1 506 843 läst · 24 707 svar
1507k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Och ännu mer förtretade blir de när jag i en vanlig jävla arbetsbuss drar dom som tusan vid rödljusen, då brukar de kommande ångandes i 80 knyck på 50-vägen i slutet för att kasta sig in framför mig innan det är dags att tvärnita inför nästa rödljus.pacman42 skrev:
Jag skrattar hela dagen och kvällen
Jag provade att gasa lite mot en Tesla en gång, men det hade jag ju inte mycket för ...
Som du var inne på tidigare, så beror det på elmotorns vridmomentkurva, som är så gott som full från början och, lite beroende på bil, full till slutet, eller (ofta) lite avtagande i höga varvtal.A Avemo skrev:
Så elbilstillverkarna skiter i att slira på koppling, eller ha momentomvandlare av olika slag, utan kör elmotorn rakt ut på drivaxlarna utan krusiduller.
Och då får man helt enkelt dimensionera elmotorn så den har lämpligt vridmoment för start och körning i de låga varvtalsregistren.
MEN, då effekt är vridmoment x varvtal, och vridmomentet är ganska högt och över ett brett varvtalsområde, kommer effekt bli ganska hög (vridmoment * varvtal, som ger detta).
Så även elbilar som konstrueras för arr vara "klena", kommer få på pappret en relativt hög effekt.
Men sen tror jag det även är sånt som en annan skrev tidigare, då elbilen är dyr vill man att den ska konkurrera med andra dyra bilar, och då blir en hög effekt en vinnare.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 771 inlägg
Den låter högljutt och vibrerar mycket. Volvos VEA 4or vibrerar mindre och är tystare än femman men fortfarande skramliga. Audis dieselfyra är tyst och vibrationsfri, det är jättestor skillnad, lite volvogrej att deras motorer knattrar mycket.M Myckling skrev:
Det är normalt inte elmotorn som är begränsningen för momentet, utan kraftelektroniken samt "önskade köregenskaper" hos bilen. De flesta elbilar har därför inte max moment tillgängligt från start eftersom det skulle gå illa åt drivlinan och det skulle kännas som att bilen tappar kraft när man ökar farten. Beroende på flera parametrar kan elbilar ha väldigt olika effekt/momentkurvor så tyvärr säger inte moment eller effekt lika mycket som förr. Det behövs en effektkurva för att se hur snabb en elbil är. Med en fossilbil räcker maxeffekten eftersom att den också har en växellåda som ser till att motorn jobbar nära sin maxeffekt när man vill, oavsett hastighet.Mikael_L skrev:Som du var inne på tidigare, så beror det på elmotorns vridmomentkurva, som är så gott som full från början och, lite beroende på bil, full till slutet, eller (ofta) lite avtagande i höga varvtal.
Så elbilstillverkarna skiter i att slira på koppling, eller ha momentomvandlare av olika slag, utan kör elmotorn rakt ut på drivaxlarna utan krusiduller.
Och då får man helt enkelt dimensionera elmotorn så den har lämpligt vridmoment för start och körning i de låga varvtalsregistren.
MEN, då effekt är vridmoment x varvtal, och vridmomentet är ganska högt och över ett brett varvtalsområde, kommer effekt bli ganska hög (vridmoment * varvtal, som ger detta).
Så även elbilar som konstrueras för arr vara "klena", kommer få på pappret en relativt hög effekt.
Men sen tror jag det även är sånt som en annan skrev tidigare, då elbilen är dyr vill man att den ska konkurrera med andra dyra bilar, och då blir en hög effekt en vinnare.
Ovan BMW i3. Konstant moment sedan avtar effekt och moment. Bilen har 170 hk. Men bara vid en viss hastighet! Den är alltså slö i acc från tex 110 till 130 kkm/h eftersom de 170 hästarna då gått och lagt sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BMW i4. Först konstant moment (begränsat), sedan konstant effekt ända upp till toppfart! Halleluja!
Kräv alltid en effektkurva före köp av elbil.
PS. En 120d är snabbare i starten än en i3 tack vare momentomvandlaren i automatlådan och på grund av den något försiktiga momentupprampningen i i3.
