1 506 882 läst · 24 707 svar
1507k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vägrar fisköra med elbilar. Kör oftast i normalläge, men slår på ”Untamed” ibland bara för att det är roligt. (Ja, jag vet att det är lite barnsligt) Men bra när man kör om eller på påfarter till motorväg t ex.
Använder farthållaren säkert 95% av tiden. Ställer den på hastighetsgränsen (ibland med lite råge) och låter bilen sköta det mesta.
Med mitt beteende så snittar bilen ca 1,7-1,8 kWh/mil sommarhalvåret och 2,2-2,3 på vintern. Så ca 2 kWh/mil på årsbasis.
Det ger runt 40 mil på sommaren och knappt 30 på vintern. Inga problem alls sålunda.
Använder farthållaren säkert 95% av tiden. Ställer den på hastighetsgränsen (ibland med lite råge) och låter bilen sköta det mesta.
Med mitt beteende så snittar bilen ca 1,7-1,8 kWh/mil sommarhalvåret och 2,2-2,3 på vintern. Så ca 2 kWh/mil på årsbasis.
Det ger runt 40 mil på sommaren och knappt 30 på vintern. Inga problem alls sålunda.
Nu kan ju det vara märkesberoende, men kan man få den att släppa tillfälligt genom t.ex. touch på gaspedal för att få lite högre fart i nedförsbacke och nyttja den i kommande uppförsbacke? På nuvarande bil fungerar det så och är en fördel när man kör på kuperad väg. När hastigheten sjunker till inställd på farthållaren aktiveras den igen. Speciellt när man drar släpkärra.tveksamt skrev:
Då kan jag upplysa dig om att det är en av Sveriges mest välmeriterade miljö och klimatforskare. Han har varit med och tagit fram miljökonsekvensytredningar i många stora infrastrukturprojekt bl.a Öresundsbron. Han har i många år drivit ett företag som heter miljöcentrum som bistår med miljökunskap till företag och myndigheter m.m.13th Marine skrev:
Så eftersom du inte verkar veta vem han är så håller du vänligen "truten". Läs på och skaffa kunskap om honom innan du kommenterar. Han använder Youtube som vilken influencer som helst vilka du säkert är en hängiven följare av.
Jag köper att oljan ska bort men jag tror inte att elbilen är vägen dit. Elbilen släpper initialt ut mycket koldioxid vid tillverkningen och ska världen elbiliseras kommer det att behöva öppnas mellan 350 och 400 nya gruvor för att förse tillverkningen med de metaller som behövs varav många är sällsynta. Elbilen gör liten klimat och miljönytta. Det finns dessutom ingen vettig återvinning av batterierna idag.Nötegårdsgubben skrev:Mer klimat än miljö, men miljön blir också bättre. Därtill när jag ett kallt vitt hat mot de petroleumdiktaturer som mördar och förstör livet för (främst, men inte bara) sin egen befolkning. Att inte vara en del av finansieringen av det packet är en stor glädje.
Lägg till det en teknikoptimism och vilja att vara tidig på ett utvecklingståg som leder till bättre, effektivare fordon så har du mina huvudskäl.
Det är något speciellt med en bil som har en förbränningsmotor. En elbil känns som en leksaksbil i jämförelse.
Jag undrar om de som kör mc kommer gå över till eldrift. Tror inte det. Det är som sagt något med mullret, doften och känslan hos ett fordon med förbränningsmotor som EVs aldrig kommer uppnå.
Jag hoppas e-disel blir nästa grej så kan vi ta död på EVs en gång för alla.
Ja det är för tidigt att köpa elbil.
Jag undrar om de som kör mc kommer gå över till eldrift. Tror inte det. Det är som sagt något med mullret, doften och känslan hos ett fordon med förbränningsmotor som EVs aldrig kommer uppnå.
Jag hoppas e-disel blir nästa grej så kan vi ta död på EVs en gång för alla.
Ja det är för tidigt att köpa elbil.
Och jag brukar drömma lite om framtiden när jag passerar inne i avgasstinkande parkeringshus på väg till min bil, vad trevligt det kommer vara när de flesta bilarna här har blivit elbilar ...J Jonasdzm skrev:Det är något speciellt med en bil som har en förbränningsmotor. En elbil känns som en leksaksbil i jämförelse.
Jag undrar om de som kör mc kommer gå över till eldrift. Tror inte det. Det är som sagt något med mullret, doften och känslan hos ett fordon med förbränningsmotor som EVs aldrig kommer uppnå.
Jag hoppas e-disel blir nästa grej så kan vi ta död på EVs en gång för alla.
Ja det är för tidigt att köpa elbil.
Men ska vi vara sådana, så kan jag ju inte tro att det kommer komma något alls som kan ersätta känslan att sitta på läktaren medan en top fuel drar iväg med sina 6000 Hk på sina 300 meter till målet (att slå ut fallskärmen).
Redigerat:
Nja, drar du lite tyngre släp vill du gärna få hjälp med lite högre fart innan det går uppför igen. Den vi har orkar inte kompensera direkt, så du tappar fart i början av backen. Märker det lite på vissa kuperade vägavsnitt även utan släpan.J jocke31 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 230 inlägg
Ja, gud vad skönt med en bil som inte låter, förpestar närmiljön med buller och avgaser. Och dessutom har en rapp acceleration.J Jonasdzm skrev:
Elmotorcyklar kommer med språng idag, till och med HD har https://www.harley-davidson.com/us/en/products/bikes/electric-bikes.html
Och skillnaden mot en avgasbil är ...?G Guzzen1 skrev:
Och skillnaden mot en avgasbil är ...?G Guzzen1 skrev:
Ja, det är ett visst problem, men det jobbas febrilt på andra batteriteknologier, och varje generation av nya batterier använder färre procent av de svåra ämnena redan nu.G Guzzen1 skrev:
Men absolut, inte problemfritt på något vis.
Nej, elbilen gör en viss klimatnytta, dock hela tiden ökande.G Guzzen1 skrev:
Elbilen gör en stor miljönytta (och hälsonytta)
Är det så?G Guzzen1 skrev:
Jag tycker jag har snappat någonstans att de har igång de processerna numera.
Men jag kan ha missuppfattat.
Det torde oavsett vara ett av de mindre svåra problemen att fixa, jag menar människan kan ju tillverka komplicerade saker som common-rail-dieselmotorer, då borde de tekniskt sinnade även kunna lösa hur man får ut metaller från ett uttjänt batteri.
Du kan alltid köpa en Tesla Roadster med rocket thrusters. Den gör 0-100 på 1.1 sekunder.Mikael_L skrev:Och jag brukar drömma lite om framtiden när jag passerar inne i avgasstinkande parkeringshus på väg till min bil, vad trevligt det kommer vara när de flesta bilarna här har blivit elbilar ...
Men ska vi vara sådana, så kan jag ju inte tro att det kommer komma något alls som kan ersätta känslan att sitta på läktaren medan en top fuel drar iväg med sina 6000 Hk på sina 300 meter till målet (att slå ut fallskärmen).
Fast det är ju där starkare motor/motorer kommer in i bilden. Har inte någon dragkrok på min bil, men är rätt övertygad om att den även med släp skulle hålla hastigheten även i uppförsbacken på väg 40 efter Jönköping.A AndersS skrev: