ljudlösa gör att frihetskänslan förstärks enormt, speciellt på elhoj utan kåpa.
Men visst är det något rått och primitivt över en bensinhoj som låter högt (och blir förbjudna lite här och var) nästan som att jämföra en engelsk fotbollshuligan med en Ninja.

Övergången kommer absolut, lite långsammare på elhojar då batteridensiteten gärna får vara högre för att få lite bättre räckvidd.

De som är emot bör nog inse att förutfattade meningar och hålla fast vid vad som varit skapar en stark placebo effekt.
Det är lite annorlunda, både bättre och sämre på några punkter
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men det är bra för mig dock, ju fler som håller emot och kämpar emot.
Desto längre tid innan km-skatten på elbilar kommer, det är lite trevligt att en gång i livet råkat satsa på rätt häst och vara skattefrälse för en stund.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.