1 506 882 läst · 24 707 svar
1507k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det s
Det skiljer sig löjligt mycket mellan olika bolag, har jag förstått. Läste precis en artikel i tidningen Elbilen där de fått offert på Teslaförsäkring. Priserna varierade mellan 15 000 och 65 000 kr/år. Vill minnas att If var billigast.M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Oftast på t.ex. Compricer får man bara svar från ett bolag. Trygg hansa har väl nån Tesla märkesförsäkring men den är lika dyr den.J jocke31 skrev:
Jag tror framför allt att det är det mycket bredare varvtalsregistret. Den har moment ända från stillastående så att man aldrig behöver slira på en koppling. Och registret är brett nog för att inte kräva en växellåda. Två saker som tar tid i starten när man har en förbränningsmotor är att slira på kopplingen och att växla. Det senare till stor del minskat med en DSG-låda. Båda helt eliminerade med eldrift.M Markarbetaren skrev:
Med normal körning finns knappt något kopplingsslirande längreA Avemo skrev:Jag tror framför allt att det är det mycket bredare varvtalsregistret. Den har moment ända från stillastående så att man aldrig behöver slira på en koppling. Och registret är brett nog för att inte kräva en växellåda. Två saker som tar tid i starten när man har en förbränningsmotor är att slira på kopplingen och att växla. Det senare till stor del minskat med en DSG-låda. Båda helt eliminerade med eldrift.
En bil med förbränningsmotor har en helt annan karakteristik i starten än en bil med eldrift. Skillnaden är till elbilens fördel. Kopplingen är en del av skillnaden. Vid start från stillastående tror jag att du också slirar på kopplingen om du har någon.A AndersS skrev:
Vad är argumentet för att åka elbil? Miljö eller vad?M Myckling skrev:
Det vore kul att någon elbilsägare redogör för de för och nackdelar man vet eller tror att en elbil har.
Fakta i målet kan sökas på Youtube i Björn Gillbergs klipp i ämnet. Han presenterar kalla fakta om mijjö och energi, ämnen han forskat i under minst 50 år.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 230 inlägg
Oh yes, ännu en youtubeforskare!G Guzzen1 skrev:Vad är argumentet för att åka elbil? Miljö eller vad?
Det vore kul att någon elbilsägare redogör för de för och nackdelar man vet eller tror att en elbil har.
Fakta i målet kan sökas på Youtube i Björn Gillbergs klipp i ämnet. Han presenterar kalla fakta om mijjö och energi, ämnen han forskat i under minst 50 år.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Mer klimat än miljö, men miljön blir också bättre. Därtill när jag ett kallt vitt hat mot de petroleumdiktaturer som mördar och förstör livet för (främst, men inte bara) sin egen befolkning. Att inte vara en del av finansieringen av det packet är en stor glädje.G Guzzen1 skrev:
Lägg till det en teknikoptimism och vilja att vara tidig på ett utvecklingståg som leder till bättre, effektivare fordon så har du mina huvudskäl.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Jo, men millisekund och jag gasar lugntA Avemo skrev:
För att spinna vidare på @Nötegårdsgubben om teknikoptimism så hade fordonsindustrin gått i stå och fungerade bara som rena avkastningsbolag utan innovation.
Med alla nya tillverkare som nu getts en möjlighet att existera och inte sitter på investeringar i fabriker och bolagsstrukturer som håller dem tillbaka har teknikutvecklingen inom fordonsindustrin blivit rolig igen.
Med alla nya tillverkare som nu getts en möjlighet att existera och inte sitter på investeringar i fabriker och bolagsstrukturer som håller dem tillbaka har teknikutvecklingen inom fordonsindustrin blivit rolig igen.
Ekonomi och mycket roligare/trevligare.G Guzzen1 skrev:Vad är argumentet för att åka elbil? Miljö eller vad?
Det vore kul att någon elbilsägare redogör för de för och nackdelar man vet eller tror att en elbil har.
Fakta i målet kan sökas på Youtube i Björn Gillbergs klipp i ämnet. Han presenterar kalla fakta om mijjö och energi, ämnen han forskat i under minst 50 år.
Sen är det bara nackdelar.
Jag kan räkna in något litet på pluskontot att jag inte varje dag kör på kolkraft, utan ibland faktiskt på ren vindkraft.