Men ska vi vara seriösa så är det för 99,99% ointressant om bilen har 0-100 på 4 eller 10 sekunder, sedan kan vissa utryckningsfordon som Polisen har nyttja en sådan fördel, men det är då 0,01%.pacman42 skrev:
Räckvidd som tråden berör: En elbil med 400-500 hk och räckvidd som liknar de gamla lite motorstarkare bensinarna man hade på 70-talet som också kom 40 mil på en 60L- tank. Sedan har utvecklingen gått framåt så kör jag lugnt idag med vår diesel som har dryga 60L tank kommer jag 100 mil innan tanklampan tänds.
Så med utveckling som inte fokuserar på 0-100 och 500 hk, borde det kunna ge en elbil som motsvarar mitt billbehov och säkert många andras där vi klarar oss med en elbil som gör 0-100 på10 sekunder och till motsvarande pris som dagens fossila bilar. Så tyvärr är inte elbilen "mogen" utifrån dagens prissättning.
Men det kanske är en bit på väg utifrån den här artikel
https://www.nyteknik.se/elbilar/tes...nalytiker-det-paverkar-elbilspriserna/2017638
Det är precis som effektoptimerade fossilbilar, beroende på hur det gjorts påverkas effektkurvan var effekten kommer eller försvinner.martin43 skrev:
Japp, det är precis det jag vill se hur effektkurvan blir utifrån att jag har behov att dra tyngre släp.
Nja med en modern bil gör det inte någon större skillnad om bilen har många hästkrafter och accelererar snabbt så länge du inte utnyttjar effekten. Kör du försiktigt (som om bilen hade en svag motor) så går den snålt. När jag bytte till en tio år nyare bil som är två nummer större, har 4WD istf 2WD, dubbelt så många hk och 20 istf 17 tums hjul så blev förbrukningen lägre. Sedan kan jag köra ”sportigt” och då går det åt bränsle.
Vad gäller elbilarna så är aerodynamiken viktig. Därför är det dåligt att många elbilar är designade som SUV. Bra är Tesla och senaste Kia.
Vad gäller elbilarna så är aerodynamiken viktig. Därför är det dåligt att många elbilar är designade som SUV. Bra är Tesla och senaste Kia.
Anledningen till designen är för att få plats med 10-15 cm batterier i golvet. Alternativet är att göra en väldigt stor bil för att behålla sedan-proportionerna. Ungefär som klassiska Tesla som är 2 meter bred och 5 meter lång fast den på lite avstånd ser ut som en "vanlig" bil.P Pin skrev:
Det är ju inte oftta som jag inte har ECO-knappen intryckt. Synd bara att man måste göra det manuellt varenda gång man skall köra...A AndersS skrev:Men ska vi vara seriösa så är det för 99,99% ointressant om bilen har 0-100 på 4 eller 10 sekunder, sedan kan vissa utryckningsfordon som Polisen har nyttja en sådan fördel, men det är då 0,01%.
Räckvidd som tråden berör: En elbil med 400-500 hk och räckvidd som liknar de gamla lite motorstarkare bensinarna man hade på 70-talet som också kom 40 mil på en 60L- tank. Sedan har utvecklingen gått framåt så kör jag lugnt idag med vår diesel som har dryga 60L tank kommer jag 100 mil innan tanklampan tänds.
Så med utveckling som inte fokuserar på 0-100 och 500 hk, borde det kunna ge en elbil som motsvarar mitt billbehov och säkert många andras där vi klarar oss med en elbil som gör 0-100 på10 sekunder och till motsvarande pris som dagens fossila bilar. Så tyvärr är inte elbilen "mogen" utifrån dagens prissättning.
Men det kanske är en bit på väg utifrån den här artikel
[länk]
2 x 5 m är väl helt normalt?useless skrev:
Jo det finns, men påverkar inte mera än att bilen inte svarar lika snabbt på gaspådrag och jag som kör med farthållare till 95% tycker den segar med den aktiverad i uppförsbackar och används aldrig. Lätt gasfot, samt med lätt touch på gaspedal i nedförsbacke så billen rullar på utan att begränsas av farthållaren så får man lite extra fart uppför på våra kuperade vägar där jag ofta kör.pacman42 skrev: