Det s
M Markarbetaren skrev:
Undra om det är därför det är svårt att helförsäkra en Tesla? Och om nått företag vill försäkra den så kostar det sjuka pengar. 78,000kr/år för en 2014 model S för mig. Gammal gubbe i villa.
Det skiljer sig löjligt mycket mellan olika bolag, har jag förstått. Läste precis en artikel i tidningen Elbilen där de fått offert på Teslaförsäkring. Priserna varierade mellan 15 000 och 65 000 kr/år. Vill minnas att If var billigast.
 
M
J jocke31 skrev:
Det s

Det skiljer sig löjligt mycket mellan olika bolag, har jag förstått. Läste precis en artikel i tidningen Elbilen där de fått offert på Teslaförsäkring. Priserna varierade mellan 15 000 och 65 000 kr/år. Vill minnas att If var billigast.
Oftast på t.ex. Compricer får man bara svar från ett bolag. Trygg hansa har väl nån Tesla märkesförsäkring men den är lika dyr den.
 
M Markarbetaren skrev:
Vridmomentet kanske spelar in. Min elhoj har 46hk men liknande vridmoment som en 1000 kubiks sporthoj med fyrdubbla effekten.
Jag tror framför allt att det är det mycket bredare varvtalsregistret. Den har moment ända från stillastående så att man aldrig behöver slira på en koppling. Och registret är brett nog för att inte kräva en växellåda. Två saker som tar tid i starten när man har en förbränningsmotor är att slira på kopplingen och att växla. Det senare till stor del minskat med en DSG-låda. Båda helt eliminerade med eldrift.
 
A Avemo skrev:
Jag tror framför allt att det är det mycket bredare varvtalsregistret. Den har moment ända från stillastående så att man aldrig behöver slira på en koppling. Och registret är brett nog för att inte kräva en växellåda. Två saker som tar tid i starten när man har en förbränningsmotor är att slira på kopplingen och att växla. Det senare till stor del minskat med en DSG-låda. Båda helt eliminerade med eldrift.
Med normal körning finns knappt något kopplingsslirande längre ;)
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Med normal körning finns knappt något kopplingsslirande längre ;)
En bil med förbränningsmotor har en helt annan karakteristik i starten än en bil med eldrift. Skillnaden är till elbilens fördel. Kopplingen är en del av skillnaden. Vid start från stillastående tror jag att du också slirar på kopplingen om du har någon.
 
Min tunga laddhybrid-SUV drar ifrån BMW och Audi utan problem i trafikljusen, de hinner ikapp lagom till nästa trafikljus...
 
M Myckling skrev:
Det här är en utbruten off topic diskussion från tråden Vad har ni för bil? [länk]
/Moderator


---------------------------------

Intressant, har börjat spana på elbil men tror det är lite för tidigt för vårt nyttjande. Men om ca 3 år kanske. Hur upplever du att räckvidden räcker?
Vad är argumentet för att åka elbil? Miljö eller vad?
Det vore kul att någon elbilsägare redogör för de för och nackdelar man vet eller tror att en elbil har.

Fakta i målet kan sökas på Youtube i Björn Gillbergs klipp i ämnet. Han presenterar kalla fakta om mijjö och energi, ämnen han forskat i under minst 50 år.
 
G Guzzen1 skrev:
Vad är argumentet för att åka elbil? Miljö eller vad?
Det vore kul att någon elbilsägare redogör för de för och nackdelar man vet eller tror att en elbil har.

Fakta i målet kan sökas på Youtube i Björn Gillbergs klipp i ämnet. Han presenterar kalla fakta om mijjö och energi, ämnen han forskat i under minst 50 år.
Oh yes, ännu en youtubeforskare!
 
  • Gilla
  • Älska
dilemma och 5 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Vad är argumentet för att åka elbil? Miljö eller vad?
Mer klimat än miljö, men miljön blir också bättre. Därtill när jag ett kallt vitt hat mot de petroleumdiktaturer som mördar och förstör livet för (främst, men inte bara) sin egen befolkning. Att inte vara en del av finansieringen av det packet är en stor glädje.

Lägg till det en teknikoptimism och vilja att vara tidig på ett utvecklingståg som leder till bättre, effektivare fordon så har du mina huvudskäl.
 
  • Gilla
  • Älska
Kattenjb och 13 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Björn Gillberg
En aktivist och bidragsentreprenör som talar i egen sak.

Han verkar dock inte kunna sälja sin ormolja.
Skärmavbild av företagsdata med finansiella balkdiagram, organisationsnummer, och bevakningsfunktion från webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
En bil med förbränningsmotor har en helt annan karakteristik i starten än en bil med eldrift. Skillnaden är till elbilens fördel. Kopplingen är en del av skillnaden. Vid start från stillastående tror jag att du också slirar på kopplingen om du har någon.
Jo, men millisekund och jag gasar lugnt:crysmile:
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min tunga laddhybrid-SUV drar ifrån BMW och Audi utan problem i trafikljusen, de hinner ikapp lagom till nästa trafikljus...
Ursäkta, men är det inte lite tonårsvarning och åren strax efter.:crysmile:
Vem kör race vid trafikljus?
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
För att spinna vidare på @Nötegårdsgubben om teknikoptimism så hade fordonsindustrin gått i stå och fungerade bara som rena avkastningsbolag utan innovation.

Med alla nya tillverkare som nu getts en möjlighet att existera och inte sitter på investeringar i fabriker och bolagsstrukturer som håller dem tillbaka har teknikutvecklingen inom fordonsindustrin blivit rolig igen.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ursäkta, men är det inte lite tonårsvarning och åren strax efter.:crysmile:
Vem kör race vid trafikljus?
Det har hänt ett par gånger när jag haft riktigt bråttom att jag gasat på för att hinna in i en fil innan nästa trafikljus. BMW-förare tar det väldigt personligt...
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Guzzen1 skrev:
Vad är argumentet för att åka elbil? Miljö eller vad?
Det vore kul att någon elbilsägare redogör för de för och nackdelar man vet eller tror att en elbil har.

Fakta i målet kan sökas på Youtube i Björn Gillbergs klipp i ämnet. Han presenterar kalla fakta om mijjö och energi, ämnen han forskat i under minst 50 år.
Ekonomi och mycket roligare/trevligare.
Sen är det bara nackdelar.

Jag kan räkna in något litet på pluskontot att jag inte varje dag kör på kolkraft, utan ibland faktiskt på ren vindkraft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.